Svar: Er det okay med kun 1 lur

4. april 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Sophie

Tak for dit brev :)

Det er helt okay, at jeres dreng selv er gået over til at sove en lidt længere middagslur i løbet af dagen. Det betyder naturligt, at han går tidligt i seng, men generelt lyder han til at have en tidlig rytme, og samlet lyder det som om, at han får den mængde søvn, som han har behov for og han lyder til at trives rigtig godt :)

I skal dog være forberedt på, at det godt kan ændre sig, så han måske i 12-13 måneders alderen pludselig får behov for 2 lure igen. Rytmen kan ændre sig i takt med at han bliver ældre og motorisk og mentalt udvikler sig mere og mere - og den kan også ændre sig i takt med, at han starter i dagpleje eller vuggestue, eller hvad jeres planer nu er. Og det skal der naturligvis være plads til, og I må forsøge at følge ham, og det han viser behov for.

Med hensyn til sygdom, så kan det slå enhver ud, og det lyder som om, at han har været hårdt ramt. Det er synd, at han har tabt sig - og det bedste I kan gøre er at blive ved med at tilbyde ham små måltider af gangen og også stadig energiberige hans kost ved at bruge mme i grød og mos, tilsætte ekstra fedtstof osv. Han må gerne, med den alder han har nu, tilbydes lidt sovs, som I andre også spiser - det kan være en måde at ...

Annonce

... give ham lidt ekstra fedtstof på og også give maden lidt mere smag :)

Medtænk også de sunde fedtstoffer, der feks. findes i fede fisk og i avokado og lignende, så han får en variation af fedt. Giv ham f.eks. makrel, sildepostej, rognguf, torskerogn, rejer, muslinger, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller osv. Og varier også mellem forskellige planteolier og smørbare produkter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Også protein vil være godt. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og derfor vil det være rigtig godt, at du medtænker disse ting i hans daglige indtag. Han kan f.eks. sagtens få ½ hårdkogt æg en gang imellem, ligesom han kan få en æggepandekage, og fuldkorn kan han få via grød og fiberholdigt brød - dog uden hele kerner :)

Hvor hurtigt han øger sin vægt kan jeg desværre ikke sætte tal på, det afhænger helt af, hvor meget han spiser og hvor meget energi han bruger - og han er jo rigtig godt igang motorisk - kravler, rejser sig, forsøger at gå rundt... så han bruger sig selv rigtig meget. Og det er helt fint. Prøv at holde fokus på at han trives og lyder til at udvikle sig i god retning mere end på, hvor meget han vejer lige nu.. og hjælp ham så med at få appetitten tilbage stille og roligt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.