Svar: 3.5 måned og søvn

17. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanne

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Rigtig mange forældre oplever at deres barn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe hele dagen igennem i stedet for at sove lidt længere lure. Og det lyder faktisk til at være lidt tilfældet hos jer, i hvert fald fortæller du, at hun ofte kun sover ca. 30 minutter af gangen og hun virker træt næsten hver time, men er svær at få til at sove... og så sover hun bedst hos dig :)

Din datter har en alder nu hvor hendes søvn begynder at ændre sig ret fysiologisk. Den begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Der hvor de skal videre i søvnen, sove længere, så vågner de op og kan ikke sove mere - selvom de tydeligt har brug for det. Mange børn har i denne alder også stadig en aktiv moro-refleks, faldrefleks. Det betyder, at hun giver et spjæt, når hun skifter søvnstadie, og på den måde får hun vækket sig selv. Og derfor hjælper det nogle gange netop at sove hos dig, fordi det er trygt og samtidig hjælper du med at holde sammen på hende, så hun ikke vågner for meget op, men med det samme lulles videre ind i søvnen...

Hendes alder gør også, at hun nu er mere opmærksom på verden. Hun følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger sig selv mere og mere både fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn, i fars favn eller i favn hos en fremmed. Og det betyder, at hun meget let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Hun ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper igen, tager fat og dier lidt med og slipper så igen - det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Og det betyder, at man meget let kan komme ind i en rytme, hvor hun både slatspiser og slatsover, slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem - og lige nu vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at spise effektivt hos dig, så du sikrer dig, at hun bliver fyldt tilstrækkeligt op med mælk - og derudover hjælper hende til en rytme, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt. Hvis hun lige nu har brug for 4 lure, så er det også okay.

Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Du kan amme hende og putte hende i seng eller barnevogn og trille en tur, eller du kan lægge dig med hende og lade hende falde i søvn i din seng. Hun skal ikke puttes sovende fra din favn, men skal modsat heller ikke puttes vågen. Du skal prøve at putte hende der, hvor hun er døsig. Det vil sige er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt, men dog er træt nok til at du kan lulle hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.

Du kan med fordel svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det vil give hende følelsen af at være holdt og hun vil føle sig omsluttet - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det vil gøre skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende, så hun på den måde gradvist kan lære at blive puttet lidt på afstand af dig. Og det vil være rigtig godt, at du skifter hendes ble og gør hende klar til at sove og netop i forbindelse med skiftning så svøber hende eller putter hende i sovepose, og først derefter ammer du hende - og flytter hende så stille og roligt fra dig.

Spædbarneperioden er ved at være ovre og hun er nu en aktiv lille baby. Det er vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv så meget som muligt, når hun er vågen. Det betyder at du skal lege med hende, tumle med hende så ...

Annonce

... meget som muligt, så hun fysisk bruger sig selv og derefter også bliver fysisk træt :) Du må meget gerne begynde at indføre sange med fagter, som f.eks. "Hjulene på bussen" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende. Hvor du kan cykle med hendes ben, når hjulene drejer rundt, rundt, rundt eller vise hende hvordan du med dine fingre signalerer, at det regner, solen tørrer Peter osv.... På den måde bliver hun også stimuleret mentalt.

Du skal være opmærksom på, at hun ikke altid gaber, fordi hun er træt, men i denne alder godt kan gabe, fordi hun keder sig. Derfor skal hun ikke altid puttes, når hun gaber, men skal I stedet aktiveres måske 20-30 minutter mere, hvorefter hun så kan få mælk og så blive puttet til en lur. du skal altså nu forsøge at hjælpe hende til at have længere og mere aktive perioder og så være parat til så at sove og også sove en længere lur, når hun puttes.

Hendes tendens til at powernappe og slatspise hører altså alderen til, men du må meget gerne hjælpe hende til lidt mere rytme i løbet af dagen. Og en skitseret dagsplan kan f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte og starter dagen med endnu en amning, når I står op.

Leg og aktivitet, stimulere hende godt både motorisk og mentalt

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner og leger igen, stimuleres igen. Må meget gerne blive ammet, og så vil det være en god idé, at du giver hende et bad. Det vil være med til at stimulere hende godt, sikre en længere vågenperiode og hjælpe til en længere middagslur

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner og leger, er aktiv, hygger

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes efter behov, mange børn spiser hyppigt om aftenen i denne alder. Din mælk er mere koncentreret her og mange små slurke koncentreret mælk giver ekstra mæthed til natten...

Puttes med amning

Sen aften: Ammes og sover videre

Nat: Ammes og sover videre

Som du kan se af denne plan, så anbefaler jeg et bad før middagsluren. Badet vil være med til at aktivere hende godt både motorisk og mentalt, det forlænger hendes vågenperiode og det kan hjælpe hende med at sove en længere middagslur. Og hun må meget gerne ammes før hun kommer i bad, så hun har lidt energi at brænde af, ligesom hun igen skal ammes før hun så puttes til sin middagslur.

Du skal naturligvis også være opmærksom på, at hun godt kan være ved at være så fysisk stor, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op - og det behov skal du naturligvis følge. Det giver mere mælk, hvis du ammer hver 2 time fremfor hver 4 time, så derfor kan hun nogle gange godt have behov for amning af to omgange. Enten ved at du både ammer hende, når hun vågner og ammer hende igen, før hun skal sove. Det afhænger dog meget af, hvor lange hendes lure er.

Det kan også nogle gange være en god idé, at du lader hende amme godt i bund fra et bryst, så du f.eks. starter med at amme i den traditionelle stilling og når hun så undervejs slipper og skal bøvse, så giver du hende en pause, og derefter så lægger du hende til igen, men til samme bryst dog nu i tvillingestillingen - og på den måde får hun tømt brystet bedre, får mere mættende mælk og vil således også kunne sove et lidt længere søvnstræk, før hun melder sig igen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse mere om søvnen netop i 3-4 måneders alderen og hvordan du kan hjælpe hende til mere rytme :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge