Svar: Nulrer fingre ved sovetid
14. maj 2017
Alder:
23 mdr.
Kære Hectors mor og far
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvordan Hector har brug for jeres fingre, når han skal sove...
Det kan naturligvis godt lyde meget sødt og hyggeligt, men jeg forstår godt, hvis I synes det er uhensigtmæssigt, og I efterhånden er lidt trætte af det behov... og det er en god idé at forsøge at ændre på den vane. Også fordi det jo tilsyneladende også påvirker hans evne til at sove i dagplejen, hvor han ikke får dagplejers fingre at nulre..:)
Det er rigtig fint, at han både han en sut og en bamse, og dette skal I naturligvis bibeholde. Det er også rigtig godt, at han får en godnathistorie, for en måde at vænne ham fra at skulle holde i hånd, er netop ved at læse højt og få ham til at slippe, hver gang I skal skifte side i bogen. Det er med til at lære ham, at han godt kan ligge stille i sin seng, at I sidder der og læser, og at han ikke behøver holde i jer hele tiden - hvis han vil høre videre i historien, så er han nødt til at slippe jer. I begyndelsen kortvarigt, men efterhånden lidt længere tid af gangen.
Men derudover tænker jeg, at det lyder som om, at I generelt i hverdagen skal begynde at sige nej, sige fra, og gøre ham opmærksom på, når det ikke er rart. Han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at finde ud af og rigtig gerne vil undersøge, hvad det han gør, gør ved andre - og det er vigtigt, at han lærer, at der er forskel på at holde i hånden og kærtegn og så på at "brække en finger", for det gør faktisk ondt. Ligesom han skal lære, at han ikke må slå, hive i hår, bide andre osv. så skal han også lære, at det gør ondt, når man hiver andre hårdt i fingrene, og det bryder I jer ikke om.
I fortæller, at han "bruger hånden på samme vis, når I sidder sammen i sofaen og ser tegnefilm lige når han kommer hjem fra dagplejen. Han er glad for at putte, og det skal være med Theo og en finger, der bliver nulret" - og dette skal I begynde at ændre. Han skal nogle gange have et nej. Han skal nogle gange have at vide, at det gør ondt, at det bryder I jer ikke om. Han skal begynde at få lidt forståelse for, hvad det han gør, gør ved jer og hvad I synes er okay og hvad I ikke bryder jer om. Og ja, han kan naturligvis godt blive ked af det, når han pludselig finder ud af, at han ikke må nulre så hårdt og at I ikke vil have, at han brækker jeres fingre - men den frustration må I så kunne rumme.
Det er vigtigt, at I er tydelige, når I siger nej, så han forstår, at det er forkert. Ligesom I så naturligvis skal vise ham, hvad I synes er rart og hvordan I kan være sammen på en rar måde i stedet. Det er ikke et spørgsmål om at skælde ham ud - han gør jo i princippet det, som han har lært og altid fået lov til, og han forstår naturligt ikke, hvorfor han pludselig ikke må. Derfor er det vigtigt, at I viser ham, at I stadig gerne vil ham, men samtidig får signaleret, hvad der er okay og hvad der ikke er. Vi ham den gode måde at være sammen på.
I den her alder, kan det nogle gange være en god idé at lade en handling følge med sit nej. Det vil sige, at hvis han f.eks. slår ud efter jer eller f..eks. forsøger at "brække jeres fingre", så kan I godt vælge at sætte ham fra jer imens I siger nej, eller I kan rejse jer og gå væk. Så I med jeres kropssprog sammen med jeres nej, viser ham, at hvis I skal være sammen, sidde og hygge, så skal han ikke gøre noget ved jer, som gør ondt. Jeres kropssprog og ord skal følges ad, så I er tydelige i jeres kommunikation og han ved, hvor han har jer. Netop fordi han er igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved jer - og dermed, at det her synes I ikke er rart.
Måske er det noget for jer at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske