Svar: Nulrer fingre ved sovetid

14. maj 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hectors mor og far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvordan Hector har brug for jeres fingre, når han skal sove...

Det kan naturligvis godt lyde meget sødt og hyggeligt, men jeg forstår godt, hvis I synes det er uhensigtmæssigt, og I efterhånden er lidt trætte af det behov... og det er en god idé at forsøge at ændre på den vane. Også fordi det jo tilsyneladende også påvirker hans evne til at sove i dagplejen, hvor han ikke får dagplejers fingre at nulre..:)

Det er rigtig fint, at han både han en sut og en bamse, og dette skal I naturligvis bibeholde. Det er også rigtig godt, at han får en godnathistorie, for en måde at vænne ham fra at skulle holde i hånd, er netop ved at læse højt og få ham til at slippe, hver gang I skal skifte side i bogen. Det er med til at lære ham, at han godt kan ligge stille i sin seng, at I sidder der og læser, og at han ikke behøver holde i jer hele tiden - hvis han vil høre videre i historien, så er han nødt til at slippe jer. I begyndelsen kortvarigt, men efterhånden lidt længere tid af gangen.

Men derudover tænker jeg, at det lyder som om, at I generelt i hverdagen skal begynde at sige nej, sige fra, og gøre ham opmærksom på, når det ikke er rart. Han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at finde ud af og rigtig gerne vil undersøge, hvad det han gør, gør ved andre - og det er vigtigt, at han lærer, at der er forskel på at holde i hånden og kærtegn og så på at "brække en finger", for det gør faktisk ondt. Ligesom han skal lære, at han ikke må slå, hive i hår, bide andre osv. så skal han også lære, at det gør ondt, når man hiver andre hårdt i fingrene, og det bryder I jer ikke om.

I fortæller, at han "bruger hånden på samme vis, når I sidder sammen i sofaen og ser tegnefilm lige når han kommer hjem fra dagplejen. Han er glad for at putte, og det skal være med Theo og en finger, der bliver nulret" - og dette ...

Annonce

... skal I begynde at ændre. Han skal nogle gange have et nej. Han skal nogle gange have at vide, at det gør ondt, at det bryder I jer ikke om. Han skal begynde at få lidt forståelse for, hvad det han gør, gør ved jer og hvad I synes er okay og hvad I ikke bryder jer om. Og ja, han kan naturligvis godt blive ked af det, når han pludselig finder ud af, at han ikke må nulre så hårdt og at I ikke vil have, at han brækker jeres fingre - men den frustration må I så kunne rumme.

Det er vigtigt, at I er tydelige, når I siger nej, så han forstår, at det er forkert. Ligesom I så naturligvis skal vise ham, hvad I synes er rart og hvordan I kan være sammen på en rar måde i stedet. Det er ikke et spørgsmål om at skælde ham ud - han gør jo i princippet det, som han har lært og altid fået lov til, og han forstår naturligt ikke, hvorfor han pludselig ikke må. Derfor er det vigtigt, at I viser ham, at I stadig gerne vil ham, men samtidig får signaleret, hvad der er okay og hvad der ikke er. Vi ham den gode måde at være sammen på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I den her alder, kan det nogle gange være en god idé at lade en handling følge med sit nej. Det vil sige, at hvis han f.eks. slår ud efter jer eller f..eks. forsøger at "brække jeres fingre", så kan I godt vælge at sætte ham fra jer imens I siger nej, eller I kan rejse jer og gå væk. Så I med jeres kropssprog sammen med jeres nej, viser ham, at hvis I skal være sammen, sidde og hygge, så skal han ikke gøre noget ved jer, som gør ondt. Jeres kropssprog og ord skal følges ad, så I er tydelige i jeres kommunikation og han ved, hvor han har jer. Netop fordi han er igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved jer - og dermed, at det her synes I ikke er rart.

Måske er det noget for jer at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder