Svar: Søvn og gråd - vol 2
21. oktober 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har bestilt flere af mine bøger - tak :)
Der er ingen tvivl om, at den for tidlige fødsel, drengenes fødselsvægt, ernæring med sonde, tilskud osv. naturligt påvirker jeres drenge og at den gråd og uro, som I oplever hos jer hænger sammen med den start på livet de og I har haft... Og jeg kan godt forstå, at du synes det er rigtig hårdt, og at du føler dig tyndslidt. Det er her rigtig vigtigt, at I bruger jeres netværk, og at du beder familie og venner om hjælp og om deres forståelse, så I kommer igennem denne periode så godt som muligt alle sammen :)
Du fortæller, at drengene får grøn Allomin og almindelig Allomin (60/40 fordeling) og det lyder ikke som om, at det fungerer så godt. I hvert fald så har de begge problemer med at komme af med deres afføring, og I forsøger med både laktulose og nu movicol. Ligesom rektalstimulering nogle gange også har effekt... Måske ville det hjælpe jer at skifte til Allomin Syrnet SensiPro (den gule). Den har samme egenskaber som Allomin Syrnet (den grønne), men er derudover tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri. Det kan gøre det lettere for jeres drenge at fordøje mælken, når de har lidt fordøjelsesbesvær, og så kan I evt. nøjes med at give dem en type erstatning... Hvis I vil prøve at skifte til denne erstatning, så vær opmærksom på at vandet skal være nedkølet til 40 °C, når I blander - varmere temperaturer vil slå mælkesyrebakterierne ihjel...
Derudover så fortæller du, at du lige nu lader drengene melde sig selv, og at de gør det med svingende intervaller, dog går der aldrig over 5 timer... og det synes jeg faktisk også er længe. Jeg tænker, at der ikke bør gå mere end max 4 timer, når de er så små og nye som de er, og timerne skal tælles fra et måltid starter og til det næste måltid starter. Det vil sige, at hvis de sidst har meldt sig kl 12, og fået mad der, så skal de melde sig selv igen senest kl 15.30, så de kan få en flaske senest kl 16 - og egentlig vil jeg helst have dem til at spise ca. hver 3 time... og skal de sove et længere søvnstræk, så vil det være dejligt, hvis de gør dette om natten :)
Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor de får flaske, som en fast del af deres putteritual. Det vil være med til at sikre dem en bedre og længere søvn og samtidig så vil det at få mælk før de skal sove, være med til at give dem ro, det vil hjælpe dem med at koble fra og overgive sig til søvnen og det er helt naturligt, at små børn skal have mælk før de sover...
Med den alder de har nu, så kan I godt begynde at arbejde på lidt mere fast rutine omkring søvn. Det handler ikke om at de skal sove på bestemte tidspunkter eller om at I kan regne med, at de sover lure af fast varighed - deres dage vil stadig varierer meget, så længe de ikke er ældre end de er. Men det du kan gøre nu er at indføre en fast måde at putte dem på. Et fast putteritual, for det vil hjælpe både dem og jer på sigt. Det at blive puttet på samme måde dag og aften, med den samme klud, den samme sut, blive svøbt på en bestemt måde, få en flaske, blive lagt i samme barnevogn, trille lidt osv. det giver genkendelighed og på sigt større ro. Det forbereder jeres børn på, hvad der skal ske, og drengene vil stille og roligt blive bedre til at overgive sig til søvnen og sove godt.
Det er meget forskelligt hvordan børn på 2-3 måneder sove. Alt mellem 2-4 lure dagligt kan faktisk være normalt. Men måske vil det hjælpe jer at prøve med en 3-lurs-rytme. Det vil sige, at I skal forsøge at hjælpe dem til at sove en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Prøv at gå ud fra, at de ikke kan være vågne i mere end ca. 2 timer af gangen, så skal de have mælk og puttes igen.
Når de er vågne og aktive, så skal I prøve at hjælpe dem med at bruge sig selv både fysisk og mentalt. De skal pludres med, leges med, bæres rundt og kigge på verden, kikke på jer - spejle sig i jeres mimik og forsøge at efterligne jeres lyde og udtryk. Så ska de skiftes, og så skal de have mad. Nogle gange kan det være nødvendigt at give mælk af to gange, så de får flaske, bliver skiftet og derefter får flaske igen og så bliver de svøbt. Det kommer helt an på, hvordan de er til at spise.... Det er også rigtig fint, hvis de tømmer en flaske på en gang.
Det kan være en rigtig god idé, at I svøber dem i forbindelse med at de bliver skiftet og gjort klar til lur - og så giver dem flasken, imens de er svøbt. Derefter kan I så forsøge at få dem til at bøvse, og derefter skal de så puttes til en lur... Når du har en af drengene i din favn, så kik på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og put ham så stille og roligt ned i liften. Sving evt. liften lidt og put ham så i barnevognen...
Og gør så det samme med den næste... Prøv om du kan forsøge at passe deres spise- og sovetider nogenlunde ind, så de ikke kører fuldstændig forskudt, men måske kører med 1/2 times forskel, så du på den måde forsøger at skabe lidt rytme, som kan sikre lidt ro i løbet af jeres døgn... Du kan læse lidt om flaske til tvillinger i min bog om "Amning & Flaske" side 164... og i min bog "Børn & Søvn" side 145 om når tvillinger skal lære at sove sammen...
En sut evt koblet til en sutteklud kan hjælpe dem med at overgive sig til søvnen. Kluden må meget gerne dufte af dig. Sutte kan hjælpe mælk og luft igennem maven og give lidt ro i maven...
Du skriver, at manglende søvn lærer man at leve med, med al den gråd... det er rigtig svært. Og det forstår jeg godt. Har du også bestilt min bog om Gråd og Trøst? I den kan du læse meget mere om gråd, og hvorfor børn græder og måske ud fra dette finde ud af, hvad gråden betyder hos jer, og hvad I så kan gøre...
Jeres drenge kan græde, fordi de er sultne og har brug for mere mad. De kan også græde, fordi de har brug for at blive taget op, brug for at mærke jer og få trygheden i jeres favn. Nogle gange græder de fordi de har svært ved at finde ro, nogle gange måske fordi de har et suttebehov og har brug for en sut. Det kan også være fordi de skal have skiftet deres ble, eller måske fordi de keder sig - eller måske er overtrætte og har brug for at blive puttet, eller har ondt f.eks. ondt i maven... der kan være rigtig mange forklaringer på, hvorfor de græder - og derfor også mange forskellige løsningsmuligheder. Og nogle gange, så er I nødt til at bruge udelukkelsesmetoden, når I skal finde ud af, hvad det handler om... :)
Og nogle gange så er gråd faktisk ikke udtryk for et udækket behov - nogle gange så har I gjort alt, og intet virker - alligevel så græder de... og det er her, at det bliver rigtig hårdt, for der er jo ikke noget I hellere vil end at hjælpe dem og trøste dem. Og her er det rigtig vigtigt, at I giver jer selv pauser i hverdagen - og det er her at familie og venner kommer ind. I forældre skal naturligvis hjælpe hinanden og støtte hinanden, men I skal ikke være bange for at bede bedsteforældre og andre om hjælp. Det kan være rigtig dejligt hvis en bedste eller en god ven vil komme forbi og være der, hjælpe med at give drengene en flaske, trille dem en tur i barnevognen - så I bare kan nå et bad eller måske tage en lur imens...
Gråden bliver naturligt mindre med tiden - og ja det er noget de vokser fra. Lige nu skyldes deres gråd sandsynligvis maveproblemer, men nok også et lidt umodent nervesystem, og det at de er præmature. De kan godt have svært ved at kapere alle de sanseindtryk som de naturligt bombarderes med hver dag - og det kan sagtens være derfor, at I især oplever dem grædende sidst på dagen.
Det bedste I kan gøre for dem, er at hjælpe dem til ro med tæt fysisk kontakt og nærhed. Lade dem mærke, at I er der og gerne holde dem tæt. Hvis I selv er vågne, så må I meget gerne have drengene liggende hos jer, og nogle gange kan det give en rigtig dejlig ro hos barnet at ligge på maven på mors og fars brystkasse.
De kan også have glæde af en vikle, være i en slynge eller lignende - nogen har glæde af en vikle til tvillinger, så begge børn kan være i favn samtidig... I kan finde you-tube videoer der viser hvordan man gør.
I skal ikke være bange for at give jeres børn for meget nærhed, forkæle dem eller give dem dårlige vaner. Det er der ingen fare for. De er stadig så små og nye, og det vigtigste er, at de er trygge, og at hverdagen kan fungere for jer alle fire :)
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske