Svar: Hvordan ændrer man sovevaner hos en et-årig?
9. august 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Ellas mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at Ella har et søvnassociationsproblem, som du også selv har fundet frem til, ved at læse min bog... Dejligt at høre, at I har købt den, og at du har kunne bruge nogle af de ting jeg skriver - tak :)
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af jer voksne. Og Ella er afhængig af dit bryst, din favn og af at blive vugget/bevæget for at sove. Hun har behov for at mærke dig helt tæt på, for at kunne overgive sig til søvnen, og hun har brug for dit bryst og din favn for at kunne komme videre i søvnen om natten. Hun kan godt falde i søvn i sin barnevogn, hvis mor ikke er der - og ved at far triller hende i søvn, men hvis du er der, så er hun tydeligt brystsøgende og har brug for din favn...
Det er korrekt, at man ikke kan give børn for meget nærhed og tæt fysisk kontakt - og små børn kan ikke forkæles med nærhed og kærlighed - men samtidig med at man giver barnet masser af nærhed, så er det også vigtigt, at man forsøger at vænne barnet til nogle søvnrutiner, som på sigt vil fungere for både barn og forældre... Det går altid lettest, hvis man kan ændre tingene gradvist, så man stille og roligt får indført nye ritualer - og en ting af gangen. Og jeg vil også gerne komme med et forslag til, hvordan I kan forsøge at gribe det an, men Ella har en alder nu og er så bevidst nu, at det vil være meget svært at undgå gråd og protester... I har jo lært hende, at det at skulle sove betyder at gå i seng samtidig med mor om aftenen, at hun skal sove i sammen seng med fri adgang til brystet hele natten, og det er naturligt, at hun derfor vælger dette og også vil savne dette, hvis hun pludselig ikke får det.
Nu hvor Ella er et år, så bør hun ammes en gang i døgnet, og jeg vil anbefale at denne amning ligger før hun puttes om aftenen. I følge dagsplanen, så ammes hun ikke længere i løbet af dagen og det er super godt. Det er også rigtig fint, at far putter hende i barnevognen fast, så hun hjælpes med til at forbinde den med søvn og får den søvn, som hun har behov for - det er fint med de to lure dagligt, og det er også fint, hvis I fornemmer, at hun vil trives bedre med en 3. lur, så hun ikke går alt for tidligt i seng og så eftermiddagen ikke bliver for lang for hende. Hvis det kan fungere bedst med 3 lure af en times varighed, så gør dette.
Du ammer dog det meste af natten, og derfor kan det godt være en løsning, at du lige nu ammer 2 gange i døgnet, - aften og sen aften. Men derefter vil jeg faktisk foreslå, at du sover et andet sted og far sover sammen med Ella. Hun kan stadig ligge i dobbeltsengen og få masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. af far, men bryst om natten får hun ikke mere.
Og ja, det vil naturligt gøre, at hun bliver ked af det og protesterer. I fjerner jo det trygge og rare, I fjerner det putteritual, som I har indført, som I har lært hende, og det vil hun naturligt blive ked af... men I er nødt til det, for det er vigtigt, at hun lærer at sove på en anden måde, og I gør det for at hjælpe hende og give hende gode søvnrutiner for fremtiden. Du fortæller, at du er træt... du kan næsten ikke hænge sammen, fordi du ammer hele natten og din søvn bliver afbrudt konstant.. det samme er Ella - hun har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har. Og der er desværre kun mor og far til at lave det om...
Hun er meget bevidst om brystet nu. Hun begynder at kunne sætte ord på, at hun vil op til dig, at hun vil have dit bryst.. "maa", for at signalere, at det er det, hun har behov for. Og hun bliver naturligt mere og mere bevidst. Hun vil ikke selv sige fra, med den alder hun har, tværtimod. Det er dig, som er nødt til at stoppe amning, og som er nødt til at sige, at det er slut. Og heldigvis har Ella en rigtig sød og kærlig far, som deltager rigtig meget i hendes liv og hverdag, og som er rigtig god til at få hende til at sove om dagen. Far er primær omsorgsperson på lige fod med dig.. og far skal derfor tage over om natten. Det betyder, at du kan amme hende om aftenen f.eks. kl 19-19.30 og igen kl 23.30, så hun fyldes rigtig godt op til natten, og derefter tager far over.
Far skal putte med hende, berolige hende med hænder, kærtegn, beroligende ord, lade hende mærke sig helt tæt på. Far skal ligge i dobbeltsengen med hende, men ikke begynde at tage hende op og gå rundt med hende i armene. Det hele skal foregå i sengen, så hun lærer at det er sove tid, ikke tid til at gå rundt og ikke tid til bryst. Hun skal lære at sove uden brystet og uden at blive gået med i favn om natten.
Man siger, at efter 3 nætter vil far kunne fornemme en forskel. Ella vil græde, protestere, tydeligt savne mor og brystet, og vil være svær for far at berolige.. men efter 3 nætter vil far kunne fornemme, at hendes protester vil være kortere, og at hun vil få længere sammenhængende søvnperioder i løbet af natten, hvor hun ikke vågner op, og det vil være lettere for far at få hende videre i søvnen, lettere at trøste hende... Far kan evt. før en dagbog med tidspunkter, fordi det kan give lidt overblik over nætterne..
Man kan godt diskutere om det vil være godt med en kold tyrker, så hun slet ikke ammes mere, fordi det kan være forvirrende for Ella, at hun gerne må ammes aften og sen aften, men ellers ikke må ammes... men det synes jeg faktisk er synd. Det er vigtigt, at hun stadig får lov til at få brystet de to gange, så hun mærker, at mor stadig er der, mor er ikke fuldstændig forsvundet og så I imødekommer hendes behov til en vis grad.. det vil også være nødvendigt for dig og din mælkeproduktion, hvis du stopper fra den ene dag til den anden, vil du kunne risikere at få en brystbetændelse.
Når hun kan sove uden bryst om natten, så vil det være rigtig godt, at du når du ammer hende aften og sen aften vænner hende til at falde i søvn ved siden af dig og uden at have brystet i munden. I kan med fordel koble tremmesengen til dobbeltsengen, så hun stadig ligger tæt ved jer, men også fysisk på afstand. I kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, men naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Du kan gøre det, at du enten ligger ned og ammer, og så skal du gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun på den måde lærer at sove liggende og uden at være i favn, og lærer at falde i søvn, uden at have brystet i munden, og du kan så øve dig i at fjerne dig fra hende, men naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af jeres seng. Og du kan gøre det, at du sætter dig og ammer hende siddende, men lige før hun sover helt, så putter du hende fra din favn og ned i sengen, som er koblet til jeres seng. Du kan her stadig ligge tæt ved hende, lade hende mærke dine hænder og at du er der, men gradvist så skal du så øge afstanden til hende, så hun fysisk kommer til at ligge længere og længere væk fra dig - ligger i egen seng og du ligger i din seng...
Og når hun kan sove i sin seng og forbinder den med noget rart og et okay sted at sove, så kan I flytte hendes seng til eget værelse. Du kan så stadig sætte dig og amme hende før hun skal sove, men flytte hende over i sengen med kærtegn, beroligende hænder osv. så hun puttes præcis som hun er vant til, alt er som det plejer at være, men sengen står bare et andet sted.
Det vil være rigtig godt, at I også nu introducere en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, der på sigt kan fungere som substitut for mor og far. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at tage en bamse eller klud til sig og bruge den bevidst, så det er perfekt at introducere dette nu.
Og I skal introducere den om dagen, så hun der får et ritual, der kan følge med, når hun så puttes om aftenen. Det vil sige at samme klud, samme bamse, skal bruges i dagtimerne, når hun puttes til sine lure der, ligesom den skal følge hende, når I kører i bilen, tager toget, bevæger jer rundt omkring.. en fast følgesvend, der altid er der...
Og så vil jeg foreslå jer, at I tilbyder hende mellemmåltid før lur om dagen, og ikke når hun vågner. Så hun puttes en lille smule senere, og får noget at spise og vand at drikke, lige før hun skal sove. Og I må gerne give hende en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle på, når I (far) triller af sted med barnevognen. Det kan virke næsten meditativt at sidde med noget, og det kan gøre det lettere for hende at overgive sig til søvnen. Og samtidig - hvis hun får noget i munden, så vil hun måske ikke savne brystet så meget...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner, dagen starter og I står op. Hun skal ikke længere ammes om morgenen...
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Leger og er aktiv, I hygger :)
Formiddag 09: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Sættes i barnevognen og I (eller far) triller en tur, hvor hun starter med at sidde op. Giv hende vand af drypfri kop eller kildevandflaske med tut, og en rosinbolle eller lignende, som hun kan sidde og pille i - og put hende først, når hun tydeligt virker parat.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, 1/2 hårdkogt æg, pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Leg, aktivitet, ture til svømmehal, legeplads osv. Det er rigtig godt, at hun stimuleres godt både motorisk og mentalt.
Tilbydes banan og vand af kop - og puttes til middagslur ca kl 13.30. Igen gerne i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, opleve verden og bliver fyldt med indtryk...
Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, smotthie, bær osv. Vand af kop.
Alt efter hvor lang middagsluren er, og hvor træt hun virker må I vurdere, om hun har behov for en ekstra powernap om eftermiddagen, eller om det fungerer fint at springe den over
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19 - vand af kop - og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23.30: Ammes og herefter tager far over, og mor sover i et andet rum..
Godnatgrøden om aftenen skal sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten om natten, samtidig med at den ligger godt i maven, så den kan være med til at give hende lidt fysisk ro i kroppen og hjælpe hende til at overgive sig bedre til søvnen... Grøden gives efter badet, så den ligger adskilt fra aftensmaden.
Hvis hun vågner mellem kl 19.30 og 23.30, så må I prøve at vurdere om det skal være mor eller far, som hjælper hende videre i søvnen. Hjælpe hende med kærtegn, beroligende ord, putteklud osv. så hun lærer at sove uden at I behøver være der hele tiden og uden at hun skal op i favn eller have brystet i munden...
Der er flere ting som spiller ind hos jer, men hovedproblemet er søvnassociationer, og at I er nødt til at lære jeres datter at sove uden den voldsomme afhængighed af jer - og det gøres sandsynligvis ikke uden gråd og protester. Men husk på, at far jo stadig er der til at trøste og berolige. Hun kan stadig få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, det er mor og brystet som hun skal lære at sove uden...
Jeg håber, at I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske