Svar: Urolig krop

25. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lykkelige mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Det lyder som om, at der sker rigtig meget med hendes motoriske udvikling lige nu. Hun er rigtig godt igang og har rigtig svært ved at ligge stille - og det er i princippet rigtig godt. Det er super godt, at hun ligger så meget på maven, som hun gør, fordi det er fra maveliggende stilling, at hun får styrke i ryg, nakke og skuldre og derfra begynder at kunne krybe, kravle og med tiden rejse sig op og gå. Men - det er naturligvis svært, når hun så skal finde ro og overgive sig til søvnen og du har helt ret i, at hun godt kan have en indre rastløshed, som gør, at det simpelthen er svært at lægge sig ned og slappe af i kroppen...

Det er naturligt, at hun lige nu går igennem en periode, hvor hun bliver frustreret - der er så meget hun gerne vil, men som hun endnu ikke mestrer og det er usigeligt hårdt at ligge på maven og forsøge at få fat i legetøj - og så ikke kunne. Det er naturligt at det frustrerer hende og gør hende ked af det.

Det er rigtig godt at I forsøger at hjælpe hende. I må gerne hjælpe hende med at trille omkring, I kan presse på skiftevis venstre og højre fod og på den måde hjælpe hende med at finde ud af at krybe og dermed komme fremad. I kan lægge legetøj i nærheden, så hun har en chance for at nå det osv. Og nogle gange må I også gerne lade hende ligge lidt for sig selv og netop prøve selv - nogle gange er det frustrationen hos hende, som gør, at hun får mobiliseret de kræfter der skal til, for at de faktisk lykkes for hende og hun dermed lærer noget nyt. Så det er en balance mellem at hjælpe hende, guide og støtte hende, og nogle gange også prøve at lade hende ligge og se, hvad der sker, hvis I ikke reagerer for hurtigt - uden at hun dog ligger og bliver ulykkelig flere gange dagligt:)

Jeg forstår godt, at I tyr til at bruge pilatesbolden og sidder og hopper med hende - til sidst kan man godt være parate til at gøre hvad som helst, for at få hende til at sove - men jeg tænker, at I skal passe meget på med, hvad det er I lærer hende nu - for det er naturligt uhensigtsmæssigt, hvis hun skal hoppes med igen og igen, hver gang hun skal sove. Hun bliver fysisk tungere nu og det bliver sværere og sværere for jer at hjælpe hende ind i søvnen på denne måde - så det bør ændres, og det bliver ikke lettere at ændre på, jo mere det bliver hendes vane, hendes søvnassociation.

Prøv derfor om I kan putte hende på anden vis, så det ikke er til hver lur, at hun falde i søvn på denne måde og med dette ritual. Brug meget gerne barnevognen om dagen, så hun lærer at sove i den. Læg dig gerne med hende i dobbeltsengen og hjælpe hende til fysisk ro ved at holde hænderne på hendes krop og lad hende gerne ligge og trille lidt omkring før hun så finder en stilling, som hun kan falde i søvn ved.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt du stadig ammer lidt, eller om hun nu får fuld flaske - hvis du stadig ammer, må du gerne amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig - hun kan også tilbydes flaske imens hun ligger ved siden af dig og sover. Og får hun flaske, kan I med fordel også give hende flasken imens hun ligger i sin tremmeseng eller i barnevognen. Det vil være godt, at hun får mælk at sove på, ligesom det vil være rigtig godt, at hun så slipper for det skift der er mellem favn og seng, som hun lige nu reagerer på og vågner af... Og samtidig lærer hun at falde i søvn imens hun ligger ned og uden at hun skal hoppes med.

Og de gange, hvor I så er nødt til at hoppe med hende på bolden for at få ro på, så må I gøre det, men prøv så at gøre det mindre og mindre, så hun ikke skal være i bevægelse hele tiden. Prøv at holde jer til at hoppe med hende, når hun siger noget, men sid stille med hende, når hun er stille og bare ligger. Klynker hun, så hopper I lidt igen, men lige så snart hun er stille, så sidder I stille.. Så I gradvist kommer væk ...

Annonce

... fra at hoppe. Men prøv som sagt helt at undgå dette putteritual :)

Da hun lyder til at være motorisk godt igang, så begynder hun måske så småt at kunne sidde op i sin barnevogn? I må gerne elevere ryglænet og så sætte hende op af dette, så hun halvt sidder, halvt ligger, og kan følge med, når I triller tur. Det kan være en god måde at vænne hende til at sove i barnevognen og finde ud af, at det er dejligt at være i den. I løbet af den næste måneds tid vil hun sandsynligvis begynde at kunne sidde mere rigtigt op og vil måske også trække sig selv op at sidde ved at holde i barnevognskanten og det må hun naturligvis gerne. Det er her super, at I allerede har indført barnevognssele, det skal hun har på nu, hvor hun er så aktiv og har den alder, hun har.

I skal være opmærksomme på, at hun måske begynder at kunne være vågen i lidt længere tid af gangen og at hendes dag stille og roligt bliver mere og mere inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun skal sove. Og hvis hun generelt protestere 20-30 minutter mod søvnen, når I prøver at putte hende, men ved at I hopper med hende til sidst overgiver sig - så prøv at overveje, om hun måske skal puttes en lille smule senere og derfor vil være mere parat.

Det kan også være en idé i en periode at lægge et bad ind før middagsluren. Et bad stimulerer hende både motorisk og mentalt, samtidig med at det forlænger vågenperioden lidt. Og så vil hun kunne få en flaske og blive puttet til middagsluren i sin barnevogn og måske derfor lettere kunne falde i søvn og også sove en længere lur midt på dagen...

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske (eller ammes) og sover videre, måske til kl 7, hvor dagen så starter...

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er. Puttes gerne i barnevognen, så hun vænnes til at sove en længere lur i den midt på dagen.

Eftermiddag 16-17: Flaske

Sover ofte en powernap på ca 30 times tid - evt. hvor du lægger dig med hende og giver hende mælken i tæt kontakt med dig...

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop. Udgangspunktet er almindelige milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash...

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - det afhænger lidt af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften 23-24: Flaske - det der også kaldes drømmemåltid

Midt nat 03: Flaske (eller ammes)

Det er som du beskriver naturligvis en periode, og i takt med at hun motorisk begynder at kunne flere ting, så vil hun bedre kunne skifte stilling selv og finde sig en rar stilling at putte sig i - så tiden arbejder for jer. MEN, det er samtidig vigtigt, at I er opmærksomme på, hvilke vaner og rutiner I giver hende nu, og hvad I tænker, kan fungerer for jer på sigt.

Prøv om I nogle gange kan hjælpe hende ved med jeres hænder at samle hendes hænder foran hendes brystkasse, så det er jer, der fysisk hjæper hende med at holde sammen på sig selv. Det at I samler hendes hænder og holder hendes hænder samlet, kan netop være med til at give hende denne følelse og dermed hjælpe hende, når hun skal overgive sig til søvnen - samtidig med, at I så kan slippe hende, når hun skal sove, så hun lærer at sove, uden at "blive holdt". Nogle gange skal I så undervejs i hendes søvn hjælpe hende igen, men atter slippe og lade hende sove selv... Hun må gerne ligge med armene løftet over hovedet, når hun sover - det gør de fleste børn og det kaldes "hurra-stilling"... så prøv at finde balancen mellem at holde hende og også lade hende prøve at sove uden at blive "holdt"... Det er svært, jeg ved det godt :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.