Svar: Søn på 4,5 måned skriger om aftenen, når han skal puttes

16. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :) Og velkommen til. Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer. For det første, er man nødt til at tage hensyn til jeres drengs alder, og det at han er født i uge 36... Søvnproblemer er meget almindelige for børn der er født før tid, og selvom han fysisk har været en stor dreng, så kan hans nervesystem godt være lidt mere umodent end hvis han var født til tiden - og det kan gøre det sværere for ham at koble fra, så han får sværere ved at kapere alle de stimuli, som han modtager, og dermed sværere ved at sove.

Og det kan sagtens vise sig nu (eller for 1-2 måneder siden), hvor han netop bliver ældre, langt mere bevidst, kan se længere, skelner mere og mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en fremmede... Hans opmærksomhed på verden er større nu, end da han var helt nyfødt, og det kan godt gøre det sværere for ham at rumme dagen og alle oplevelserne og sværere at sige fra og overgive sig til søvnen. Når jeres sundhedsplejerske har givet udtryk for, at han måske har svært for at lukke af, så er jeg derfor enig i dette... men - jeg synes ikke, at han skal græde ulykkeligt i 45 minutter. Det er meget længe, og hvis der blot var tale om, at han lukkede overskudsenergi ud, så ville han græde i få minutter, og hos ham er det betydeligt mere voldsomt.

Det er vigtigt med tæt fysisk kontakt og nærhed. Når I holder ham tæt, når I putter med ham, vugger ham, holder ham i jeres favn, har ham liggende på jeres brystkasse osv. så styrker I hans nervesystem og hjælper ham til på sigt bedre at kunne finde ro. Når han græder ulykkeligt i længere tid, så strømmer der stresshormoner rundt i kroppen, og disse sænkes ved jeres nærhed, fordi der udløses oxytocin, der bremser stress og får ham til at falde til ro.

Det kan naturligvis godt nogle gange være sådan, at det at have ham i favn appellerer for meget til kontakt, og han derfor vil have sværere ved at sove, hvis I sidder med ham. Men generelt er det en god idé at give ham ekstra nærhed og tæt kontakt, uden at snakke for meget, og uden at kræve øjenkontakt, bare være fysisk til stede for ham, når han er så ked af det. Og det betyder faktisk også, at hvis han ligger i sin seng og græder, så skal I tage ham op.

I nævner, at han sover på eget værelse i egen seng.. Putter I ham i seng og lader ham græde sig i søvn, så er I nødt til at ændre på dette. Han vil ikke falde til ro på denne måde og det at sove bliver forbundet med noget utrygt og noget ubehageligt. Derfor vil han græde allerede, når I nærmer jer værelset, fordi han forbinder det med noget som ikke er rart...

Måske har I læst eller hørt, at det er vigtigt ikke at give børn dårlige vaner, og det er vigtigt, at han fra starten lærer at sove selv... men det er faktisk ikke rigtigt. Det er helt naturligt, at han har brug for at være tæt på jer fysisk for at kunne sove. Og det er ikke en dårlig vane, hvis I lige nu sætter jer med ham og lader ham få flasken og falde i søvn hos jer - hvis han så lærer at forbinde det at sove med noget rart. Det er heller ikke et problem, hvis han ...

Annonce

... falder i søvn med sin flaske. Faktisk er det rigtig godt, hvis han kan få en flaske, som en fast del af sit putteritual. Han skal nok lære at sove uden flaske og favn senere hen, men lige nu skal han gøres tryg ved søvnen, før I kan gøre noget andet:)

Derudover så er det sådan, at børn i 3-4 måneders alderen ofte vil have en tendens til at slatspise og slatsove lidt i løbet af dagen, og det lyder faktisk til, at det sker hos jer. Det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham til en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen, måske har han brug for 4 lure, hvis han står meget tidligt op. Og det er f.eks. ikke unormalt, at børn i denne alder har brug for at powernappe omkring kl 18, og går sent i seng. Så han lige nu ikke skal puttes til natten kl 18 men derimod have lov til at sove en lur, og derefter være vågen og aktiv om aftenen og måske først gå til ro for natten kl 22.

Det er også sådan, at børn i denne alder har brug for ca 15 timers søvn i døgnet, så hvis jeres dreng sover 12 timer fra kl 18 til 06, så er der kun 3 timers dagssøvn at gøre godt med, og så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe af gangen. Derfor kan det lige nu være en god idé, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han sover længere om dagen og kortere nattesøvn.

En skitseret dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Kommer op, leger, er aktiv

Flaske og puttes til formiddagslur

Kommer op, leger, er aktiv.

I kan med fordel prøve at give ham et bad her. Badet kan stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger hans vågneperiode på en god måde, og det kan hjælpe ham til at sove en længere middagslur

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer op, leger, er aktiv

Flaske og puttes til dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur

Kommer op, leger, er aktiv. Har ofte en længere vågenperiode om aftenen.

Flaske og puttes til natten

Sen aften/først på natten: Flaske - tidspunktet variere efter, hvor sent han er gået i seng

Midt nat: Flaske og sover videre

Når man har et barn, som ofte har svært ved at være vågen i længere tid, og som ofte sover kortvarigt, virker træt og pylret osv. så vil man naturligt ofte forsøge at putte barnet mange gange i løbet af dagen.. men det er vigtigt, at I nu forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor dagen er inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han skal hjælpes til at sove. Så I kommer væk fra at slatsove dagen igennem...

Jo mere rytme han får i løbet af dagen, jo mere vil I også kunne beregne hans puttetidspunkt om aftenen, jo mere parat til at sove, når han puttes, jo lettere vil putningen gå. Derfor skal I lige nu se på, om I kan skrue dagen lidt bedre sammen for ham, om I kan give ham større fysisk kontakt og nærhed, når han skal sove, om I kan få mælken ind, som en fast del af hans putteritual og om I kan få ham gjort tryg ved det at overgive sig til søvnen igen... Jo bedre dagen går, jo bedre vil putningen om aftenen ofte også gå...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre. Jeg vil også anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I blandt andet læse mere om børn i 3-4 måneders alderen og hvad der sker med søvnen her, ligesom I også kan læse søvnen hos børn der er født før tid :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder