Svar: Dagen bliver for kort
17. oktober 2017
Alder:
4 mdr.
Kære MM
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det ofte lykkes for jer at få jeres dreng til at sove 1.5 time af gangen og nogle gange mere. Det er super godt.
Hans søvn begynder dog at indeholde flere stadier nu, og det betyder, at han kan få svært ved at komme videre i søvnen på egen hånd. Når han går fra et søvnstadie til et andet, så kan han have tendens til at vågne op - også selvom han har brug for at sove mere. Samtidig har han også en alder, hvor han begynder at være så interesseret i verden, og hvad der sker omkring ham, at det kan være mere interessant at følge med i dette og mindre interessant f.eks. at koncentrere sig ved brystet. Derfor er der en tendens til, at børn i denne alder kan begynde både at slatsove og slatspise lidt hele dagen igennem.
Og her er det netop vigtigt at dagssøvnen ikke bliver for kort og det er derfor rigtig godt, hvis I kan forsøge at sikre at mindst en af hans lure varer mindst 1.5 time. Det sikrer, at han kommer igennem alle søvnens stadier og dermed får en god kvalitet ud af sin søvn. Og som du beskriver det, så lykkes det ofte at få ham til at sove flere længere lure, så det er rigtig godt :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for 15 timers søvn i døgnet, og ofte rigtig godt fordelt sådan, at de sover samlet ca 5 timer om dagen og så sover ca 10 timer om natten. De fleste børn trives også rigtig godt med 3 lure dagligt, ligesom I har i jeres dagsplan, men nogle børn har dog stadig brug for en lille ekstra powernap i løbet af aftenen, og det kan naturligvis godt være tilfældet hos jer...
Ellers vil jeg foreslå jer, at I forsøger at putte ham en lille smule senere om morgenen. Efter en god lang nattesøvn og hvor han vågner af sig selv omkring kl 07, så kan han måske godt vente med at få første lur til klokken måske er ca. 9... så i stedet for at putte ham 8.30, så kan I putte ham 8.45 og derefter kl 09.00 og på den måde kan I gradvist rykke en lille smule på hans rytme.
Hvis han virker meget træt om morgenen/formiddagen, så kan I også gøre det, at I putter ham til formiddagsluren som nu, men så lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde aktiverer I ham ekstra både motorisk og mentalt, I forlænger hans vågenperiode lidt og I kan derefter putte ham til en lidt senere men stadig god lang middagslur. Hvis hans middagslur på den måde kommer til at ligge lidt senere, vil han ofte tage sin 3. lur lidt senere og puttetidspunktet om aftenen vil på samme måde ligge lidt senere.
Derudover tænker jeg, at tiden naturligt også arbejder lidt for jer. Han bliver ældre, og vil naturligt få længere vågne og mere aktive perioder. Han vil bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, vil begynde med skemad, hvilket også vil spille ind på hans rytme, og derfor vil der naturligt ske ændringer i løbet af de næste par måneder. Netop start med skemad vil ofte være med til at give lidt mere rytme - og selvom det i starten kun er ganske lidt og smagsprøver, som I starter med, så vil det på sigt naturligt kunne nedsætte hans behov for mælk om natten. I begyndelsen kommer skemaden dog ud over hans vanlige indtag af mælk.
Når han er 6 måneder gammel, så vil han i takt med at han her tilbydes skemad flere gange dagligt og også drikker vand af kop, begynde at kunne undvære brystet midt nat. Man kan således i denne alder arbejde bevidst på at få ham til at sove igennem, hvilket betyder at han vil kunne sove måske 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.. Det vil være et realistisk mål. Lige nu er det helt normalt, hvis din dreng spiser hver 3-4 time.
I 6 måneders alderen vil mange børn også trives med 2 længere lure dagligt, men det afhænger dog lidt af, hvor tidligt de står op og hvor lange deres lure af. Nogle børn har naturligt stadig brug for en powernap sidst på dagen. Men hvor jeres dreng lige nu ofte vil have en rytme, hvor han går sent i seng, så vil han i 6 måneders alderen ofte trives godt med et puttetidspunkt omkring kl 20, så også her vil I mærke, at der sker ændringer:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Derudover vil jeg anbefale dig rigtig meget to af mine bøger: "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". De vil begge give dig lidt idéer om, hvad du kan forvente hvornår, hvordan en dag skrues sammen, så han får både søvn, mælk og mad nok hele dagen osv. I bogen om mad guides du igennem måned for måned, med dagsplaner, opskrifter osv. I bogen om søvn kan du læse om hans alder, udviklingsspring og hvad det gør ved søvnen, hvordan han lærer at sove uden bryst om natten osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske