Svar: Søvn og flasker

12. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Når jeres dreng vågner midt nat, så kan det hænge sammen med flere ting. Det kan være hans alder og udvikling, det kan også være hans rytme i løbet af dagen. Det spiller ind, hvornår han sover - hvis han f.eks. har tendens til at powernappe sidst på dagen, så kan det godt påvirke nætterne. Og så er det også sådan, at tidspunktet han sover på om dagen kan påvirke nætterne.

Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter, når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode, hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe og børn får en middagslur ... :)

Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Sagt på en anden måde, hvis jeres dreng f.eks. sover middagslur kl 14, så har han "et dyk der" og det modsatte "peak" kan han så have om natten kl 02.

Nogle gange kan det, hvis barnet konsekvent vågner til samme tid hver nat, være en løsning at ændre lidt på barnets rytme, så man flytter på tiderne dagen igennem med måske 1/2 time, fordi det kan ændre på søvnen om natten. I fortæller, at I ofte vækker jeres dreng om dagen og at han godt kan lide at sove i dagtimerne - og jeg tænker derfor, at det godt kunne være en ide at I forsøger at give ham en lidt anden dagsrytme, og at det måske vil gøre en forskel hos jer...

Det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng får ca 14 timers søvn i døgnet - det vil være det gennemsnitlige søvnbehov ...

Annonce

... i denne alder. Og det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten og 3 timer om dagen og måske skal I prøve med en rytme, hvor han sover to lige lange lure f.eks. 2 x 1.5 time...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover måske 1.5 time f.eks. fra 9.30-11

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg og lignende. Og suppleres også stadig gerne med mos. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur, hvor han igen sover 1.5 time f.eks fra kl 14-15.30...

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller måske lidt frugtgrød med mme, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca 19.30, får herefter børstet tænder

Flaske og puttes ca kl 20

Sen aften 23-24: Evt. flaske og sover videre.

I 10-12 måneders alderen vil de fleste børn trives med to flasker i døgnet, og de kan evt. ligge før middagslur og aften, eller de kan ligge aften og sen aften. Nogle gange ligger de også aften og midt nat... Det lyder hos jer som om, at det vil fungere godt med flaske før middagslur og flaske, når han puttes om aftenen - og at han begynder at kunne undvære flasken sen aften/nat. Han lyder ikke til at søge den, og han lyder til at blive irriteret, når I tilbyder den..

Når og hvis han vågner, så prøv om I kan signalere, at det er sovetid. Ikke tænde lys, ikke lege og snakke, men holde fast i, at han skal sove. Hvis du tager ham op, så læg dig med ham, så han kan se og fornemme at du sover - begynd ikke at gå rundt med ham eller give ham mælk eller lignende. Prøv om I kan hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt :)

Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt nyt at arbejde videre med:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren