Svar: Putning og være ude om aftenen
1. september 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ting ændrer sig naturligt, når man får et lille barn. Man kan ikke gøre alt præcis, som man gjorde førhen, man er ikke længere et par, men en familie, og man er derfor nødt til at tage hensyn til, at der nu er et lille barn, som kan have nogle andre behov, end voksne har behov for. MEN, det betyder ikke, at man ikke stadig kan besøge bedsteforældre, venner og lignende, eller at de kan komme på besøg hos jer :)
Du fortæller, at I er "inviteret til fødselsdag med baby" - dem der har inviteret jer er således helt indstillet på, at I tager jeres datter med, og fødselsdagen forventes at foregå på en måde, hvor hun sagtens kan være der. Derfor skal I naturligvis tage hende med.
Det vil være en rigtig god idé at medbringe en rejseseng eller hendes barnevogn, som hun kender og er tryg ved, så I kan putte hende et genkendeligt sted. Barnevognen kender hun allerede, en rejseseng kan med fordel introduceres nu og så bruges fast fremover, hvis og når I er nogen steder, så det bliver stedet, hvor hun sover, når I ikke er hjemme. Det gælder uanset, om I skal overnatte hos bedsteforældre, tager en tur i sommerhus på ferie eller lignende. Når det er sagt, så er der dog nogle børn som aldrig lærer at sove i rejseseng, men også børn som er utroligt glade for at have en sådan:)
Hvis hun puttes i en voksipose eller lignende sovepose, så medbring denne eller medbring hendes dyne osv. så hun har de ting omkring sig, som hun plejer at blive puttet med.
Det kan også være en god idé, at I taler med dem der holder fødselsdag om, hvorvidt det er okay og om der vil være mulighed for at gå afsides med jeres datter, så I kan lægge jer med hende i deres seng - enten fordi hun skal sove, eller fordi det kan hjælpe hende til at spise...
Det er ikke noget problem, at I lader hende falde i søvn et sted, og så tager hende op og bære hende ud i bilen, når I skal hjem. Børn har en utrolig god evne til at lade sig flytte, når de sover - og så længe hun mærker, at I er der, hører jeres stemmer, mærker jeres kærtegn osv. så vil hun være tryg og rolig ved at blive flyttet. Og når I kommer hjem, så må I bære hende ind i seng, hvor hun plejer at sove. Hvis hun vågner op undervejs, kan hun have behov for en ren ble, evt. behov for at få mælk igen, og det får hun naturligvis og derefter putter I hende så, som I plejer at gøre - genkendelighed er tryghed.
Det er sådan, at når et lille barn bliver født, så skal barnet og forældrene knytte sig til hinanden og det sker gradvist i takt med, at I lærer hinanden at kende - og hun knytter sig naturligt til jer - mor og far, fordi I er der for hende hver dag, hjælper hende, plejer hende, trøster hende osv.
De første tegn på at hun er knyttet til jer er at hun følger jer med øjnene rundt i rummet, når I bevæger jer omkring. Hun smiler mere til jer end til fremmede, og det er jer, som trøster hende bedst, når hun bliver ked af det, forskrækket osv. Et vigtigt tegn på, at hun er knyttet til mor er f.eks. at hun bruger dig som en sikker base, hvorfra hun kan udforske verden. Når hun sidder på dit skød, når hun er i din favn,så tør hun måske charmere andre lidt mere velvidende, at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende.
Og når I er på besøg hos andre, så er det netop vigtigt, at I lader hende være hos jer. Lader hende studere stedet og de andre mennesker fra jeres favn - og at I hele tiden holder øje med, hvordan hun reagere og hvad hun har behov for. lad hende søge tilflugt hos jer, hvis det hele bliver lidt for overvældende og lad være med at lade hende gå fra arm til arm. Selvom alle måske gerne vil snakke med hende, holde hende, lege med hende osv. hvilket naturligvis er rigtig dejligt, så lad hende så vidt muligt være hos jer, når der er mange mennesker omkring jer - og hvis hun bliver ked af det, når bedstemor, faster eller en anden holder hende, så tag hende og trøst hende, så hun mærker, at den trygge base er der.
Og så er der naturligvis også fester, hvor det vil være bedre, at I lader hende passe derhjemme. Hvor der vil være voldsom høj musik, mange fulde mennesker og en masse uro, og hvor I ikke vil kunne trække jer tilbage - og faktisk heller ikke selv deltage på lige fod med de andre gæster, fordi I har jeres datter med.. Sådanne fester kan I godt tage til og netop prioritere jer selv og vennerne, men så er det en god idé at lade jeres datter passe derhjemme.
Og som du skriver, naturligvis ikke lade hende passe alt for tit :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god fødselsdagsfest :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske