Svar: Skrig og skrål - mareridt?

10. oktober 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har anfald af natteskræk. Det ses ofte først omkring 1.5 års alderen, men det kan sagtens forekomme med den alder, jeres dreng har nu...

Natteskræk forekommer i den dybeste del af den dybe søvn, og det betyder, at selvom jeres dreng sidder op og ofte har åbne øjne, så er han ikke vågen. Og det er netop fordi han sover, at I ikke kan trøste ham, og at han afviser dig, kaster sig rundt i sengen og ikke kan finde ro ved jeres hjælp.

Når et barn har natteskræk, så starter barnet ofte også med at skrige - og kalder ikke på mor og far, som barnet f.eks. gør, hvis det har mareridt eller vågner af en ond drøm. Og I fortæller netop at det starter med skrig og skrål. Natteskræk opstår også først på natten, hvor mareridt forekommer hen mod morgenstunden. Og så er børn ofte også ældre, når de har mareridt, det vil I måske opleve hos storesøster.

Når børn har anfald af natteskræk, så vil de ofte også virke konfuse og tale usammenhængende, det man også kalder "sort snak", og nogle børn vil virke til at have syner, hvor de kan sidde og "fange fluer" i luften.

Nogle børn vil også reagerer meget voldsomt og begynde at gøre skade på sig selv, slå sig selv, banke hovedet ind i sengegavlen, rive hårtotter ud af hovedbunden, rive sig med neglene på kroppen... det kan være meget voldsomt. Og natteskræk kan netop forekomme i forskellige grader, fra at være milde anfald af få minutters varighed til at være længerevarende anfald - og derfor måske netop den forskel, I har oplevet hos jeres dreng og hos storesøster... Natteskræk er også arveligt. Det er ikke usædvanligt at bedsteforældre f.eks. siger "det lyder som dig, da du var lille". Ligesom man hos jer godt kan opleve det hos begge sine børn...

Man mener, at natteskræk kan skyldes et umodent nervesystem, eller at det lille barns hjerne er meget umoden. Det betyder, at barnet kan have rigtig svært ved at bearbejde alle dagens oplevelser og stimuli, og barnet har svært ved at lukke helt ned under søvn. Derfor slipper sanseindtryk igennem, samtidig med at barnet motorisk også har svært ved at slappe af i kroppen. Derfor vil barnet ofte reagerer med fysisk uro - ...

Annonce

... sætte sig op, slå, skubbe, fordi barnet ikke er i stand til hjernemæssigt at "lukke helt ned" under søvn...

Derudover så spiller forskellige faktorer ind. F.eks. vil børn med sygdom og feber have større tendens til natteskræk, og der er også lavet undersøgelser som viser, at børn med visse sygdomme, der står på gennem længere tid f.eks. børn som lider af refluks eller børn, som lider af søvnapnø, kan have en øget risiko for at få natteskræk.. Og jeres dreng har jo, som I skriver, ikke været forskånet for sygdom... Og faktisk så kan manglende søvn eller dårlig søvn i længere perioder også øge risikoen for natteskræk...

Det bedste I kan gøre, er at forsøge at hjælpe ham ned at ligge og hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - netop fordi han sover. MEN, hvis hans anfald varer i halve til hele timer og hvis han reagerer så voldsomt, som han gør, så er I nødt til at beskytte ham, så han ikke yder skade på sig selv, og så er I nødt til at vække ham. Og det kan faktisk godt være svært, fordi han sover ret dybt, når det sker. Så her må I tage ham op, gå ud af værelset, gå ud i køkkenet, i stuen eller hvor I nu kan gå hen, tænde lys, give ham noget at drikke, evt. noget at spise, så han bliver vækket og kommer væk fra sit anfald - og så må I vente på, at han atter bliver træt og parat til at sove. Det kan også sagtens tage en time, før han er parat til at blive puttet igen, men det vil så være en time, hvor I kan sidde og putte sammen, læse lidt i en bog osv. og hvor han falder stille til ro - og hvor han ikke som nu "er helt ude af den".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så kan I faktisk også forsøge, om I kan undgå at det sker. Forebygge hans anfald. Hvis I ved, at det er hver aften kl ca 21, så kan I gå ind til ham kort før anfaldet opstår, få ham op at sidde og tilbyde ham lidt at drikke og så putte ham igen. Dette kan gøre, at I får ham hevet op i søvnstadie, så han ikke havner helt nede i det dybe stadie, hvor anfaldet opstår, men kommer videre i søvnen uden. I kan derfor afbryde hans søvn kortvarigt på denne måde og ofte vil han derefter kunne sove roligt videre. Det kan være et forsøg værd.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os