Svar: Reducering af amning knap 18 måneder
5. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at reducere amningen, og det er rigtig dejligt, at det er lykkes så fint for jer om aftenen. Der er dog ingen tvivl om, at jeres dreng forbinder det at sove med at få bryst og derfor søger han brystet og jeres favn igen og igen hele natten. De sidste 18 måneder har han fået bryst om natten, og han kan naturligvis ikke forstå, hvorfor du pludselig vil ændre dette ritual. Det er hans søvnassociation, det er hans rutine og er sandsynligvis tryghed for ham.. Og det er derfor naturligt, at han protesterer, når du ikke længere tilbyder ham bryst om natten.
Og et eller andet sted så tænker jeg, at I nok er nødt til at acceptere denne protest og forsøge at rumme det. Nogle gange er vi forældre jo nødt til at holde fast i vores nej, selvom vores børn ønsker noget andet, simpelthen fordi vi har en erfaring med os som vores børn ikke har, og som gør at vi ved bedst... Og det er uhensigtsmæssigt for jeres dreng, hvis han skal ammes 3-4 gange om natten. Han har lige så meget brug for sammenhængende søvn som I har, og derudover så vil den mælkemængde påvirke hans indtag af rigtig mad i løbet af dagen og dermed påvirke hans trivsel...
Det vigtige er, at I ikke bare putter ham i seng og lader ham græde, men at I netop er der, trøster, giver ham den fysiske kontakt og nærhed, som han viser behov for - men holder fast i at bryst er slut. At han ikke længere får bryst betyder ikke, at han skal undvære nærhed. Med den alder han har nu, så ved han godt at mor og bryst er to forskellige ting, I er ikke længere et hele, og det er helt okay at holde fast i, at han nu kan trøstes og beroliges på anden vis...
I skal passe på med vand. Du skriver, at han drikker et stort glas vand om natten, og det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at han også kan vænnes til at skulle vågne og drikke vand flere gange om natten - så han i stedet for bryst får behov for vand. Det betyder, at I stadig ikke får jeres nattesøvn, og derfor skal han på sigt lære at sove helt uden vand eller bryst - hans behov for væske skal dækkes i løbet af dagen og aftenen.
Har han en putteklud, puttebamse eller lignende?bFordelen ved en klud eller bamse er, at det er jeres dreng som bestemmer behovet. Han kan putte sig ind til den, nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket han jo ikke kan med brystet eller med jer forældre. Puttebamsen eller kluden er der, når han har brug for den- til middagslur, om aftenen, om natten, - uanset om han sover hjemme eller passes af andre. Den følger ham som en fast ven.
Og en fast klud eller bamse, der bruges hele dagen igennem - når han er træt, når han er ked af det, når I kører i bilen, når han er i barnevognen, når han er hjemme, når han er i dagpleje/vuggestue osv. - vil stille og roligt fungere som substitut for jer. Og det betyder, at han får lettere ved at undvære bryst og favn og dermed lettere ved at finde ro selv, uden at I behøver være der. Derfor vil det være rigtig godt, at introducere noget sådan nu. En klud kan f.eks. også være en aflagt t-shirt, jeres hovedpudebetræk eller lignende - noget han forbinder med jer, og som dufter af jer, så han stadig har en fornemmelse af, at I er der, selvom I rent fysisk ikke er der...
Hvorvidt det forvirrer jeres dreng, at du fortsat ammer ham tidlig morgen er svært at svare på. Nogle børn kan fint finde ud af, at de ammes en gang i døgnet og lærer sig hurtigt denne rytme. Andre børn kan ikke forstå, hvorfor de nogle gange må og andre gange ikke må. Han kender jo ikke klokken og forstår ikke forskel på kl 02, 03 og 06 om natten... Så måske forvirrer det ham, måske ikke - her er du nødt til at lave en indviduel vurdering. Umiddelbart lyder det som om, at det måske godt kan lade sig gøre at amme ham tidlig morgen og han nogenlunde begynde at kunne acceptere, at han ikke bliver ammet aften og først på natten, så det gradvist lykkes for jer at have denne rytme. Men han skal naturligt have tid, for det er som du skriver, en meget stor omvæltning for ham:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - fortsat held og lykke med jeres projekt, og hold fast i, at det går fremad. Han falder i søvn uden brystet nu, kan beroliges med kærtegn osv. i løbet af aftenen - og skal nu også lære det om natten. To skridt frem og et tilbage er stadig fremad :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske