Svar: Sætter sig op i barnevognen - 9 mdr.
25. august 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt for alderen, at jeres dreng lige nu gerne vil sidde op, når han kommer ud i sin barnevogn. Han synes, det er langt mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring ham, end det er at sove. Og han må meget gerne starte med at sidde op.
Hvis du triller ham en tur, så kan du lade ham starte med at sidde og kikke på ting, som I kører forbi og du kan sætte ord på tingene og pludre med ham, "se en hund, vov-vov siger hunden", "der er en bus, bbrr-bbrr siger bussen", "hov se fuglen, pip-pip" osv. Så I småpludrer, om de oplevelser I har, og han stille og roligt lærer små ord.
Prøv at lægge mærke til, hvornår han så falder i søvn. Måske skal der ændres lidt på hans sovetidspunkter, og ved at kikke på klokken kan du dermed få lidt idé om, hvornår han vil være mest parat til at blive puttet fremover.
Hvis du ikke triller med ham, når han skal sove, så kan du også gøre som nu, putte ham og så lade ham sætte sig op og kikke sig omkring. Han må gerne sidde og kikke lidt for sig selv, hvis han synes, at det er dejligt. Måske vil han have glæde af lidt legetøj i hånden eller drikke lidt vand af en drypfri kop eller lignende - naturligvis skal du holde øje med ham på afstand. Og når han så viser sig parat, så kan du gå ud og lægge ham ned og putte ham til lur:)
Rejser han sig igen og igen, så prøv at lade ham sidde lidt længere eller prøv igen at se om puttetidspunktet er rigtigt. Det kan også være, at han vil lægge sig ned af sig selv, når han føler sig parat :)
Husk altid barnevognsselen og husk også at bremse barnevognen på alle hjul med bremser!
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske