Svar: At stå op på samme tidspunkt hver dag
9. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I lige nu er i en overgangsperiode, hvor jeres datter går fra 3 til kun 2 lure dagligt - og det betyder naturligt, at hun nogle dage vil være mere træt og derfor have brug for at blive puttet tidligere om aftenen, ligesom søvnen og varigheden af søvnen spiller ind - det påvirker naturligt hendes stå op tidspunkt og dermed hendes rytme.
Det er dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nogenlunde fast i hendes sovetidspunkter (+/- en halv time) og også meget gerne holde fast i hendes spisetider. Faktisk kan det måske netop hjælpe dig at holde fast i spisetiderne mere end sovetiderne lige nu, så hvis hun f.eks. er vant til at få morgenmad kl 07.30, så skal du ikke ændre dette selvom hun nogle dage vågner kl 06 og andre dage først kl 07 - modsat, så skal hun så heller ikke sove til kl 08, hvis hun nogle dage kan det, så kan det være nødvendigt, at du vækker hende om morgenen.
Som jeg læser din beskrivelse, så lyder det også som om, at hun får flaske, når hun skal sove om aftenen, men så får hun først flaske igen midt nat. Du skriver, at det svinger meget, hvornår hun efterspørger mad om natten, og at du tænker, at det netop påvirker stå op tidspunktet - og det tror jeg du har helt ret i.
Får jeres datter ikke flaske sen aften? Det vil være en god idé, hvis du giver hende dette, så hun f.eks. får en flaske kl 19.30 og igen kl 23-23.30 - det man også kalder for et drømmemåltid. Du behøver ikke vække hende helt op, hun vil højst sandsynligt kunne spise sin flaske mere eller mindre i søvne. Og flasken sen aften kan netop gøre, at hun så derefter tager et længere søvnstræk og så kan sove til næste morgen, hvor hun så får en flaske igen. Lige nu lyder det som om, at hun tager sit længste søvnstræk hen over midnat og så vågner hun en gang i løbet af natten omkring kl 03... og så er det svært med morgenflasken. Så i stedet for at hun tager et langt søvnstræk først på natten og et kort søvnstræk derefter, kan det være bedre at hjælpe hende til to lidt længere søvnstræk afbrudt af flaske sen aften.
En dagsplan ser således ud nu:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere tilbydes flaske først, men lærer at sove uden den.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Der gives ikke længere flaske om eftermiddagen, mellemmåltidet erstatter mælken her.
Powernappen springes ofte over...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, med med mere og mere smag og mere bid. Der skal være mad i hånden f.eks. kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30 - igen kan tidspunktet variere lidt efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Flaske, drømmemåltid og sover uden yderligere mælk till næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes flaske igen.
Som du kan se, så indeholder planen nu 4 flasker, som jeg anbefaler ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at hun ikke længere får flaske om natten kl 03, men sover fra midnat og til næste morgen tidlig uden mælk... Jeg tænker, at det måske er en ændring, som kan hjælpe jer videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske