Svar: Rigide sovevaner om dagen

3. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev :)

Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng er glad for slyngevuggen og sover godt i den - og som udgangpunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :) Men det har naturligvis noget at sige, hvordan I putter ham, hvilke ritualer I giver ham - det I indfører nu, vil han naturligt tage med sig, så hvis han lærer at han skal svøbes og vugges i søvn, så er det på sigt naturligt måde, han vil have behov for at falde i søvn på...

Han er stadig så lille, at han naturligt har brug for at føle sig omsluttet, når han skal sove. Og i stedet for at ligge i jeres arme, så hjælper det ham at blive svøbt eller puttet i en slynge eller slyngevugge. Det er helt fint. At blive vugget og bevæget er vigtigt for det lille barns udvikling og med den alder han har lige nu, hjælper det ham til at koble fra overfor verden og alle oplevelserne.

Det er dog en god idé, hvis I også vil forsøge at vænne ham til barnevognen, så han kan sove i den. Det vil, som du er inde på, gøre det lettere også at putte ham, hvis I er nogen steder, ligesom det kan være praktisk i hverdagen, hvis du kan putte ham i barnevognen, trille en tur, få handlet lidt undervejs osv.

Det kan være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en sovepose, når du putter ham i barnevognen. Det er godt at trille ham, så han stadig oplever at blive vugget og bevæget og på den måde lullet i søvn. Det er også en god idé at tilbyde ham mælk lige før han skal sove, og da han får flaske, kan du forsøge at give ham flasken direkte i barnevognen eller i tremmesengen, så han får lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove og ikke oplever et skift fra din favn og ned i sengen, som han naturligt ofte vil protestere imod. Det er en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt.

Med hensyn til overgang fra slyngevugge til tremmeseng, så er det en god idé ikke at ændre alt på en gang. Men i stedet forsøge at skabe nye rutiner stille og roligt - og med små skridt af gangen, og så justere hen af vejen. Han er vant til at føle sig omsluttet. Han er vant til at ligge i en lille hule beskyttet mod lys og lyde, og han er vant til at blive vugget. At lægge ham direkte ned i tremmesengen, vil være voldsomt. Den er stor og åben sammenlignet med det, han er vant til, og det kan derfor virke utrygt for ham og gøre ham ked af det.

Jeg har lavet en skridt-for-skridt-plan, der ser således ud:

- Brug beroligende lyde, når du putter. Det kan være ”sshh-sssh” eller "ssåå-såå", det er de små ord, I ofte også bruger, når du trøster ham. Nogen har glæde af at bruge en spilledåse eller anden form for beroligende musik, som tændes hver gang barnet skal sove og som ...

Annonce

... dermed forbindes med søvn og giver ro.

- Start med at øve det om dagen f.eks. inden middagslur og når det fungerer der, så kan rutinerne overføres til øvrige dagstidspunkter og om aftenen/natten.

- Indfør evt. en putteklud. Gerne en klud der dufter af mor/far. Den er med til at minde lidt om måden han tidligere er puttet på, - han er vant til at have et klæde ved sit ansigt, og kluden minder på den måde lidt om at ligge i slyngevuggen eller ligge i din favn.

- Hvis I har mulighed for det, så sæt slyngevuggen op der hvor I ønsker at han skal lære at sove, så omgivelserne er de samme.

- Når I putter ham i slyngevugge, så vil det være godt, hvis I kan begynde at vugge den mindre og mindre. Samtidig med at I bruger lyde, beroligende ord, putteklud osv. Hvis han er stille og ikke siger noget, så holder I slyngevuggen i ro, og kun hvis han græder, småklynker osv. så bevæger I ham lidt igen. Vugge og holde pause, så han gradvist vænnes til mindre og mindre bevægelse.

- Brug evt. en voksipose, sovepose eller lignende, så han stadig føler sig omsluttet og fuldstændig tryg, når han skal sove. Skift ham, svøb ham eller put ham i soveposen og give ham mælk imens han ligger i den, og hjælp ham derefter ind i søvnen i sengen eller i barnevognen. Med ham følger klud, beroligende ord osv, som han kender og forbinder med at skulle sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- I kan overveje om han vil have glæde af en sengehimmel på sin tremmeseng for at give samme fornemmelse af at ligge i en hule. I kan også overveje at bruge brio-bedrockers eller hjul på sengen, for stadig at kunne vugge dem lidt i en overgang til at skulle sove i en stillestående seng.

- Det kan være en god idé at benytte jer af barnevognen, hvor han netop der puttes under kalechen og stadig få hulefornemmelse, samtidig med at I kan trille, holde pause og lære ham at sove uden at være i bevægelse.

- Det er vigtigt, at I lader ham mærke, at du/I er der. Brug dine hænder på hans krop, så han ikke føler sig alene, men mærker jeres nærhed. Og lul ham ind i søvnen, hvor han ligger netop på denne måde, så han føler sig helt tryg.

Han gennemgår en stor udvikling lige nu og hans søvn ændrer sig også fysiologisk i sammensætning. Det betyder, at han naturligt kan have sværere ved at sove nu, ligesom han ofte vil have tendens til at powernappe mere.. så ja, på den måde er der lige nu tale om en lidt svær periode søvnmæssigt. Men, når det er sagt, så er det dog vigtigt, at I er bevidst om, hvilke rutiner og ritual I skaber, hvad det er I lærer ham nu, i forhold til, hvad I gerne vil fremover :)

I kan læse meget mere i min bog "Helens bog om børn og søvn" :)

Rigtig meget held og lykke med projekt fra slyngevugge til tremmeseng!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder