Svar: Jetlag - 3 mdr.

9. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at jeres datter har jetlag - hun bliver påvirket af rejsen fuldstændig ligesom I voksne også gør - og forhåbentlig har du også selv tendens til at vågne kl 02, så jeres rytme lige nu passer sammen... :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nætterne mørke og stille. Mørke signalerer, at det er nat og sovetid - hvor lys appellerer til at skulle være vågen. Så om natten skal der ikke være for meget lys og ikke for meget aktivitet. Derimod skal du om dagen så forsøge at holde hende aktiv i de lyse timer, så hun mellem sine lure oplever, at det er vågentid :)

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde hendes vågenperiode om natten så kort som muligt. Så når hun lige nu vågner kl 02 og tydeligt ikke er parat til at sove mere, så tager du hende op, leger, pludrer med hende osv. men forsøg at afkorte denne periode mere og mere, så hvor hun lige nu måske kan være vågen i 1.5 time, så bliver det til 1 time, så 45 minutter, 30 minutter osv. indtil I forhåbentlig når til en kort opvågning, hvor hun får mælk og derefter falder i søvn igen.

Som udgangspunkt skal hun have lov til at sove om dagen, men ...

Annonce

... når det er sagt, så bør hun dog ikke vende fuldstændig op og ned på nat og dag. Derfor vil det være rigtig godt, at hun om dagen ikke sover længere lure, end at hun stadig kan få mælk ca. hver 3-4 time. Hvis hun kan sove længere søvnstræk, så bør de ligge om natten. Og netop ved at holde hende lidt gang ved brystet og sikre hende mad i dagtimerne, kan du hjælpe hende til at sove mere om natten i stedet... Så selvom man normalt ikke skal vække børn, der sover, så er der her tale om en særlig situation, og hvis hun har sovet i 3 timer om dagen, så må du gerne begynde at rumstere lidt omkring hende, tænde lys, trække gardinerne fra, og se om hun viser tegn til at ville vågne - og så kærligt og nænsomt tage hende op, skifte hendes ble, aktivere hende lidt og tilbyde hende mælk. Og på den måde hjælpe hende ind i den rytme I skal have nu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal være opmærksom på, at børn i denne alder ofte vil have en rytme, hvor de er naturligt vågne om aftenen. Så hvis hun begynder at være dette, så er det ikke fordi der er kuk i hendes rytme, det kan være helt naturligt aldersbetinget :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jeres liv i Kina :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder