Svar: Falde i søvn selv, hvornår?
5. oktober 2017
Alder:
12 mdr.
Kære E's mor
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at det går så meget bedre med E's søvn - krydser fingre for at den gode gænge fortsætter :)
Har E. en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Det vil være en rigtig god idé at introducere dette nu, og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig og bruge den bevidst...
Fordelen ved en putteklud, bamse eller lignende er, at den på sigt kan fungere som substitut for dig og far, og på den måde hjælpe jeres datter til at falde i søvn, selvom I ikke er der. Det betyder, at det kan være lettere for hende at blive puttet i dagpleje/vuggestue, og det kan være lettere for hende at falde i søvn, selvom du/I går ud af værelset...
En bamse eller klud har også den fordel, at hun selv styrer sit behov for den. Hun kan putte sig med den, nulre næse med den, sutte på den, kramme den osv. når hun har brug for det, hvilket hun jo ikke kan med jer forældre. Puttebamsen er der, når hun har brug for den uanset om hun er hjemme eller skal sove et andet sted...
Derudover så behøver I ikke nødvendigvis sidde hos hende, når hun er puttet - det afhænger helt af, hvordan hun reagerer, når I går. Hvis hun ligger stille i sin seng, eller måske har brug for lidt tid, hvor hun tumler rundt og kommer af med lidt energi, før hun skal sove, så behøver I ikke sidde og vente på, at hun sover. Så vil det være fint at gå kortvarigt fra hende og så kikke ind til hende en gang imellem og se, hvordan det går. Nogle børn nyder at være i deres seng om aftenen og kommer af med lidt overskudsenergi på denne måde, før de er parate til at sove - og det behøver man ikke sidde og vente på, så kan man nøjes med at være der, hvis og når barnet viser behov for det.
Modsat er det, hvis hun græder og tydeligt bliver ked af det, når I går. Hvis hun rejser sig i sengen, strækker armene op mod jer og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig". I en sådan situation skal I naturligvis ikke gå fra hende, men give hende den nærhed og tryghed som hun viser behov for, for at hun kan falde i søvn på en god måde. Det er lagt bedre at bruge 15 minutter på at sidde der og gøre hende tryg, end at gå og hun så græder sig i søvn og forbinder det at sove med noget som ikke er rart.
Nogle børn kan også søge underholdning, når de skal sove. En slags "jeg vil ikke sove nu, jeg vil hellere lege" hvor de hopper rundt, griner, fjoller og forsøger at få mor og far til at lege med... Her skal du naturligvis være sikker på at puttetidspunktet er rigtigt, så barnet rent faktisk er parat til at sove. Du skal også sikre dig, at rutinerne om aftenen leder naturligt op til putning, så barnet føler en vis genkendelighed og ro. Og hvis det er tilfældet, så kan du godt vælge at gå. Ikke fordi jeres datter skal blive ked af det, men fordi du ved at gå signalerer, at det ikke er legetid, men sovetid nu.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden", og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter, og det skal ikke forlænges! Selvom hun ikke græder, så skal I vende tilbage til hende, så hun hele tiden ser jer, og dermed ved at hun ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart, og det er alfa omega for at få børn til at sove. Så det er netop ikke meningen, at hun skal nå at blive ked af det.
Det handler derfor om at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så hun atter føler sig tryg. Selvom hun nu er et år, så er det stadig vigtigt for hende, at have jer inden for synsvinkel for at hun helt forstår, at I er der. Kan hun ikke se jer, kan hun godt føle sig forladt. Hun forstår stadig ikke, at I lige sidder inde i stuen ved siden af... Så hvis det viser sig, at hun har behov for at I er der, for at hun kan sove, så skal I være der, men I kan godt prøve om det at gå lidt frem og tilbage måske kunne være en mulighed nu :)
Nogle gange må man også skifte lidt imellem at være der, sidde hos hende og gå. Nogle gange vil det være en god idé at mor og far skiftes til at gå frem og tilbage, nogle gange at I skiftes til at sidde hos hende....
Med hensyn til at sove sammen med storebror, så kan I godt forsøge dette. Det vil være rigtig godt, at I bibeholder hendes vanlige putteritual, så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at sengen nu står i et andet værelse. Nogle gange går det uden større problemer og det er fint at forsøge :) Når det så er sagt, så afhænger det dog også af, hvordan hun reagerer, når hun skal sove. Og hvordan storebror reagerer. Hvis hun har tendens til at ville hoppe og lege, når det er sovetid, så kan de to godt finde på at "holde fest", og det dur naturligvis ikke i længden... Men storebror kan også på grund af sin alder nogle gange være et godt spejl - hvis han lægger sig stille ned, ligger i sin seng og får læst godnathistorie, så vil hun godt kunne spejle sig i det og forsøge at efterligne ham, og på den måde kan det nogle gange hjælpe at lade børnene blive puttet samtidig.
Hvis hun har tendens til at vågne om natten og være ked af det, så vil storebror sandsynligvis vågne af dette i starten, men her må I så være der, berolige og forklare ham, at I netop er der og tager jer af det, og når han har oplevet dette et par gange og føler, at I har styr på det, så vil han ofte sove igennem det, selvom hun måske er lidt urolig om natten...
Og så skal I naturligvis også tale med storebror om, hvad han har lyst til, og hvad han synes er hyggeligt og rart, når han skal sove :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske