Svar: Ingen rytme

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære den søde datters mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og det er ikke den samme årsag, som har gjort det svært for din datter at sove igennem hendes liv - da hun var helt lille, havde hun tydeligt brug for at blive svøbt og føle sig fysisk holdt, hun havde behov for at blive vugget og sunget for, så var amningen vigtig for hende og udgjorde en stor del af det at skulle sove, behov for din nærhed, hendes store motoriske udvikling, den mentale udvikling osv. spiller alt sammen ind. MEN, faktisk lyder det som om, at du har håndteret dette rigtig fint og tingene er gradvist blevet ændret...

I hvert fald fortæller du, at hun ikke længere har behov for svøbet og samme nærhed, hun puttes uden at falde i søvn med brystet og har nu sovet 3 nætter uden bryst. Lige nu fungerer det sådan, at hun ofte "trækker sig væk og putter sin sut i munden og lægger sig til at sove". Det lyder så fint!

Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt. Du er alene med hende, og har ikke mulighed for at nogen lige kan tage over. Det er dig, der er på hende 24/7 - men det lyder faktisk som om, at du gør det rigtig fint og det går gradvist i den rigtige retning. Det går fremad, måske to skridt frem og et tilbage, men det er stadig frem :)

Når du skal skabe en fast rytme, så er det vigtigt, at du starter om morgenen. Det vil sige, at du skal sørge for, at hun har et fast stå op tidspunkt. Og hos jer lyder det som en god idé at sikre, at dagen ikke starter senere end kl 07. Det betyder, at hvis hun ikke vågner af sig selv her, så skal du vække hende om morgenen. Naturligvis på en rar og omsorgsfuld måde, så det er dejligt at vågne op og begynde en ny dag :)

Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil dagen rette sig ind efter dette, så formiddagsluren kommer til at ligge fast, middagsluren på samme måde, - og puttetidspunktet om aftenen. Det gør ikke noget, hvis hendes dagslure lige nu varierer, så hun nogle gange sover sin længste lur om formiddagen og andre gange sover en længere lur til middag - på den måde kan hendes lure godt rykke sig lige nu - men prøv om hun samlet hver dag, kan sove samme mængde søvn, så hendes puttetidspunkt om aftenen bliver ens. Det vil sige, at du så vidt muligt skal forsøge at holde fast i et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt og så lade lurerne om dagen varierer lidt derimellem.

Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan holde nogenlunde fast i hendes spisetider, fordi de naturligt også er med til at påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme - og dermed en indre fornemmelse for, hvornår hun har behov for at sove.

Du skal regne med, at hendes søvnbehov er 13.5-14 timer i døgnet. Måske fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 2.5-3 timer om dagen. Sover hun længere dagssøvn, vil nattesøvnen naturligt være kortere, så hun enten skal senere i seng eller tidligere op... Det betyder, at hvis hun f.eks. står op kl 07, så kan hendes puttetidspunkt om aftenen være kl 20 og hendes søvn om dagen kan så bestå af to lure, der samlet varer 2.5-3 timer. Og det er her du så skal være lidt fleksibel, så hun nogle dage måske sover en kort formiddagslur på blot 45 minutter, men så sover en længere middagslur på 2 timer.. andre dage sover hun måske 2 x 1.5 time, atter andre dage, sover hun den længste lur om ...

Annonce

... formiddagen og kun 45 minutter til middag.. Og det er okay, så længe hun samlet får den søvn, som hun har behov for.

Det er rigtig fint, at du hjælper hende med at koble fra overfor verden, når hun skal sove, og putter hende med bamse, sut osv. Og så skal du forsøge at finde ud af, hvad hun har behov for.

Hvis hun er meget motorisk urolig, så kan hun godt have brug for at du er hos hende, bruger dine hænder på hendes krop og hjælper hende med fysisk ro netop med dine hænder. Nogle børn har lettest ved at finde ro, ved at man putter dem på maven og står og stryger dem op og ned af ryggen og blenumsen igen og igen...

Det kan også være at det er tid til en større dyne - en juniordyne. Dette anbefales først fra 1 års alderen, men hun er også snart et år og kunne måske godt have glæde af at blive puttet i en dyne, som svøber sig bedre om hende.

Nogle børn har også glæde af en tyngdedyne, og der fås forskellige slags...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt okay, at du bliver hos hende og hjælper hende med fysisk ro. Det er bedre at du prioriterer dette og hun så falder i søvn i løbet af 15 minutter, end at du går fra hende og hun bliver ked af det og dermed får sværere ved at koble fra...

Hvis hun ser din tilstedeværelse som underholdning, altså at hun oplever, det at du sidder hos hende som mulighed for leg, og hun derfor hopper rundt, snakker, smider med sutten osv. så kan du godt vælge at gå fra hende. Ikke fordi hun skal blive ked af det, men fordi du så med dit kropssprog forsøger at vise hende, at det ikke er legetid men netop sovetid nu. Du skal ikke gå fra hende i længere tid, men blot gå kortvarigt, komme tilbage, hjælpe hende med at blive lagt ned og så netop blive der, når hun er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen. Du skal naturligvis her sikre dig, at hendes puttetidspunkt er rigtigt.

Nogle børn har også brug for tid i sengen, hvor de kan tumle rundt og komme af med overskudsenergi. De er ikke kede af det, men er heller ikke parate til at sove med det samme. De bruger måske 10-20 minutter på at tumle rundt, snakke med sig selv og deres bamser, rejser sig, lægger sig, sætter sig, triller omkring osv. Og kommer på den måde af med den sidste energi - og derefter er de så parate til at sove. I den situation behøver du ikke sidde hos hende og kikke på hende imens hun bliver klar. Du må gerne gå til og far og forsøge at fornemme, hvad hun har behov for. Og når hun så virker parat til at slappe af, så kan du være der og hjælpe hende det sidste stykke vej med at overgive sig til søvnen.

Hvis hun derimod er rigtigt ked af det, når hun skal sove og protesterer mod at komme i seng, så må du forsøge at finde ud af, hvad det handler om og naturligvis tage hende op, trøste og berolige og betrygge - og så putte hende, når hun virker parat til dette. Det er vigtigt, at hun ikke græder sig i søvn. Men det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer.

Når hun starter i vuggestue vil dette naturligt også påvirke hendes søvn, det er dog meget forskelligt, hvordan børn reagerer, og du er nødt til at se, hvad der sker hos jer. Den rytme I har lige nu - eller som du forsøger at skabe - vil dog umiddelbart fungere fint med vuggestuens rytme og hverdag, så du kan roligt gøre det du nu forsøger, da det også vil hjælpe jer fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder