Svar: Natteroderi - 5 mdr
31. august 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Nikoline
Tak for dit brev :)
Lad mig starte, hvor du slutter - jeg anbefaler normalt først, at barnet kommer på eget værelse omkring 6 måneders alderen. I denne alder kan de fleste børn vende sig selv, sparke dynen af og skifte stilling undervejs i deres søvn, og risikoen for vuggedød er derfor betydeligt mindre fra 6 måneders alderen...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en fast rytme om dagen nu. Det vil være rigtig godt, hvis Valdemar tilbydes skemad to gange dagligt - frokost og aften, og at du forsøger at skabe en rytme med 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. Det vil være rigtig godt, hvis mælk kan indgå som en fast del af hans putteritual.
En fast rytme om dagen hjælper med at sikre ham både mad og væske nok hele dagen igennem og dermed sikre, at han ikke vågner og virker søgende om natten, fordi han reelt er sulten... Det er dog stadig normalt med mælk midt nat, så det lyder rigtig fint, at han får mælk omkring midnat, midt nat og tidlig morgen.
Som du skriver, sker der udviklingsmæssigt meget med ham lige nu, og det kan sagtens give ekstra urolig søvn og opvågninger om natten. Her er det dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen med kærtegn, beroligende hænder, stillingsskift, pytter dynen på ham igen osv. Men uden at du giver ham sut i munden hver gang. Pas på at du ikke per automatik giver ham en sut i munden, hver gang du hjælper ham videre... prøv at få ham videre i søvnen uden :)
Det er sådan, at hvis I begynder at vænne ham til at sove med sut i munden nu, så kan det på sigt give ham det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor han lærer at vågne, hver gang han taber sutten og lærer, at I kommer og putter den i munden på ham. Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at få ham videre i søvnen om natten, uden at han hver gang tilbydes sut i munden...
Og prøv også nogle gange at vurdere, om han behøver hjælp hver gang. Det er her at eget værelse kan komme på tale. Hvis han ligger meget uroligt, klynker i søvne, småsnakker i søvne, smasker i søvne osv. så er det naturligt svært ikke at hjælpe ham og trøste ham.. men nogle gange vil han fint kunne komme videre i søvnen uden din hjælp, netop fordi det foregår i drømme. Så hvis I sover i hvert sit værelse, så vil han finde søvnen selv, og du vil kun reagere på ham, når han græder og rigtigt har brug for dig... Modsat - andre gange vil det være godt, at du netop reagerer på ham hurtigt, så han ikke vågner for meget op, fordi han så kan være sværere at trøste og få tilbage i søvnen - det er en svær balance at finde, men prøv :)
Du fortæller, at han ofte starter dagen kl ca. 06, og det er naturligvis helt okay, hvis han starter dagen tidligt, så vil hans lure i løbet af dagen ofte også ligge tidligt... Du har også tidligere fortalt, at han ofte spiser skemad om formiddagen, og ud fra dette, har jeg lavet en dagsplan, der ser således ud:
Nat 04: Flaske og sover videre, vågner og starter dagen ca. kl 06
Morgen 7.30-8: Flaske og puttes herefter til første lur
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping. Vand af kop.
Frokost 11.30: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-15.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 24: Flaske og sover videre
Det lyder som om, at I lige nu går igennem lidt urolig periode og at tiden derfor arbejder lidt for jer. Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at de også giver lidt ro :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske