Svar: En lur om dagen
13. maj 2017
Alder:
10 mdr.
Kære mor til Mads
Tak for dit brev:)
Mange børn vil i 10 måneders alderen protestere voldsomt mod søvnen. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget i denne alder, så Mads vil naturligt lige nu hellere lege, følge med og opleve - og tiden skal bestemt ikke soves væk. Det er således naturligt, at det lige nu kan være lidt svært det med søvnen...
Om han kan klare sig med en lidt længere lur midt på dagen, kan godt forsøges. Du skal dog være forberedt på, at det sandsynligvis ikke varer ved, men at der er tale om en periode. Det vil sige, at hvis han f.eks. skal i dagpleje eller vuggestue, når han bliver 1 år, så vil det være naturligt, hvis han igen begynder at have brug for 2 lure, og det skal han så have lov til.
Det er også vigtigt at se på, hvor meget han samlet sover. Om han kan klare sig med en lidt længere middagslur afhænger naturligt af, hvor lang hans nattesøvn er, og hvor sent han står op. Jo tidligere han starter dagen, jo mere vil han have behov for sin formiddagslur, men hvis han er en lille ugle, der gerne sover længere, så vil han måske godt kunne klare sig med en længere lur midt på dagen lige nu.
Det vil være rigtig godt, hvis han får ca. 14 timers søvn i døgnet, og hvis det lige nu kan fordeles, så han sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, så vil det være super godt... Og så kan middagsluren godt ligge f.eks. mellem 11.30-14.30...
Det vil være rigtig godt, hvis du også forsøger at anerkende hans behov for at følge med i verden og opleve - så du må gerne sætte ham i barnevognen, trille ham en tur, lade ham sidde op og kikke på alt, hvad I kører forbi. Evt. give ham en rosinbolle eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i. Det kan virke næsten meditativt og være med til at lulle ham til ro - og når han så tydeligt er ved at falde i søvn, så kan du lægge ham ned og lade ham sove videre i vognen og trille hjem igen. Hold øje med tidspunktet, det kan give dig lidt idé om, hvornår han er træt og parat til at sove.
Og så skal du naturligvis hele tiden være opmærksom på, om hans behov ændrer sig, så han pludselig får brug for to lure igen. Hvis han f.eks. får tendens til at falde i søvn sidst på eftermiddagen, så kan det være tegn på, at han netop har brug for to lure, og så er det bedre at den korte lur ligger formiddag fremfor sidst på dagen.
Så ja - I kan godt forsøge om en længere middagslur kan lykkes og så se, hvad der sker:)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske