Svar: Meget urolig søvn - 3 mdr.

22. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du har helt ret i, at din datter lige nu befinder sig i en lidt urolig fase. I 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, og det er sandsynligvis det, du nu begynder at mærke.

Din datter kan se længere nu, hun fornemmer rummet, hun er i på en helt anden måde, hun oplever langt mere end tidligere, følger mere bevidst med i, hvad der sker omkring hende, og hun suger til sig, alt hvad hun kan. Hun begynder at skelne mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede - og nogle børn kan i denne alder godt begynde at græde, hvis bedste eller andre kikker for meget på dem eller forsøger at holde dem og snakke for meget til dem...

Motorisk sker der også rigtig meget. Hun kan holde sit hoved selv og kikke sig omkring, følger ting bevidst med øjnene. Hun begynder at iagttage sine hænder og deres bevægelser, hun støtter let på benene, når hun holdes i oprejst stilling. Hun bliver bedre og bedre til at ligge på maven, øver sig motorisk, sparker og bruger sine ben, slår ud med sine hænder, forsøger at trille...

Hendes store motoriske udvikling og hendes lyst til at opleve og mærke verden gør, at hun i denne alder kan have svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når hun skal sove. Samtidig drømmer hun mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover hun også mere uroligt, når hun sover. Det er også svært for hende at finde fysisk ro, det er svært at ligge stille og koble fra, når hun skal sove - og hun har brug for dine beroligende hænder, brug for at føle sig tryg og omsluttet, når hun skal sove - og også ofte for at komme videre i søvnen, hun har brug for din hjælp til at komme fra et søvnstadie til et andet...

Og ofte vil børn i denne alder også have så travlt med at opleve, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrre, når de spiser. Du oplever sandsynligvis, at hun tager fat og dier, men slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, atter slipper og pludrer med dig, slipper og dier igen, slipper igen... Og det betyder, at man godt kan komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser, slatsover, slatspiser lidt hele tiden.. og det lyder lidt som om, at det måske er det, som er ved at ske hos jer...

Det er rigtig godt, at du fornemmer, at hun nu ...

Annonce

... begynder at kunne sove en længere lur midt på dagen. Det må du meget gerne holde fast i og hjælpe hende med, så I holder fast i den rytme. Det er en god idé at man i 3-4 måneders alderen forsøger at hjælpebarnet til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og den ene lur må meget gerne være en længere lur - det vil sige en lur, der varer mere end 1.5 time...

Det vil også være rigtig godt, at du er opmærksom på at få fyldt hende ekstra op med mælk i løbet af dagen. Så hun ikke får lov til at "slatspise" - for det er en forudsætning for at kunne sove 3-4 timer uden mælk om natten, at hun har fået tilstrækkeligt om dagen. Derfor kan det nogle gange være en god idé, at du om dagen ammer hende af to omgange - f.eks. ammer hende, skifter hende og derefter ammer hende igen, og først der putter hende. Det kan nogle gange gøre, at hun så sover et lidt længere søvnstræk samtidig med, at hun får ekstra mælk indenbords... Har hun sovet en lang lur på 2-3 timer, vil hun naturligt være tørstig og have brug for mælk, når hun vågner, så vil det være fint, at du ammer hende der og herefter kan I så lege, pludre, tumle osv. og får hun så skal sove, så ammer du hende igen...

Det skal naturligvis også medtænkes, at hun kan være ved at være så fysisk stor, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion op - netop ved at die hyppigt, så øges din mælkemængde og det er her vigtigt, at du følger hendes behov :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du har tidligere nævnt, at du gerne ville trappe ud af bryst og erstatte med flaske hen af vejen, så jeres datter ville drikke flaske, når hun var 6 måneder.. Jeg ved ikke, hvordan det går med dette, men du kan naturligvis også overveje, om du vil begynde at erstatte en amning med en flaske nu. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk, så en flaske sen aften vil måske også kunne gøre en forskel hos jer og hjælpe jeres datter til at sove lidt mere sammenhængende først på natten... Flasken har også den fordel, at den kan gives af far, så du har mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt sammenhængende nattesøvn, før jeres datter så vågner og har brug for mælk igen:) Og nogle gange kan det være lettere at få barnet til at tage flasken sen aften, fordi hun ofte vil spise sit måltid her mere eller mindre i søvne...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer - og hvad I kan arbejde lidt videre med :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger