Svar: Svært ved at sove lure om dagen
20. juli 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Vilhelms far og mor
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Vilhelm gennemgår en stor udvikling lige nu. Han er i separationsfasen og udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, og det betyder, at han vil have rigtig svært ved at sove.
Han er sandsynligvis meget aktiv og opmærksom i løbet af dagen. Han bevæger sig mere og mere rundt, kryber, kravler, rejser sig ved møblerne osv. og det gør, at han lige nu har en stor rastløshed i kroppen. Det er svært for ham at finde fysisk ro, og svært at ligge stille, når han skal sove.
Samtidig er han mere og mere bevidst nu. Han følger opmærksomt med i, hvad der sker omkring ham, hvad I laver osv. Ligesom han registrerer og reagerer på, om I går fra ham. Han kan f.eks. blive ked af det, hvis I går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han vil se jer, har brug for at se jer, for at forstå, at I ikke forsvinder fra ham.
Det er vigtigt at anerkende, at han lige nu kan have ekstra behov for jer. Og nogle børn vil i denne alder have brug for, at vi lægger os sammen med dem midt på dagen og tager en middagslur sammen med dem - og det må I gerne prioritere, hvis det betyder, at han så får sovet lidt.. for han lyder ikke til at trives med så lidt søvn i dagtimerne og vi kan godt være enige om at 10 minutter er for lidt, hvor 2.5 time er super! Så hvis det nogle gange kan hjælpe ham til at sove, at I lægger jer med ham, så er det lige nu en god prioritering.
I kan også ankerkende hans lyst til at opleve og følge med i verden ved at sætte ham i barnevognen og trille ham en tur. Ikke putte ham, men lade ham sidde op og kikke på verden, som I så triller forbi. Tal med ham om, hvad I møder undervejs, lad ham mærke vinden i ansigtet, giv ham evt. en rosinbolle eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i. Måske en kildevandsflaske med en tut.. at sidde og pille i en rosinbolle og få lidt vand kan nogle gange virke næsten meditativt og gøre, at han så bedre kan koble fra og finde roen, slippe dagen og oplevelserne - og derfor falde i søvn. Og når han så er parat til at sove, så lægger I ham ned.
Her skal I se på klokken. Prøv at lægge mærke til, hvad tid han faktisk sover. Det vil give jer lidt idé om, hvornår han egentlig er parat til at sove og dermed, hvornår I fremadrettet kan prøve at putte ham.
Det er også vigtigt, at I forsøger at skabe en fast dagsrytme. Det vil sige med fast stå op tidspunkt om morgenen, faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg og så faste puttetidspunkter - og det er her super fint, hvis I kan holde fast i, at han starter dagen kl 06 og puttes kl 19. Det lyder som om, at det fungerer rigtig godt for jer, og det skal I holde fast i. De 11 timers nattesøvn er super, hvis han så sover ca 2.5 time om dagen, så er han fint dækket ind i forhold til sin alder.
Det gør ikke noget, hvis dagssøvnen i en periode varierer, så formiddagsluren nogle gange er længere end middagsluren og omvendt - det vigtigste er, at han lige nu samlet får den søvn, som han behøver. Så prøv om I kan holde fast i at ydertidspunkterne er de samme og spisetidspunkterne er nogenlunde ens, men at dagssøvnen godt kan variere lidt tidsmæssigt...
Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Vågner og starter ofte dagen kl ca 06...
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9 - og hjælpes til her at sove måske 60 minutter. Han må gerne sættes i sin barnevogn, og I kan gå en tur...
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsageri stykker, godt kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg og lignende. Kan få rester fra aftensmaden, men må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk fra glas...
Tilbydes en banan og bliver ammet eller får en flaske - og puttes så til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været. I kan vælge at lægge jer med ham her, for på den måde at hjælpe ham til at sove, eller han kan også trilles en tur i barnevognen... Sover her måske 1.5 time...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry osv. Mad der smager af noget og mad med bid. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Nogle gange kan det være en bedre løsning i denne alder at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur, så han derefter måske sover bedre middagslur...
Tilbydes evt. en godnatgrød, som en fast del af putteritualet - hvis I kan nå det, før han er træt og parat til at sove, ellers kan godnatgrøden springes over. Får herefter børstet sine tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten måske 19-19.30... Det lyder til at fungere hos jer lige nu... og han sover derefter ca 11 timer om natten, vågner klar til at starte dagen.
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke vågner om dagen, fordi han har ondt - det kan være ondt i ørerne eller ondt for tænder. Da han sover godt om natten, så tyder det dog ikke på dette, men det kan naturligvis være værd at tjekke... Det lyder dog umiddelbart som alder og udvikling hos jer :)
I fortæller, at han vågner og græder - og det tyder naturligt på, at han ikke sover lang tid nok. Men hans alder kan også spille ind her og betyde gråd og utilfredshed.. Hvor god er han til at kravle og komme omkring? Hvis han stadig har svært ved at komme fremad, så kan han godt blive frygteligt frustreret.. ligesom det frustrerer ham, hvis han i søvne får sig lagt i en stilling, som han ikke mestrer at komme væk fra... Han kan også blive frustreret og ked af det, når I går fra ham, fordi han ikke kan forholde sig til, hvor I går hen. Han forstår stadig ikke, at I er der, når han ikke kan se jer...
Han er igang med at separere sig fra jer, og øver sig mere og mere på at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Han viser mere og mere temperament og egen vilje - han begynder at vise mere selvstændighed, viser jer, at han er sin egen og har sin egen personlighed. Og det viser han blandt andet ved middagsbordet - han vil ikke længere mades, men vil spise selv. Han viser det ved puslebordet, hvor han protesterer højlydt over at skulle ligge ned for at få skiftet sin ble... Han vil ikke ligge der, vrider sig, sparker osv. Han vil bare op...
Det hører alderen til, og en del af den utilfredshed i oplever, hænger derfor ikke nødvendigvis sammen med, at han ikke får sovet nok, men måske også sammen med, at han udviklingsmæssigt går igennem en lidt svær tid lige nu...
I skal naturligvis hjælpe ham til at sove de ca 11 timer om natten og ca 2.5 time om dagen, fordelt på de to lure... men hvis han kan sove dette, så er det super fint. Og der skal som sagt være plads til at længden af formiddagslur og middagslur kan variere, så længe han samlet sover det han bør, så er det okay :)
I skal hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, så han blive aktiveret fysisk i sine vågne perioder. Gyng ham, tumle med ham, så meget som muligt, så han får sin balance stimuleret, jo mere motorisk udviklet han bliver jo mindre frustreret bliver han også. Og jo mere han har brugt sig selv motorisk, jo bedre vil han efterfølgende sove...
Giv ham varieret mad og sørg for, at han får små mellemmåltider før hver lur, så han føler en ro i maven, når han skal sove... Giv ham havregrød, havegrynsboller og lignende, der hjælper til god søvn. Hjælp ham til at sove godt ved at give ham bananer, laks, kylling, kartofler og forskellige grove grøntsager... Undgå saft og unødigt søde fødevarer, giv ham frisk frugt og bær og frisk vand - og mælk to gange dagligt. Måden han spiser på, spiller naturligt også ind på hans evne til at sove...
Jeg er helt enig med jer i, at han ikke bør være vågen i 7-9 timer uden søvn, og jeg håber, at ovenstående giver lidt idéer til, hvad I kan arbejde videre med og også giver lidt forklaring på, hvad der måske sker hos jer i øjeblikket :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske