Svar: Vil ikke sove om natten
4. oktober 2017
Alder:
0 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og stort tillykke med den lille datter :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer.
Det lyder umiddelbart som om, at du har fint med mælk, men jeg kan ikke ud af dit brev se, om du har mærket brystspændinger? Jeres datter er stadig så lille og ny, at mors mælkeproduktion er ved at etablere sig og dermed indstille sig på jeres datters behov. Fra ca. 2-8 dage efter fødslen løber mælken til, og her bør du som udgangspunkt opleve brystspænding. Det skyldes både, at der sker nogle hormonændringer, og også at der sker et skift mellem cellerne i brystet. Det er derfor vigtigt, at du har mærket denne foranding...
Derudover så er det rigtig godt, hvis du kan amme fra et bryst af gangen og derefter tilbyde toppen fra modsatte bryst. Det er et tilbud, som hun så kan tage imod, hvis hun har behov. Og som jeg læser dit brev, så ammer du netop på denne måde, ofte dier hun 20-30 minutter på et bryst og tilbydes derefter modsatte bryst, og det er super fint. Det er netop vigtigt, at hun "tømmer" et bryst af gangen, og hvis hun kan die i 20 minutter, så er det bedre, at hun dier fra et bryst, end at du lader hende die 10 minutter fra hvert bryst.
Det er også vigtigt, at hun dier hver 3-4 time. Og det lyder det også som om, at hun gør. Nogle gange går der 2-2.5 time imellem amningerne, andre gange går der måske 3.5 time, og det er ligesom det skal være.
Det er normalt, at hun ofte vil die hyppigere om aftenen. Her vil din mælk være mere koncentreret og ved at die hyppigt, så får hun mange små tåre koncentreret mælk, som giver hende lidt ekstra mæthed til natten. Prøv dog, om du kan holde hende lidt igang ved brystet, så du hjælper hende med at tage ordentlig fra, når hun dier. Og derefter skal hun så hjælpes til ro, og det er naturligvis helt okay, at hun ikke ligger i 1.5 time og "slider på dine bryster"...
Når jeg spørger lidt ind til det med mælkeproduktion og brystspænding, så er det naturligvis for at sikre, at hun ikke er så brystsøgende om aftenen og natten, fordi hun forsøger at øge din mælkemængde. Og det er vigtigt at sikre, at hun ikke bliver irriteret på brystet, fordi hun reelt er sulten. Som jeg læser din beskrivelse, så lyder hendes irritation dog ikke som udtryk for manglende mælk, og du fortæller også, at hun ender med at gylpe flere gange. Derfor får jeg lidt på fornemmelsen, at det hos jer nok handler mere om et suttebehov end et mælkebehov - og jeg synes derfor, at det vil være et forsøg værd med en sut.
Sutten kan virke beroligende. Den hjælper mælken igennem mave- og tarm og den hjælper hende med at koble fra og finde roen - uden at få yderligere mælk i maven. Sutten må ikke gives for at "holde hende hen", f.eks. på puslebordet når hun vågner og er sulten, for så bruger hun for meget energi på sutten og vil derfor ikke die tilstrækkeligt ved brystet efterfølgende. Men sutten må gerne gives, når hun har diet hos dig, er fyldt godt op med mælk og efterfølgende har svært ved at finde ro.
Når hun er mættet godt af, har spist rigtig godt hos dig, gerne fra begge bryster - måske tømt den ene side og spist toppen af modsatte sige, så kan det være rigtig fint at du så tilbyder hende en sut og derefter lader du hende putte hos far. Far dufter ikke af mælk, og det kan være lettere for hende at finde ro hos ham - og det styrker også båndet imellem de to. Når hun ligger på fars brystkasse, så vil hun mærke hans vejrtrækning, hører hans hjerte slå, mærke hans varme osv. Alt sammen minder det om tiden i livmoderen og det kan være med til at gøre hende tryg. Måske vil hun i begyndelsen, hvor I putter hende hos far, blive lidt forvirret og tro, at hun skal spise og derfor virke søgende. Men her får hun så sutten og se om hun så ikke falder til ro. Hun må gerne sove på maven hos far - når far er vågen og hele tiden holder øje med hende.
Der findes mange forskellige slags sutter og I må forsøge jer lidt frem, hvilken model jeres datter måske vil tage imod, ligesom I kan prøve med både naturgummi og silikone. Nogle børn har brug for en lang model, andre en kort. Nogen tager imod en rund sut, andre en flad anatomisk sut...
Det kan også nogle gange hjælpe at svøbe hende. Når man svøber rigtigt, så læger man barnet på et firkantet klæde, hvor det ene hjørne er bukket ned, - det er der barnets hoved skal være. Man lægger altså barnet på klædet, hvor snippen ved hovedet er bukket ned og så er der tre snipper tilbage - en ud for hver arm og en ved benene. Så tager man barnets ene arm og ligger ind ved kroppen (ligesom hvis man har armen i gips - altså bukket og ikke strakt), så tager man klædet/snippe og folder ind over arm og barn, og putter det lidt ind under barnet i modsatte side. Derefter tager man hjørnet/snippen ved fødderne og folder den op over barnets ben og videre op over brystkassen, og tilsidst tager man så barnets anden arm, bøjer den ind til barnets krop og tager så sidste hjørne/snip og lægger hen over og rundt om barnet... Det er lidt svært at forklare, men I kan f.eks. se teknikken i bogen "svøb dit barn". Den kan I sandsynligvis få fat i på biblioteket... Det kan også være at I kan finde en youtube video af, hvordan man gør...
At blive svøbt minder om tiden i livmoderen, det at bevæge sig og støde ind i noget, eller at have lidt hæmmede bevægelsesmuligheder giver genkendlighed og dermed tryghed. Ved at svøbe jeres datter, kan I således hjælpe hende til ro og dermed ind i søvnen, og når hun så sover godt, så vil det være en god idé, at I lettere lidt på svøbet, så I er sikre på, at hun ikke får det for varmt.. Det er en af de ting, I skal være opmærksomme på i forhold til vuggedød - hun må ikke få det for varmt, når hun sover, hun skal sove på ryggen med hovedet drejet skiftevis til venstre og højre side, og hun må ikke udsættes for tobaksrøg.
I skal naturligvis også holde øje med, at hendes mave fungerer? Selvom hun bliver ammet fuldt, så er det stadig vigtigt, at hun har hyppige afføringer og ikke har hård mave eller mange dage uden afføring. Så længe hun ikke er ældre end hun er, så vil I ofte have en fornemmelse af, at lige så snart der kommer noget ind, så kommer der også noget ud.... I skal naturligvis også holde øje med, at hun tisser godt og at urinen er klar og ikke koncentreret. Det er også med til at sikre, at hun får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket :)
Jeg vil anbefale jer to af mine bøger:
"Helens bog om amning og flaske". I den finder du mange flere oplysninger, kan finde ammestillinger og masser af gode råd. Både til nu og til tiden frem :)
"Helens bog til far", som jeg har skrevet til fædre - en bog, som de har efterlyst længe, en bog som tager farrollen alvorligt og viser, hvad det er far kan, som er noget særligt:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske