Svar: Sove i tremmeseng med sengerand

2. april 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtig fint det du fortæller - det er rigtig godt, at I nu kan putte jeres datter i tremmesengen og hun i løbet af 5-10 minutter kan falde i søvn. Og det er også rigtig godt, at I bliver hos hende til hun sover, for at sikre at hun ikke får puden over hovedet.

Det lyder som om, at tyngden af puden hjælper hende, altså det at puden ligger fast, hvor en putteklud, bamse eller lignende ikke er tilstrækkeligt for hende og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge at finde en løsning, som gør at hun selv kan finde roen. Selvom I er gået fra at skulle sidde med hende i 20-30 minutter til at hun nu skal have puden stukket ned til sig 4-5 gange om natten og sover inden for få minutter, så er det stadig frustrerende at få nattesøvnen afbrudt.. så en løsning der måske hjælper hende mere, ville være rigtig godt.

Og ja - jeg tænker faktisk at en sengerand kunne være en mulighed. Og vi advarer ikke mod sengerande i DK. Jeg har heller ikke hørt noget om, at der i DK skulle være sket dødsfald på grund af sengerand.

De advarsler der har været fremme kommer fra USA og her er dødsfaldet sket fordi barnet er kommet i klemme mellem tremmer og sengerand, eller større børn har brugt sengeranden til at kravle ud over sengen - og har så slået ...

Annonce

... hovedet i faldet.

I DK advarer sundhedsstyrelsen mod løse genstande i sengen. Anbefalingen lyder:

"Madrassen skal være relativ fast og gå helt ud til kanten af sengen. Barnet skal sove under en let babydyne, der passer til sengen, og som barnet kan sparke af sig. Barnet skal ikke have hovedpude, så kan barnet lettere bevæge hovedet under søvn. Undgå desuden løse tæpper, legetøj og andet, som barnet kan vikle sig ind i under søvnen. Læg gerne dit barn tættest på fodenden af barnets seng". (Citat: Forebyg vuggedød, til forældre, sst. 2011)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at en sengerand af den type, som bindes fast til tremmerne, så jeres datter ikke kan trække den over sig, vil være en god idé at bruge hos jer:)

Det kan være en god idé at sætte bunden af sengen ned, så hun ikke på sigt kan kravle op og falde ud af sengen, ligesom den seng I har købt naturligvis skal være godkendt (tremmeafstand osv.)

Hun lyder til at være rigtig fint med motorisk, og det er godt, at hun har mulighed for at skifte stilling undervejs i søvnen. I kan dog ikke regne med, at hun selv vil kunne fjerne f.eks. kaninen eller andet hvis hun får den over hovedet om natten, så når hun sover godt og når I ikke kan have hende under opsyn, så vil jeg foreslå, at I fjerner kaninen...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.