Svar: 4 måneder, sover dårligt om dagen - uddybning
28. maj 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Laila
Tak for dit brev, jeg vil gerne uddybe :)
De fleste børn vil have brug for en flaske eller amning sen aften, og det vil ofte være et af de mælkemåltider, der forsvinder sidst. Det vil sige, at når jeres dreng f.eks. i 8-9 måneders alderen kan nøjes med 3 amninger eller flasker i døgnet, så vil disse ofte ligge før middagslur, aften og sen aften. Når hans mælkeindtag ligger der, så sikres han væske og mælk nok, samtidig med at der er plads i maven til mere rigtig mad.
De fleste børn vil i 4-6 måneders alderen have behov for 6-7 måltider mælk dagligt og derfor naturligt have brug for mælk sen aften. Det vil i 6 måneders alderen ofte være mælken midt nat, der trappes ud. Det vil sige, at barnet sover fra midnat til næste morgen tidlig uden mælk. Og i 7 måneders alderen trappes så ofte ud af formiddagsflasken og eftermiddagsflasken, hvor der i stedet erstattes med et større mellemmåltid. I takt med at indtaget af skemad øges og jeres dreng bliver i stand til at drikke mere vand af en kop, så kan bryst og flaske om dagen naturligt derfor erstattes af noget andet...
Mange børn vil i 4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng om aftenen, når de er 4 måneder gamle. Det betyder, at han måske nogle aftener ikke vil sove før klokken er 22 og har han fået mælk sent og er puttet sent, så skal han naturligvis ikke tilbydes mælk igen kl 23-24... Puttes han derimod kl ca. 20, så vil det være naturligt, at han har brug for mælk igen omkring midnat, altså ca. 4 timer efter, at han sidst har spist.
Du behøver ofte ikke vække ham. De fleste børn kan spise i søvne :)
Får han flaske og dermed modermælkserstatning, så kan dette nogle gange mætte mere end modermælk og det kan godt betyde, at han så kan undvære en flaske i døgnet i forhold til, hvis han bliver ammet. Derfor vil man nogle gange opleve, at børn der får flaske tager et lidt længere søvnstræk først på natten og i stedet for at få flaske omkring midnat, kan de så nøjes med flaske midt nat. Det vil sige, at han så måske kan få flaske kl 20, kl 02 og igen kl 06. Og det vil naturligvis også være helt okay, hvis han tager et længere søvntræk der og sover på denne måde :)
Med hensyn til mælkebehov, så skal du regne med, at han har brug for ca 150 ml pr kg han vejer med den alder han har nu. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så skal han altså have 900 ml modermælkserstatning i døgnet. Hvis dette skal fordeles på ca 6 flasker, så betyder det altså ca 150 ml i hver flaske.... Vejer han mere, vil hans behov naturligt være større... vejer han mindre er behovet mindre...
Med hensyn til ture i barnevognen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at vænne ham til, at vognen ikke behøver være i bevægelse hele tiden. Det kan du forsøge at lære ham ved at holde vognen stille en gang imellem. Det vil sige, at når du putter ham, så triller du ham, men når han er stille, så holder du barnevognen stille. Hvis han siger lyde, småklynker osv. så triller du ham lidt igen og lige så snart han er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du gradvist lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse for at sove, men at det kan være okay bare at ligge stille i vognen og ligge og kikke sig lidt omkring eller ligge stille og finde roen. Og på den måde kan du gradvist lære ham at sove videre, selvom vognen står stille :)
Et bad i løbet af dagen kan være en rigtig god idé, så han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Derudover kan du lave bevægelege med ham:
- Grib omkring hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op fra rygleje. Først til siddende stilling og derfra op at stå.
- Støt om hans lægge og bøjede knæ og hofte og hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side.
- Hjælp ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det super fint, så læg ham tilbage, og lad ham gøre det igen og igen
- Hjælp ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante.
- Cykelbevægelser er godt. Du kan cykle med hans ben imens du støtter ham om underbenene.
- Hjælp ham med at krybe, hvor han ligger på maven, og hvor du presser skiftevis på venstre og højre fodsål for at frembringe krybebevægelser.
Det vil også være rigtig godt at du synger for ham og det er tiden at introducere sange med forskellige fagter. De gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder, fingre og måske hans krop imens du synger er super gode nu :)
håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske