Svar: Hjælp til urolige natter samt at falde i søvn selv

17. juni 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev og dine søde ord om min brevkasse og mine bøger - og velkommen til:)

Der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer - og komme med lidt idéer til, hvad der sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre.

Det lyder som om, at jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af en bestemt handling - det der er startet som noget godt, fungerer ikke længere...

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer.

Det er helt naturligt, at jeres dreng har haft et ritual med at få bryst og falde i søvn i mors favn og derefter blive puttet - sådan falder de fleste små børn i søvn, og det må de gerne. Men i takt med at han bliver ældre, så skal hans søvnrutiner ændres og han skal gradvist lære at sove, uden helt så meget afhængighed af mor.. og det er det han mangler at lære.

Jeres dreng har brug for brystet, hver gang han skal sove. Han får brystet til alle sine lure og han får brystet, når han skal sove om aftenen. Og han har også brug for brystet, for at komme videre i sin søvn. Han vågner flere gange om natten og har brug for at få brystet, for at kunne sove videre.

Han har også brug for jeres favn. Ligesom han er afhængig af brystet, så lyder han også afhængig af favnen, nærheden og måske af at blive vugget i mors arme? Det svarer lidt til, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten er han forsvundet. Hvis du vågner og oplever, at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men vil i stedet vågne mere og mere op. Du vil sætte dig op i sengen, begynde at kalde på ham, rejse dig og gå ud og lede efter ham, fordi han skal være der... Og du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af, at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og arbejdede eller lignende...

Det er præcis det samme for jeres dreng, når han vågner op, så mærker han efter - er du der, er situationen som da han faldt i søvn ... er den det, så sover han trygt videre, men er du væk, og forbinder han det at sove med at ligge i din favn eller få dit bryst, så vil han blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før du atter giver ham den søvnassociation han søger :)

Jeg fornemmer, at du har læst om denne problematik og derfor også har forsøgt at putte ham i seng og hjælpe ham videre der - men han græder, nogle gange skriger han og han kæmper imod at sove der... Det kan både handle om, at I måske har forsøgt at ændre for meget på en gang, samtidig med, at det nok også handler om at han lige nu er i separationsfasen. Det er en meget svær alder at ændre vaner og rutiner i... så det gør ikke situationen lettere hos jer...

Og så har I også den udfordring, at I bor et sted, hvor det er meget varmt, og hvor I ikke har mulighed for at trille ture med barnevognen og på den måde aflede ham og hjælpe ham til at sove uden at være i favn og uden bryst. Samtidig er det naturligt, at du nogle gange vælger at amme ham, for at sikre ham ekstra væske, netop fordi det er varmt.

Jeg tænker, at det vil være passende med 3 amninger i døgnet - også selvom det er varmt, hvor I bor. Og jeg vil anbefale, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften.

Det betyder, at han ikke længere skal ammes før han puttes til sin formiddagslur. Han skal puttes senere end han bliver det lige nu, og han skal have et mellemmåltid før han puttes, som en fast del af hans ritual. Det er vigtigt, at han lærer at sove uden brystet før luren, så han netop lærer dette, og du kan overføre dette til natten... Hvad du vil gøre i stedet for at amme ham afhænger af, hvilke muligheder I har. Måske kan du putte ham i barnevognen indenfor og trille ham lidt inde, så han på den måde lærer at sove uden din favn og dit bryst. Måske kan han puttes i sin seng og vænnes til at falde til ro i den og forbinde den med noget godt. Måske har du en slyngevugge, eller lignende, som du tidligere har brugt, som han kan sove i - så han med den lulles ind i søvnen - igen uden din favn og brystet. Måske skal du lægge dig med ham og hjælpe ham til ro i din seng, uden at amme ham, men dog stadig med din favn og masser af nærhed - så han lige nu vænnes til at sove uden brystet først, men ikke uden mor...

Når du ammer ham før middagsluren, så vil det være rigtig godt, hvis han efter amning puttes i sin seng eller hvis du vælger at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, forsøger at nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så han her lærer, at han godt kan falde i søvn uden at have brystet i munden og også uden at være i din favn. Han får masser af fysisk kontakt og nærhed, men falder i søvn liggende ved siden af dig.

Om aftenen er det rigtig godt med bad og godnatgrød. Hvis han er for træt til grøden, så prøv med en ...

Annonce

... moset banan i stedet. Det vil være rigtig godt, at han får lidt ekstra i maven, som sikrer, at han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han er sulten. Og om aftenen kan du også vælge at amme ham i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Vælger du at lægge dig med ham og amme ham i din seng, så kan du lade ham ligge der til sen aften, hvor du så ammer ham igen og derefter flytter ham til egen seng. Hvis du vælger at lade ham ligge i din seng, så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned eller på anden måde komme til skade!

Du kan også vælge at amme ham og derefter putte ham direkte over i tremmesengen, forsøge at berolige ham med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt osv. Han skal ikke græde og være ulykkelig, men flyttes til egen seng lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig er vågen nok til at registrere, at han bliver puttet i sin seng.

Det er meget vigtigt, at du lytter til ham og de signaler han sender, når han bliver ked af det - og du forsøger at putte ham. Du skal prøve at finde ud af, hvorfor han græder, hvad gråden handler om.

Hvis han græder, fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Her vil han ofte græde kortvarigt og med dine hænder og beroligende ord vil han ofte overgive sig til søvnen - netop fordi han virkelig er træt.

Hvis han derimod græder, fordi han er utryg, slet ikke kan finde ro og tydeligt søger din fysiske kontakt, så skal du naturligvis tage ham op, trøste og berolige, og så prøve at putte ham igen, når der atter er ro på. Hvis han rejser sig i sin seng, strækker armene op over hovedet og signalerer "tag mig op", så skal du naturligvis tage ham op og så må du prøve at vurdere, hvornår han så er parat til at blive puttet igen.

Det kan også være, at han græder en slags "protest-gråd", sådan en slags, "jeg vil hellere lege end sove- gråd" og hvor han ser din tilstedeværelse som en mulighed for leg, så det at du sidder der, faktisk forstyrrer ham. Hvis det er tilfældet, så kan du godt vælge at gå fra ham, men det er kun for at vise ham, at du mener, det er sovetid og ikke legetid. Og når du er gået fra ham 1-2 gange, så forstår han højst sandsynligt godt, at det ikke er tid til at lege nu og vil være parat til at sove, hvorfor du så sætter dig hos ham, beroliger ham med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. hvis du vælger at gå, så gå kun kortvarigt - max 3 minutter. Gå tilbage til ham, også selvom han ikke græder. Det er ikke meningen, at han skal blive ked af det og føle sig forladt.

Hvis han er helt ulykkeligt, gør alt hvad han kan for at forhindre dig i at gå og tydeligvis har brug for dig, brug for din nærhed, så skal du aldrig gå fra ham. Giv ham den nærhed, som han viser behov for - gå evt. tilbage til stuen, måske er puttetidspunktet ikke rigtigt. Sig med ham, lad ham finde roen i din favn, og prøv så at putte ham, når han igen viser sig parat... Det er også vigtigt for at kunne sove, at I rammer søvntoget, når det kommer forbi og her vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge en nogenlunde fast dagsplan.

Mit forlag til en dagsplan ser således ud:

Vågner kl ca 06...

Morgen 6.30/07: Havregrød, vand af kop.

Mellemmåltid ca 8-8.30- frisk blød frugt i hånden, frugtmos og små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl 8.30 - og skal ikke ammes først

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntssager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer og lignende - og må meget gerne også suppleres med grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos/frugtgrød evt. med lidt mme på.. vand af kop.

Har evt. brug for en powernap, det afhænger af, hvor lange hans lure er og hvor tidligt han står op fra sin middagslur

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad til hænderne, mad med mere og mere bid og også mere smag - og stadig også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Tilbydes godnatgrød eller moset banan ca kl 19.30.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover derefter videre uden yderligere mælk til næste morgen

I min plan har jeg forsøgt at skubbe hans puttetider lidt, så han sover lidt senere formiddagslur og middagslur - og måske derfor kan springe dagens 3. lur over. Men, det er ikke sikkert, at det vil fungere hos jer. Det kan godt være en fordel, at han måske sover 3 kortere lure i løbet af dagen, fordi det vil gøre, at hans eftermiddag ikke bliver så lang. Det at han sover en powernap om eftermiddagen vil gøre, at han kan puttes senere til natten og hele hans rytme vil måske rykke sig lidt, så han begynder at sove lidt længere om morgenen, hvilket jeg kan læse, at I ønsker. Det er dog ikke tilstrækkeligt at putte ham senere, resten af dagens rytme skal følge med, og så er de 3 lure at foretrække:)

Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker, at de giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer og også lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder