Svar: Hjælpe videre i søvn - 6 mdr gammel
2. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres dreng stadig har brug for brystet, før han skal sove. Amning vil indgå som en fast del af hans putteritual indtil han er mindst 1 år.. MEN det betyder ikke, at du skal amme ham fast før hver lur til han er et år. Behovet for bryst før putning ændrer sig naturligt i takt med, at han bliver ældre.
Lige nu vil det være rigtig godt, at han ammes ca. 6 gange i døgnet, og det vil være super, hvis du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde så sikrer du, at han fyldes tilstrækkeligt op med både skemad, vand og mælk.
Når han så bliver 7 måneder, så vil det være rigtig fint, hvis du kan skære ned i antallet af amninger, så han ammes 4 gange i døgnet. Det betyder, at amningen før formiddagslur og amningen om eftermiddagen erstattes af lidt større mellemmåltider, og det betyder også, at han i den alder skal lære at sove uden brystet, når han puttes til sin formiddagslur. Han skal dog stadig tilbydes bryst, når han puttes til sin middagslur og når han puttes om aftenen.
Antallet af amninger skæres altså gradvist ned det næste halve år. Så behovet for bryst og dermed dig, bliver naturligt gradvist mindre, - men han skal ammes til han er 1 år. Hvis du allerede nu ved, at du ikke har lyst til dette, og hvis I gerne vil have, at far kommer mere på banen omkring putning, eller hvis planen er, at jeres dreng skal passes af far, starte i dagpleje/vuggestue før han er stoppet med at blive ammet, så er alternativet en flaske. Hvis I ønsker at tilbyde ham flaske, så er det vigtigt, at I gør det til en fast rytme/rutine, og med den alder han har, kan det være svært at få ham til at acceptere en flaske, men det kan naturligvis forsøges... Jeg ved ikke, hvor dine tanker er i forhold til dette, hvad jeres planer er, men den overvejelse skal I også have med jer:)
Det er vigtigt, at du arbejder på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden - selvom han stadig skal ammes, så skal brystet væk fra munden, før han sover helt. Og når du skriver: "Jeg lirker ham af før han sover... nogle gange kikker han rundt og lukker øjnene og sover", så er det præcis sådan det skal være. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at han rent faktisk slipper brystet, ligesom det vil være super godt, at han falder i søvn i sin seng, så han ikke forbinder det at sove med at være i din favn.
Du skriver, at han altid skal ammes meget, før han sover.. Her skal du naturligvis sikre dig, at han får skemad og vand nok, når han vågner - men samtidig ikke give ham så meget skemad, at han ikke drikker mælk nok hos dig. Det er en balance, som du skal forsøge at finde :) Det er naturligt, at han drikker godt fra brystet - han har stadig brug for rigtig meget mælk, drikker sandsynligvis en liter hos dig i døgnet, måske mere - afhængigt af hvad han vejer, og det skal han naturligvis have lov til :)
Mange børn vil i 6 måneders alderen have en tendens til at die ved brystet, falde i søvn, vågne op efter ca 30 minutter og søger så brystet igen. Det er et reelt behov. MEN, du kan dog forsøge at undgå dette ved at amme ham af to omgange. Det vil sige, at du kan prøve at amme ham, og derefter skifte hans ble, og gøre ham klar til putning og så ammer du ham igen, før du så putter ham. På den måde sikrer du ham lidt ekstra mælk i maven og opvågningen kan nogle gange undgås.
Det er dog vigtigt, at du ikke ammer ham hver gang han vågner og søger brystet hele natten... Med den alder han har nu, så er han meget bevidst om, hvad der foregår omkring ham i løbet af dagen og han oplever rigtig meget. Det betyder, at han får rigtig mange stimuli og indtryk, der skal bearbejdes, når han sover. Det vil derfor være normalt med stor drømmeaktivitet lige nu.
Samtidig vil børn i jeres drengs alder ofte også vågne, fordi de ikke mestrer at skifte stilling. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og så vågner han og småklynker, græder irriteret og har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Lige nu gennemgår han altså en periode, hvor han på grund af sin alder og udvikling vil kunne sove meget uroligt, være klyngende, smågrædende osv. - og faktisk også søge brystet flere gange om natten. Og her er det vigtigt, at du forsøger at undgå en vane, hvor du per automatik tilbyder ham brystet, hver gang han klynker eller siger lyde.
I stedet vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med kærtegn, lulle ham til ro med dine hænder, beroligende ord osv. Det kan også være, at han har brug for at du hjælper ham om på siden, drejer ham, pytter dynen om ham igen, fordi han har fået den sparket af og på den måde hjælper ham videre i søvnen uden at tilbyde ham bryst. Jeg ved godt, at han virker søgende og at det ofte også virker, at tilbyde ham brystet hver halve til hele time om natten, men det er en uhensigtsmæssig vane for jer begge.
Derudover er det vigtigt, at hans indtag af mælk gradvist nedsættes, og mængden af skemad og vand af kop gradvist sættes op - hvis han får for meget mælk om natten, så spiser han ikke nok om dagen. Hvis han ikke spiser nok om dagen, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten...
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre.
Morgen 7.30-08: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød og fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, som svarer til 6 måneders alderen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet variere efter hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 15-16: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes evt. til en 3. lur, eller måske springes den over. Det afhænger af, hvor lang hans middagslur er og hvor tidligt/sent den ligger
Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes, får skiftet ble og ammes derefter igen og puttes så til natten ca kl 20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes derefter til natten i egen seng. Prøv om du kan holde dig vågen her, så du holder ham igang ved brystet og hjælper ham med at tage godt fra, hvorefter han så puttes på afstand af dig, så han ikke kan dufte din mælk.
Midt nat - denne amning skal nu trappes ud, så han begynder at sove videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen. Det betyder, at han nu skal lære at sove igennem, hvilket svarer til, at han sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske