Svar: Ikke nogen bestemt rytme og mange lure

17. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M.

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)

Hvor er det bare flot og dejligt, at han klarer sig så fint. Det lyder som om, at han udvikler sig i rigtig sund og fin retning og trives, som han skal - naturligvis med det in mente, at du skal se ham som et barn på 3-4 måneder...

Og for disse børn gælder faktisk, at de ofte har det bedst med en rytme, hvor de går sent til ro for natten. Det er derfor helt alderssvarende, at han ofte sover kl 21.30 og til næste morgen - naturligvis afbrudt af behov for mælk. Det skal I ikke ændre på, det hører alderen til og det vil ændre sig igen i takt med, at han bliver ældre, men lige nu er det som det skal være :)

Da han starter dagen tidligt - ofte allerede kl 06, så vil han naturligt have behov for en ekstra lur i løbet af dagen - en morgenlur. Og det er rigtig fint, at du derfor ofte må putte ham efter en times vågenhed, hvor efter han så tager en lur på måske et par timer. Også dette kan ændre sig hen af vejen.

De fleste børn vil i denne alder trives med 3 lure om dagen - og for din drengs vedkommende altså en ekstra lur, og dermed 4 lure, fordi han starter dagen tidligt. Du skal regne med, at han ofte ikke vil kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen. Nogle gange vil han måske kun kunne være vågen i en time, andre gange pludselig 3 timer, men generelt ikke mere end et par timer, så skal han have mælk og puttes igen.

Hans søvnbehov vil være ca 15 timer i døgnet. Og det betyder, at hvis han sover fra kl 21.30 til 06 så sover han 8.5 time om natten - og om dagen skal han så helst nå op på ca 6-6.5 time - fordelt på måske 4 lure. Det vil sige en morgenlur, en middagslur, en eftermiddagslur og en lur først på aftenen.

Jeg laver normalt ikke dagsplaner med tider på til så små børn, fordi de skal have lov til at sove lidt fleksibelt. Hans rytme kan ændre sig fra dag til dag, så han nogle dage sover længere lure og andre dage kortere lure og det skal der være plads til - præcis som du skriver, at nogle dage, så sover han pludselig en middagslur på 3 timer og næste dag, sover han kun en time - sådan må det være lige nu. Det vigtigste er, at han samlet får sit søvnbehov nogenlunde dækket, og at du kan fornemme, at han ofte vågner og er glad og smilende - det er netop tegn på, at han får den søvn, som han har behov for. Og du beskriver jo netop en glad dreng, der udvikler sig godt :)

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan gøre det til en rutine at tilbyde ham mælk, som en fast del af hans putteritual. Når han får flasken lige før han skal sove, så hjælper den ham til at koble fra og finde roen og mælken i maven gør også, at han så vil sove en længere lur, før han melder sig igen.. Men, det er naturligvis også sådan, at hvis han har sovet en 3 timers lur, så vil han naturligt være sulten, når han vågner og så kan han ikke vente på at få flaske til han skal sove igen - ...

Annonce

... her kan det så være nødvendigt, at du tilbyder ham flaske både når han vågner og når han skal sove... hvor de gange, hvor han får flaske, og kun sover en time, så vil han bedre kunne vente på flasken og derefter så blive puttet til næste lur.

En skitseret plan kan derfor se således ud:

Vågner og dagen begynder

Flaske og puttes til morgenlur

Leger, hygger, pludrer osv.

Flaske og puttes til middagslur

Leger, hygger, pludrer osv.

Flaske og puttes til eftermiddagslur

Leger, hygger, pludrer osv.

Flaske og puttes til tidlig aftenlur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Leger, hygger, pludrer osv.

Flaske og puttes til natten

Først på natten: Flaske og sover videre

Sidst på natten: Flaske og sover videre

Det er rigtig dejligt, at du fornemmer, at han ikke let bliver overstimuleret og det er rigtig godt for både dig og ham, hvis du f.eks. kan gøre det til en fast rutine, at du triller ham en tur i barnevognen dagligt. Det er godt, for dig at komme ud og gå, få lidt frisk luft og se på andet end hjemmet fire vægge :) Men det er også med til at lære ham, at han f.eks. skal sove en lidt længere middagslur, og det at blive trillet kan netop være med til at holde ham sovende.

Samtidig er det super godt, at du gør hans vågne perioder til aktive perioder. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er derfor rigtig godt, at du hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og verbalt. Hvis du forsøger at skabe en rytme, hvor han er vågen et par timer og derefter hjælpes til at sove en god lur, så kan du ikke gøre mere. Og det du beskriver: "Dagen forløber med 1-2 timers vågenhed efterfulgt af 1-2 timers søvn" - det lyder rigtig fint. Hvis du kan hjælpe ham til at sove en til to lure af mindst 1.5 time, vil det være rigtig godt, fordi det sikrer, at han kommer godt igennem søvnens forskellige stadier.

Og så skal du naturligvis som nu lytte rigtig meget til ham - nogle gange vil han godt kunne gabe og se træt ud, men hvor det mere er udtryk for kedsomhed og behov for at blive underholdt - og hvor du derfor skal lege lidt mere med ham, aktivere ham osv. og så putte ham måske 20 minutter senere, hvor han så er mere parat og netop så kan sove lidt længere lur. Og andre gange så er han bare rigtig træt og har brug for at blive puttet med det samme og falder så også i søvn med det samme - igen præcis som du skriver, at du har forsøgt at holde en plan, hvor han skulle være vågen i et par timer, men efter en time var han tydeligt træt og du puttede ham og han sov med det samme. Sådan vil det også nogle gange være :)

Det er begrænset, hvor meget plan du kan lave - og så alligevel lidt :) Og jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre, og giver lidt idé om, hvad du kan forvente og hvordan du måske kan komme lidt videre...

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder