Svar: Drømmeflasken driller

23. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål:)

I 9 måneders alderen, vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at disse flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Nogle børn har dog svært ved at tage imod drømmeflasken sen aften og trives bedre med at sove deres længste søvnstræk først på natten, vågne og melde sig selv, og så få flasken der og derefter sove videre - og det kunne godt lyde som om, at det er tilfældet hos jer.

Derudover så er det sådan, at det vil være rigtig godt, hvis du i 10 måneders alderen skruer ned til 2 flasker. Og her er det lidt forskelligt, hvordan flaskerne ligger bedst. Nogle børn trives bedst med at flaskerne ligger før middagslur og aften, andre trives bedst med at undvære flaske hele dagen og så få flasken enten aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.

Og hos jer lyder det faktisk derfor som om, at det vil være en rigtig god idé ,hvis du nu begynder at trappe ud af mælken før middagsluren og springer flasken sen aften over, så han gradvist vænnes til at undvære flasken, før han puttes til middag, og i stedet får to flasker aften og en gang i løbet af natten.

Det vil være rigtig fint, hvis de to flasker derfor kommer til at ligge f.eks. kl 19 og 03.30.. Det kan faktisk være bedre, hvis flasken ligger kl 03 end kl 05, fordi det så er mindre sandsynligt, at den påvirker hans indtag af morgenmad.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Vågner og dagen starter ca kl 6.30

Morgen 7.00: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, frisk frugt og bær, frugtmos, og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer osv. og må fortsat meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.

Tilbydes en banan og lidt vand af kop - og puttes til middagslur uden flaske. En overgang må du trappe gradvist ud af flasken, så han ...

Annonce

... vænnes til at få mindre og mindre.

Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad som nu. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet ca kl 18.45, får derefter børstet tænder.

Flaske ca. 200 ml og puttes til natten ca kl 19 som nu

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En gang i løbet af natten, måske ca kl 03, tilbydes flaske igen ca 200ml og sover videre

I 10-12 månedersalderen vil det være rigtig godt hvis han får ca 400 ml og det er derfor fint at bibeholde to flasker a 200 ml...

Når du trapper ud af flasken før middagsluren, så skal du som nævnt gøre det gradvist, så han får mindre og mindre. I stedet for 200ml, så får han 180, 160, 140, 120, 100 ml og tilsidst kan han få lidt mme af en kop sammen med en banan og derfra gå over til at få lidt vand sammen med en banan. Så det bliver en gradvis ændring, og så bananen går ind og giver lidt af den mæthed, som han er vant til at få lige før han puttes.

Du kan naturligvis også vælge at bibeholde drømmeflasken kl ca 22 og så trappe ud af flasken kl 03, hvis du tænker, at det vil være lettere for dig/ham. Når jeg foreslår, at du skal springe drømmeflasken over, så er det fordi du skriver, at det er noget du har implementeret senere og det lyder som om, at han ofte har svært ved at spise det hele.

Samtidig vil det være en god idé at du tilbyder ham en godnatgrød, som kan være med til at give ekstra mæthed og dermed gøre det lettere for ham at springe drømmeflasken over, så det hele måske vil fungere bedre for jer alle :)

Du skal altså prøve at vurdere, hvilken flaske to flasker han lettest trapper ud af og så forsøge at fjerne dem begge gradvist, så han i 10-12 måneders alderen får to flasker svarende til ca 400 ml mme. Det er som du skriver forskelligt - nogle børn vågner og har tydeligt brug for flasken tidligt morgen, og det kan være den sidste flaske, der forsvinder. Andre børn har lettest ved at slippe den flaske.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer