Svar: Ændring af søvnvaner III
12. oktober 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart for mig som om, at din datter har en stor motorisk uro, når hun skal sove. Og som om, at hun har brug for at brænde lidt krudt af, før hun kan lade roen komme over sig og hun dermed er parat til at overgive sig til søvnen. Når barnepigen putter hende, så bruger din datter ofte tid på at tumle rundt, hun rejser sig, sætter sig, karter lidt rundt og til sidst lægger hun sig ned og sover. Og jeg har ikke indtryk af at hun er ked af det - det virker snarere som overskudsenergi, som hun skal af med - og det er naturligvis helt okay.
Og det samme lyder til at ske, når du lægger dig med hende. Hun mosler rundt, vender sig mange gange, begynder at tumle rundt og du fortæller, at hun nyder den store seng med de bløde puder. Og det lyder som om, at hun næsten oplever situationen i dobbeltsengen som et tidspunkt, hvor hun netop kan tumle og dermed ikke helt forstår, at det er sovetid.
Og jeg tænker faktisk, ud fra det du fortæller, at det vil være en god idé, at du prøver at putte din datter i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Og hvis hun har brug for at tumle rundt i 15-20 minutter, før hun er parat til at sove, så er det helt okay. Det er helt fint, hvis hun på den måde kommer af med lidt af sin rastløshed og motoriske uro - og hun så derefter kan lægge sig til at sove.
Og du behøver ikke sidde og kikke på hende, imens hun tumler rundt. Hvis hun er okay med at være i sin seng og bruge lidt tid der, så må hun gerne det. Så kan du godt gå fra hende og så naturligvis komme ind til hende, når du fornemmer, at hun har brug for at du er der og lige hjælper hende den sidste vej ind i søvnen. Nogle gange vil hun måske falde i søvn af sig selv og dermed være sovende, når du så kommer ind på værelset. Andre gange vil hun måske have brug for flasken, som hun enten kan få direkte i sengen eller få i din favn, hvorefter hun så puttes, og hun er parat til at overgive sig til søvnen.
Det kan være en god idé, at du giver hende et bad om aftenen, gerne efterfulgt af en godnatgrød. Hvis badet ligger ca. 1 time før hun puttes, og det afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage og lignende, så kan det hjælpe hende til ro i kroppen og gøre det lettere for hende at koble fra, når hun så puttes. Og får hun samtidig en portion grød, lige før hun puttes, så vil den også være med til at give fysisk ro og samtidig sikre, at hun ikke er sulten, når hun skal sove. Den kan skabe lidt samme fornemmelse, som du kender fra dig selv, at du har brug for "at ligge på sofaen og slå mave, når du har spist lidt for meget" :)
En aftenrytme kunne se således ud:
Aftensmad kl ca 17.30, I spiser sammen og spiser samme mad, hun får dog stadig også moset mad.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.30, gerne med lidt mme af en kop samme med. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19 - og kan godt starte med at tumle rundt og brænde lidt overskudsenergi af, og kan så få en flaske, når hun virker parat og derefter falde i søvn.
Når I putter hende - og det gælder uanset om det er dig eller barnepigen der putter - så skal I prøve at vurdere, hvad der sker - og hvis hun græder, så prøve at vurdere, hvilken type gråd der er tale om.
Hvis hun græder, fordi hun tydeligt er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade hende ligge i sengen, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun netop med jeres nærhed hjælpes til at sove i sin seng.
Men hvis hun græder ulykkeligt, rejser sig, strækker armene op og dermed signalerer "tag mig op", så skal I naturligvis tage hende op, sætte jer med hende, berolige og betrygge og så forsøge at putte hende tilbage i sengen igen, når hun virker parat.
Hun kan også græde en slags "protest-gråd", sådan en slags "jeg vil ikke sove nu, jeg vil hellere lege", og her kan det nogle gange være en god idé at gå kortvarigt fra hende, fordi I så med jeres kropssprog signalerer, at det er sovetid og ikke legetid. Hvis I bliver siddende hos hende, så kan hun godt tolke det som at I gerne vil lege og netop er der for underholdning.. Jeg kalder dette for se-til-metoden.
Se-til-metoden går ikke ud på at kontrollere barnets gråd, men handler om at lære din datter, at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig. Hvis hun begynder at græde, så skal du naturligvis blive hos hende - det er vigtigt, at hun er tryg og ikke er bange for at være alene. Vælger du at gå, så skal du også kun være væk i max 3 minutter - og du skal ikke forlænge tiden. Det er vigtigt, at du går tilbage til hende - også selvom hun ikke græder. Det er netop ikke meningen, at hun skal nå at blive ulykkelig. Det du ønsker at lære hende er, at hun godt kan ligge lidt alene, og du kommer tilbage igen. Hun behøver således ikke græde, for at få en reaktion fra dig - hun kan trygt og roligt regne med, at du kommer og er der for hende, når hun har brug for det og derfor kan hun trygt lægge sig til at sove.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på hendes puttetidspunkt, for det er vitigt, at hendes puttetidspunkt er passende, så hun er parat til at sove, når du putter hende. Du skal også sikre dig, at hun har fået mad, mælk, ren ble osv. så hun også på den måde er parat til at sove. Alt omkring hende skal være i orden, så hun kan slappe af og lade roen komme over sig.
Det lyder for mig som om, at din datter ikke helt forstår, at det er sovetid, når hun puttes, ligesom det lyder lidt som om, at hun har brug for at komme af med lidt overskudsenergi. Jeg tænker derfor, at det kan være en idé at du prøver at putte hende i egen seng, prøver at vurdere, hvor meget tid hun har brug for, til at tumle rundt osv. og så prøver at være der for hende, når hun tydeligt har behov for dig - men holder fast i, at det er sovetid og ikke legetid :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske