Svar: Vågne nattetimer

16. oktober 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E's mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af de udfordringer I oplever med søvnen lige nu. Der er hos jer sandsynligvis flere ting, som spiller ind, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er ingen tvivl om, at jeres datters alder og udvikling lige nu, giver lidt udfordringer i forhold til søvn. Netop i 18-20 måneders alderen oplever mange forældre søvnproblemer. Det handler blandt andet om, at jeres datter begynder at have en vis farefornemmelse, altså en fornemmelse for at verden ikke bare er sjov og hyggelig, men også er fyldt med farer og modstand. Dette gør at hun kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, svært at lægge sig ned og lade roen komme over sig - og mange børn vågner op med skrig i løbet af natten og kan græde ulykkeligt.

Når verden opleves mere farlig, så er det blandt andet fordi hun nu er motorisk rigtig godt igang og derfor f.eks. kravler op, men endnu ikke selv kan finde ud af at komme ned. Hun bevæger sig også hurigere frem, løber måske - og falder og slår sig mere end tidligere. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske, og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.

Derudover så tænker jeg også, at hendes lange nattesøvn spiller ind. Hun sover faktisk en del i løbet af et døgn.. Det gennemsnitlige søvnbehov i alderen 18-24 måneder er ca. 13 timer i døgnet, og du fortæller, at jeres datter normalt sover middagslur på 1.5-2 timer og derudover så sover hun nattesøvn fra kl 19.30/20 til 6.30-8.30.. Det betyder altså, at hun nogle gange faktisk sover 13 timer om natten + middagsluren og det er sandsynligvis forklaringen på, hvorfor hun nogle gange ikke kan falde i søvn om aftenen, før efter en time, ligesom det kan være forklaringen på, hvorfor hun vågner op om natten og virker lidt for frisk...

En nattesøvn der varer fra 19.30-20 og til 06.30-07.00 - det vil sige ca 11-11.5 time, vil være mere passende for hende og så stadig lade hende sove 1.5-2 timer til middag. Det er vigtigt, at hun får det afbræk midt på dagen. Men I kan dog godt overveje, om I skal vække hende om morgenen, så dagen starter til samme tid og så I på den måde holder fast i samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend, for at sikre at nattesøvnen ikke bliver alt for lang.

Alternativt skal I være mere fleksible omkring hendes puttetidspunkt om aftenen, så hvis hun har sovet længe om morgenen og har sovet 1.5-2 timers middagslur, så skal hun måske puttes senere, end I gør lige nu... Jeg tænker altså, at hun nok ikke er overtræt, men nok snarere ikke helt putteparat - samtidig med at hun har en alder, hvor hun naturligt har svært ved at overgive sig til søvnen og finde ro :)

Med ...

Annonce

... hensyn til opvågningen der ligger mellem kl 01-04, så kan dette som sagt sagtens have noget at gøre med hendes alder og den udvikling og farefornemmelse, hun oplever lige nu. Men derudover så er det sådan, at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder, hvor jeres datter naturligt sover, og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode, som starter, når hun er træt og falder i søvn, og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let, og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stå op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost, og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, og børn får en middagslur ... :)

Det betyder at når man ser over et døgn, så er der et peak om natten og et dyk om dagen. Sagt på en anden måde, hvis jeres datter f.eks. sover middagslur kl 14, så har hun "et dyk der" og det modsatte "peak" kan hun så have om natten kl 02.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange vil man derfor ved at ændre på hendes puttetidspunkt om dagen kunne ændre på søvnen om natten. MEN det vil jeg ikke foreslå jer at gøre. Hun har umiddelbart en rigtig fin rytme og hun sover godt om dagen. Og jeg tænker, at problemstillingen hos jer nok mere handler om stå op tidspunkt og lang nattesøvn fremfor tidspunkt for middagslur. Og man skal generelt være påpasselig med at ændre på noget, som fungerer - og hos jer fungerer det overordnet godt og lillepigen sover godt, når hun sover :)

Derfor.. hvis I vil ændre på noget nu, så vil jeg foreslå, at I enten vælger at vække hende om morgenen for at sikre, at hendes nattesøvn ikke bliver alt for lang, og det faste stå op tidspunkt vil ofte også medføre en meget fast rytme i løbet af dagen, så hun sover middagslur til helt fast tid og sover middagslur af en fast længde. Hvis I gerne vil lade hende sove til hun vågner af sig selv om morgenen, så vil løsningen i stedet være, at I prøver at putte hende lidt senere til natten, så hun måske er mere putteklar, når hun puttes, så putningen ikke skal tage en time... Dette kan dog så betyde, at hun så sover længere om morgenen og igen bliver sværere at putte om aftenen, og måske vil det på sigt også påvirke hendes dagssøvn, men det må I se. Mit umiddelbare forslag vil være, at I forsøger at sikre hende et fast stå op tidspunkt om morgenen, for på den måde at sikre så fast en rytme, at I også kan regne med et fast puttetidspunkt om aftenen...:)

Håber du/I kan bruge dette lidt videre.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor