Svar: Aften og natteroderi

7. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Nogle gange så kan man som forældre blive så fokuseret på ikke at få skabt dårlige vaner - at I f.eks. ikke vil give ham dårlige søvnassociationer og derfor ikke vil amme ham i soveværelset - at man i stedet kommer til at give ham mere dårlige vaner - at han skal vugges og hoppes med for at kunne sove... Og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer.

Derfor kommer der her lidt tanker om, hvad der måske kan hjælpe jeres dreng med den alder han har..

For det første, vil det være rigtig godt, hvis han bliver ammet som en fast del af sit putteritual. Når han ammes, så udskilles der oxytocin, det hjælper ham til fysisk og mental ro og samtidig flyder mælken han op i maven, så han forhåbentlig kan sove en lidt længere lur...

Og det vil være rigtig godt, hvis han bliver ammet i soveværelset. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene - og det er svært for et lille barn. Han forstår ikke, hvor I er, når han ikke kan se jer, og han har brug for jeres fysiske kontakt og nærhed, for at kunne finde ro og overgive sig til søvnen. Og når I vælger at amme ham i stuen og derefter gå til soveværelset, så forstærker I følelsen af adskillelse. Derfor bliver han rigtigt ked af det, når bare I nu nærmer jer soveværelset.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham til ro, der hvor I ønsker han skal sove, og hvis I kan undgå at få delt putteritualet for meget op. Og jeg vil faktisk anbefale, at mor lægger sig i dobbeltsengen og ammer ham i søvn netop i sengen.

For det første så sikrer I ham masser af nærhed og tæt kontakt. Det gør det rart for ham at falde i søvn. Lige nu forbinder han det at sove med gråd og ulykkelighed. Han græder om dagen og han græder om aftenen - nogle gange så meget, at han kaster op af det. Og nu skal han lære at forbinde det at sove med noget trygt og dejligt.

For det andet, så lærer I ham at falde i søvn imens han ligger ned. Han lærer, at han ikke behøver blive gået rundt med i jeres favn. Han lærer også, at han ikke behøver blive hoppet med eller vugget på ujævn...

For det tredje - I gør det allerede om natten, og han forstår naturligt ikke, hvorfor han gerne må blive ammet i søvn om natten - og ikke om dagen eller om aftenen.

Og så skal I prøve at sætte jeres angst for, at han får dårlige vaner til side og i stedet sige til jer selv, at den bedste vane I kan give ham er at gøre ham tryg ved at sove - og hvis det betyder at han lige nu skal ammes i dobbeltsengen, så er det en god prioritering.

Det er rigtig fint med de 2 måltider skemad dagligt, og de 3 lure. Du ammer dog rigtig meget, så det vil være rigtig godt, hvis du kan skære ned for antallet af amninger og så i stedet holde fokus på at amme ham lige før han skal sove. Han skal altså puttes fra din favn direkte efter amning. Normalt vil det være rigtig godt, hvis du kan putte ham før han sover helt - men hvis det lige nu ikke kan fungere, så må du gerne amme ham, lade ham falde i søvn og derefter flytte ham fra dig. Det vil sige, at om dagen kan du skifte ham, putte ham i sovedragt osv. og ...

Annonce

... derefter amme ham og så putte ham.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre - og skal ikke ammes kl 07...

Formiddag 9.00: Ammes og puttes til formiddagslur - evt. i barnevogn, som lyder til at fungere nogenlunde om formiddagen...

Formiddag 10.30: Tilbydes lidt grød, gerne med frugtmos som topping, vand af kop - og skal ikke ammes lige efter. Grøden kan være hjemmelavet eller færdiglavet babygrød.

Ammes og puttes til middagslur kl ca 12.30 - evt. ved at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og lige nu giver ham den nærhed han behøver, for at kunne falde trygt i søvn. Lad ham ligge i sengen og bliv hos ham, hvis han vågner efter 30-45 minutter, er du parat med brystet og ammer ham en ekstra gang.

Eftermiddag 15-16: Ammes og storebror hentes

Puttes til dagens 3. lur - har evt. brug for en lille amning igen før denne.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos - udgangspunktet må gerne være jeres mad, da han lyder til at vise interesse for dette :) Det kan også være lidt mos fra glas. Skal ikke ammes efterfølgende.

Og skal heller ikke ammes kl 19... men i stedet aktiveres, leges med, osv. indtil han så ser parat til at blive puttet.

Ammes og puttes ca kl 20.30-21 - hvor du lægger dig i soveværelset og ammer ham i din seng - og lader ham falde trygt i søvn på denne måde.

Sen aften eller først på natten - 23-01: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Som du kan se, så er der skruet ned for antallet af amninger i min plan. Jeres drengs mælkeindtag påvirker hans lyst til skemad, og han får så meget mælk, at han ofte gylper om dagen. Det er vigtigt at skære antallet af amninger ned, så han har lyst til og plads til mere rigtig mad i maven. Samtidig påvirker det hans rytme, så han sandsynligvis ikke altid drikke helt nok, før han skal sove og derfor naturligt har sværere ved at finde ro. Jeg vil derfor anbefale, at du stopper med at amme efter skemaden - han kan få vand af kop og gemmer amningen (og netop udnytter amningen) til han skal puttes. Ligesom antallet af amninger om natten også skal sættes ned.

Det vil være rigtig godt, hvis du efter amningen sen aften, kan putte ham i egen seng, hvor han så kan sove resten af natten, så han ikke ligger tæt ved brystet og kan dufte dig. Det vil gøre det lettere for ham at sove uden mælk fra midnat og til tidlig morgen... Har han brug for en amning kl 03, er det okay - prøv dog at få ham tilbage i egen seng igen, når han har ammet der.

Prøv også om du kan aktivere ham, underholde ham, så han begynder at få lidt længere vågne perioder og pas på ikke at bruge brystet som "lulle ind i søvnen", når det egentlig ikke er sovetid. Når han virker pylret, gaber osv. så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt og skal lulles i søvn, men derimod udtryk for at han keder sig og der skal ske noget. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få dagen inddelt i lidt længere vågne og aktive perioder og så amme ham og hjælpe ham til at sove, når det så er sovetid :)

Det er lidt at arbejde videre med, som jeg håber, at I kan bruge :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin