Svar: 9 måneder og søvn

15. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Guldklumpernes mor ;)

Tak for dit brev - og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen, og tillykke med familieforøgelsen :)

Det er rigtig dejligt, at du oplever lillesøster glad og lettere end storesøster. Det lyder som om, at der er ro på, og det lyder også som om, at far er en stor del af det hele, så I hjælper hinanden, støtter hinanden. Det er super dejligt. Og de søvnproblemer jeres datter har, tror jeg ikke hænger sammen med at far snorker, men derimod handler det om, at hun har et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner vi har, i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Og der findes gode og mindre gode søvnassociationer.

Gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Det er godt, hvis barnet lærer at sove i sin seng, og forbinder sin seng med stedet, hvor man skal sove, fordi det hjælper barnet til at sove igennem om natten. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne...

Jeres datter falder ikke i søvn med brystet, og det er rigtig fint. Men hun er afhængig af favn for at sove, og hun er afhængig af bevægelse for at sove. Du skal enten trille hende i barnevognen eller far skal gå med hende i armene og vugge hende i søvn. Og det er dette, som I er nødt til at ændre på. Det et dette, som er forklaringen på, hvorfor hun vågner hyppigt om natten.

Vi vågner alle sammen mange gange om natten, vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og jeres datter har disse opvågninger om natten, ligesom I selv har - men det er vigtigt, at hun er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tager hende op og uden at du giver hende mælk. Hun skal altså stille og roligt lære at komme videre i søvnen uden at hun behøver hjælp fra dig.

Det kan nogle gange være en idé at koble tremmesengen til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er en god idé, fordi det giver hende mulighed for at være tæt ved siden af dig eller far, som i løbet af natten kan berolige hende med hænder, nærhed, vugge hende lidt der, hvor hun ligger og lulle hende ind i søvnen, stadig med nærhed osv. men uden at hun skal op og uden at hun behøver brystet i munden. Og så lærer hun samtidig at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove, så når hun kan det, så kan hun flyttes til eget værelse. Hun kender tremmesengen og er tryg ved den.

Det er rigtig fint, at du om dagen putter hende i barnevognen og triller hende en tur, og jeg forstår godt dit behov for at få motion på den måde. Men det er vigtigt, at de i vuggestuen kan putte hende uden at hun behøver bevægelse, så det vil være godt, hvis du kan begynde at minimere dette nu. Det betyder, at du stadig skal putte hende i barnevognen, men når hun er stille, når hun ikke siger noget, så holder du vognen stille. Kun hvis hun begynder at klynke eller give lyd fra sig, så bevæger du vognen igen. På den måde kan du gradvist vænne hende til at hun ikke behøver være i bevægelse for at sove, men at det kan være okay blot at ligge og kikke lidt :)

Og om aftenen kan det være en overvejelse værd ikke at amme hende i stuen, men at du i stedet ammer hende i soveværelset og lige før hun skal sove - men uden at hun falder i søvn i din favn. Altså tilbyder hende brystet og når hun er parat, så putter du hende i tremmesengen, er ved hende, holder dine hænder på hende og ...

Annonce

... hjælper hende ind i søvnen.

Jeres datter er i separationsfasen og det betyder, at hun lige nu øver sig i at adskille sig fra jer forældre. Og hun kan ikke adskille sige uden at føle sig knyttet til, så derfor vil hun lige nu være lidt mere klyngende i sin kontakt og have ekstra behov for nærhed og for at kunne se jer... adskillelse er svært.

Det at sove er altid forbundet med forbundet med adskillelse, og når man som hos jer vælger at amme i stuen og far derefter går i soveværelset med hende, så er der en risiko for at hun oplever dette som et afbræk, en slags "nu slutter det hyggelige og rare og i stedet starter den forfærdelige separation", og derfor kan det være en god idé, at I vælger at amme hende i soveværelset, så skiftet fra favn og ned i sengen ikke bliver for stort for hende.

I kan naturligvis også vælge at gøre som nu, hvis I oplever at det fungerer bedst sådan, men så vil det stadig være rigtig godt, hvis far ikke længere går rundt med hende i favn og ikke vugger hende. Det vil være godt, at hun lærer at overgive sig til søvnen liggende og meget gerne i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.

Det kan nogle gange godt være nødvendigt, at tage det i etaper, så far starter med at putte sammen med hende i dobbeltsengen, lader hende tumle lidt rundt på far, putte på fars bryst kasse osv. så hun mærker nærheden og føler sig tryg og tæt holdt, men hvor far stadig ligger ned.. Og når hun så sover, så flytte hende til egen seng, som er koblet til jeres seng. Så hun lige lærer at komme fra favn, til at ligge ved siden af far, til at ligge i egen seng ved siden af far, til at ligge i egen seng på eget værelse...

Dagsplanen ser umiddelbart fin ud og det er dejligt, at hun er glad for mad. Jeg har dog lidt små ændringer og mit forslag er således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur, gerne i barnevognen, men I øver at holde vognen stille, så hun lærer ikke at behøve bevægelse for at sove.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg og lignende, og suppleres med grøntsagsmos. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en banan og lidt mme før hun puttes til middagslur ca 13.30. Igen øver I at trappe ud af bevægelse med barnevognen.

Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, smoothie som nu og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover derefter videre uden yderligere mælk resten af natten...

Badet om aftenen kan hjælpe hende til fysisk ro og gøre det lettere for hende at falde i søvn - især hvis det ligger ca 1 time før hun puttes. Godnatgrøden er god før hun puttes, og kan være med til at sikre, at hun ikke vågner om natten, fordi hun reelt er sulten.

Aften og sen aften, vil det være fint at du bibeholder amning og sen aften må du gerne amme hende fra begge bryster, så hun er fyldt godt op - og gerne putte hende i egen seng efter amning, så hun ikke ligger i nærheden af mælkebaren, men ligger på afstand. Sengen evt. koblet til din seng (eller koblet til fars side, hvis han vil have lettere ved at berolige hende uden brystet om natten).

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.