Svar: Opfølgning på søvn og putterutine
31. juli 2017
Alder:
11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og tilbagemeldingen om, hvordan det går :) Og det går stille og roligt fremad, hvilket jo er super dejligt.
Jeg tænker, at det er naturligt, at jeres dreng kan have sværere ved at falde i søvn. Han skal lære at sove uden at være i favn og uden at I skal vugge ham igen og igen, han er startet i vuggestue og har derfor naturligt svært ved at koble fra og slippe dagen og alle oplevelser, så det er helt okay og naturligt, at det stadig kan tage lidt tid og kræve lidt ressourcer fra jeres side, at få ham til at overgive sig til søvnen. Til gengæld, så er han nu begyndt at sove igennem og virker lagt mere glad og veloplagt, når han vågner - og det er guld værd for jer alle! :)
I må gerne vente med at vække ham til kl 07, hvis I fornemmer at 6.30 er for tidligt for ham. Det vigtigste er, at han ikke har et spænd fra 05-08... men kommer op nogenlunde samme tid hver dag (+/- 1/2 times tid), og at hans morgenmad ligger til samme tidspunkt. Hvis han får serveret morgengrød til fast tidspunkt hver dag, så vil hans indre ur stille og roligt begynde at indstille sig på at skulle spise der, og han vil begynde at vågne, fordi han så er sulten... Så selvom stå op tidspunktet lige nu kan variere en smule, så lad spisetidspunktet være det samme. Så hvis han slet ikke kan få øjne kl 06.30, men først er klar en halv time senere, så er det okay, men han bør ikke sove til kl 08, for så rykker hele dagen sig for meget :)
Som udgangspunkt skal I ikke skære af hans dagssøvn, men når det er sagt, så er det dog en god idé, at I forsøger at hjælpe ham med ikke at bytte om på nat og dag. Det betyder, at han gerne må sove 3.5-4 timer i løbet af dagen, fordelt på to lure. Det lyder til at være hans behov, og det må I lige nu gerne holde fast i. Men han skal ikke begynde at sove meget mere om dagen, så han pludselig sover 5 timer eller mere, for så bliver hans nattesøvn for kort for ham og jeres døgn kommer ikke til at hænge sammen.
Det er vigtigt, at I ikke putter ham om aftenen, før han er parat til at sove. Hvis han først er parat til at sove f.eks. kl 21.30, så skal I ikke putte ham før. Det dur ikke, at I forsøger at putte ham kl 20 og I så bruger 1.5 time på putning. Han skal puttes så sent, at han er parat til at sove inden for ca. 15 minutter. I skal forestille jer, at der kører et søvntog, og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende at vente, og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens.
Når det lykkes jer at putte jeres dreng inden for 10-15 minutter, så har I ramt søvntoget, så har I nået at springe på toget, når det kom forbi. Men hvis putningen tager en time eller mere, så har I ikke ramt søvntoget, så er I enten for tidligt eller for sent på den, og i forhold til, at han ofte sover ret godt om dagen og gode lange lure om dagen, så er det sandsynligt, at I er for tidligt på den :)
For at undgå, at han begynder at falde senere og senere i søvn om aftenen, er det derfor vigtigt, at I forsøger at putte ham, når han tydeligt er parat, så han lærer at sove inden for ca 15 minutter. I takt med at han lærer dette, så kan I begynde at putte ham tidligere og tidligere - han kender ikke klokken, men lærer gradvist ritualet at kende og vil derfor ofte kunne falde tidligere i søvn. Hvorimod, hvis I bruger for lang tid på at få ham til at sove, så lærer han at putteritualet skal trække ud, og så får han sværere ved at sove. Og ved på den måde gradvist at forlænge hans nattesøvn om aftenen, så vil han af sig selv ofte afkorte dagssøvnen tilsvarende.
Hvis han ikke gør det, så kan man godt vælge at gå ind og vække ham af hans dagssøvn, men det er ikke første valg, og det er aldrig et spørgsmål om at fjerne en time af hans dagssøvn på en gang. Det skal ske med små skridt... men det kan vi tage til den tid, hvis det viser sig nødvendigt. Lige nu lyder det fint, at han er begyndt at sove igennem, at I forsøger med et fast stå op tidspunkt og prøver at putte ham med så kort et putteritual som muligt om aftenen, altså forsøger at ramme søvntoget bedst muligt :)
Det er naturligt, at hans dagssøvn kan være længere end tidligere netop nu, hvor han er i vuggestue og skal vænne sig til hverdagen der. Derfor skal han have tid, og have lov til at falde til, før man overvejer at ændre på noget her :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Bibehold den gode gænge - og fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske