Svar: Søvnrutine og gråd

13. juli 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Viktors mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har haft en meget svær start med rigtig meget gråd. Det lyder rigtig hårdt, og jeg kan godt forstå, hvis du er fortvivlet og bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre... Indførelsen af slyngevuggen lyder dog til at være en rigtig god idé, og det skal du ikke være ked af eller bange for bliver problematisk. Det vigtigste lige nu er at gråden bliver nedsat, og at jeres dreng får en bedre og mere sammenhængende søvn :)

Du fortæller, at gråden ofte er i forbindelse med amning og at jeres dreng allerede har fordoblet sin fødselsvægt - han spiser altså rigtig godt hos dig, og det er rigtig dejligt. Det kunne dog også godt lyde som om, at det netop er en stor mælkemængde, som giver ham mavekneb, og jeg tænker derfor, om I har mulighed for at vænne ham til en sut. Det at sutte på en sut, sætter gange i tarmperistaltikken og det vil hjælpe mælk og luft igennem maven - uden at der kommer ekstra mælk med derned. Det kan derfor være en god idé, hvis I gennem en periode fast kan forsøge at introducere en sut. Gerne amme ham og så forsøge at erstatte brystet med en sut, når du putter ham.

Du skal også være opmærksom på hvordan du ammer ham, hvilke ammestillinger du bruger og hvilken ammerytme I har. Du fortæller, at han har tendens til at slatspise og slatsove, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at komme væk fra dette. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at amme ham før hver lur - og at du nu arbejder på en rytme, hvor han tilbydes 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. Og før han puttes skal han ammes.

Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så oplever man ofte en ændring både i barnets sovemønster og spisemønster. Det handler om, at jeres dreng nu begynder at blive mere bevidst. Han kan se længere, opfatter rummet han er i, skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det at han er ekstra opmærksom på verden påvirker hans spisning. Han begynder at lade sig forstyrre, når han spiser eller slipper brystet, oplever at andet end brystet er spændende. Han dier, tager fat, smiler og pludrer til dig, dier igen, tager atter fat, slipper så igen og pludrer videre. På den måde kan man komme ind i en rytme, hvor han får tendens til at slatspise lidt.

Samtidig ændrer hans søvn sig fysiologisk. Den begynder at indeholde flere stadier, hvor han varierer mellem at sove dybt og sove let. Og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at han i stedet for at komme videre i søvnen vil have tendens til at vågne op - også selvom han ikke rigtigt er udsovet, så vågner han.

Hans ekstra opmærksomhed på verden gør også, at han får ekstra mange stimuli og nye oplevelser - og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Det betyder, at han også drømme rigtig meget og derfor også sover uroligt. Han kan ligge og klynke, smaske, græde, og nogle gange også ligge og kluk-le imens han sover alt sammen på grund af drømmeaktivitet. Alt sammen med til at give den fornemmelse for slatspisere og slatsoveri, som du lige nu oplever. Det hører altså med til hans alder :)

Det kan være en god idé, hvis du kan lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng. Give ham brystet og falde i søvn imens han ligger sammen med dig. Du må meget gerne blive liggende hos ham, og hvis han så viser tegn på at ville vågne op og virker søgende, så ammer du ham igen og bruger på den måde brystet til at få ham videre i søvnen. Når du vælger at lægge dig og amme ham i din seng, så lærer han at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse og uden at skulle bæres i din favn - og han får stadig masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, samtidig med at du sikrer, at han får mælk som en ...

Annonce

... fast del af putteritualet. Hvis du vælger at gå fra ham, så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.

Det er også rigtig fint at bruge slyngevuggen i løbet af dagen. Amme ham og derefter putte ham i den, evt. med en sut - og så vugge og bevæge ham og på den måde lulle ham ind i søvnen. Det giver dig mulighed for at lave noget praktisk imens og have armene fri, samtidig med at han stadig føler sig omsluttet og holdt - bare af vuggen fremfor af dine arme. Og du skal som sagt lige nu ikke bekymre dig om, hvordan du får ham vendt af med at sove i vuggen. Han er så lille og lige nu skal du gøre det, som virker bedst for alle!

Fysisk kontakt og nærhed er meget vigtigt, når børn græder meget - når børn har kolik, som det lyder som om, at jeres dreng faktisk har... Det er meget vigtigt at give ham nærhed og netop holde ham i jeres favn. Den nyeste forskning tyder på, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har sværere ved at regulere deres følelser og derfor er mere utrøstelige. Når de tages op, så har de brug for lidt tid til at falde til ro og samtidig bliver de også hurtigt overstimuleret, hvilket forstærker deres gråd. De græder derfor længere tid af gangen, før de falder til ro, før I som forældre kan trøste ham, fordi hans nervesystem og evne til selvregulering er umodent. Og det er rigtig hårdt, men det at holde ham i favn og give ham masser af nærhed, hud-mod-hud kontakt, vugge ham, kærtegne ham, gå rundt med ham, lade ham mærke jer osv. Det er alt sammen med til at stimulere hans nervesystem og dermed på sigt en hjælp.

Derfor er det helt okay, hvis I prioritere at lade ham falde i søvn ved brystet, før I flytter ham i seng eller putter ham i barnevognen - og du skal ikke være bange for, at du skaber dårlige vaner, forkæler ham eller lignende. Jeg kan fornemme, at du er usikker på om du gør noget forkert, og det kan jeg godt forstå - det bliver man meget let, når man har et barn som græder rigtig meget.. men du kan ikke give ham for meget nærhed og tæt fysisk kontakt.

Prøv om du kan koncentrere dig mere om at få skabt lidt fast rytme, hvor hans døgn inddeles mere og mere i aktive vågne timer, hvor han leger, pludrer osv. bliver skiftet og får mælk - og derefter så puttes og hjælpes til at sove en lidt længere lur, så han får 3 lure i løbet af dagen. Prøv om du kan hjælpe ham til at komme væk fra at slatspise og slatsove, fordi det sandsynligvis vil give mere ro for jer alle. Prøv om du kan få ham til at tage imod en sut...

En skitseret plan for en dag- og søvnrutine kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Når dagen starter får han ofte en lille amning mere.

Leger, pludrer, hygger, bruger sig selv motorisk, bliver skiftet...

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Leger, pludrer, hygger, bruger sig selv motorisk, bliver skiftet...

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Leger, pludrer, hygger, bruger sig selv motorisk, bliver skiftet...

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Leger, pludrer hygger - kan godt have en længere vågenperiode om aftenen og gå sent i seng. Det er naturligt for alderen.

Ammes og puttes til natten

Sen aften og nat: Ammes 1-2 gange alt efter hvor sent han går i seng...

Det er godt, hvis du kan skabe genkendelighed, det vil sige gøre de samme ting, hver gang han skal sove - skifte ham, amme ham, evt. tilbyde en sut, putte ham med samme kærtegn, beroligende ord, vugning.. Jo mere ens og genkendeligt, jo mere trygt vil det være for ham :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om 3-4 måneders alderen, og hvad du kan forvente :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie