Svar: Jetlag - 3 mdr.
9. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres datter har jetlag - hun bliver påvirket af rejsen fuldstændig ligesom I voksne også gør - og forhåbentlig har du også selv tendens til at vågne kl 02, så jeres rytme lige nu passer sammen... :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nætterne mørke og stille. Mørke signalerer, at det er nat og sovetid - hvor lys appellerer til at skulle være vågen. Så om natten skal der ikke være for meget lys og ikke for meget aktivitet. Derimod skal du om dagen så forsøge at holde hende aktiv i de lyse timer, så hun mellem sine lure oplever, at det er vågentid :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde hendes vågenperiode om natten så kort som muligt. Så når hun lige nu vågner kl 02 og tydeligt ikke er parat til at sove mere, så tager du hende op, leger, pludrer med hende osv. men forsøg at afkorte denne periode mere og mere, så hvor hun lige nu måske kan være vågen i 1.5 time, så bliver det til 1 time, så 45 minutter, 30 minutter osv. indtil I forhåbentlig når til en kort opvågning, hvor hun får mælk og derefter falder i søvn igen.
Som udgangspunkt skal hun have lov til at sove om dagen, men når det er sagt, så bør hun dog ikke vende fuldstændig op og ned på nat og dag. Derfor vil det være rigtig godt, at hun om dagen ikke sover længere lure, end at hun stadig kan få mælk ca. hver 3-4 time. Hvis hun kan sove længere søvnstræk, så bør de ligge om natten. Og netop ved at holde hende lidt gang ved brystet og sikre hende mad i dagtimerne, kan du hjælpe hende til at sove mere om natten i stedet... Så selvom man normalt ikke skal vække børn, der sover, så er der her tale om en særlig situation, og hvis hun har sovet i 3 timer om dagen, så må du gerne begynde at rumstere lidt omkring hende, tænde lys, trække gardinerne fra, og se om hun viser tegn til at ville vågne - og så kærligt og nænsomt tage hende op, skifte hendes ble, aktivere hende lidt og tilbyde hende mælk. Og på den måde hjælpe hende ind i den rytme I skal have nu :)
Du skal være opmærksom på, at børn i denne alder ofte vil have en rytme, hvor de er naturligt vågne om aftenen. Så hvis hun begynder at være dette, så er det ikke fordi der er kuk i hendes rytme, det kan være helt naturligt aldersbetinget :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jeres liv i Kina :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske