Svar: Sove i tremmeseng med sengerand
2. april 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder rigtig fint det du fortæller - det er rigtig godt, at I nu kan putte jeres datter i tremmesengen og hun i løbet af 5-10 minutter kan falde i søvn. Og det er også rigtig godt, at I bliver hos hende til hun sover, for at sikre at hun ikke får puden over hovedet.
Det lyder som om, at tyngden af puden hjælper hende, altså det at puden ligger fast, hvor en putteklud, bamse eller lignende ikke er tilstrækkeligt for hende og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge at finde en løsning, som gør at hun selv kan finde roen. Selvom I er gået fra at skulle sidde med hende i 20-30 minutter til at hun nu skal have puden stukket ned til sig 4-5 gange om natten og sover inden for få minutter, så er det stadig frustrerende at få nattesøvnen afbrudt.. så en løsning der måske hjælper hende mere, ville være rigtig godt.
Og ja - jeg tænker faktisk at en sengerand kunne være en mulighed. Og vi advarer ikke mod sengerande i DK. Jeg har heller ikke hørt noget om, at der i DK skulle være sket dødsfald på grund af sengerand.
De advarsler der har været fremme kommer fra USA og her er dødsfaldet sket fordi barnet er kommet i klemme mellem tremmer og sengerand, eller større børn har brugt sengeranden til at kravle ud over sengen - og har så slået hovedet i faldet.
I DK advarer sundhedsstyrelsen mod løse genstande i sengen. Anbefalingen lyder:
"Madrassen skal være relativ fast og gå helt ud til kanten af sengen. Barnet skal sove under en let babydyne, der passer til sengen, og som barnet kan sparke af sig. Barnet skal ikke have hovedpude, så kan barnet lettere bevæge hovedet under søvn. Undgå desuden løse tæpper, legetøj og andet, som barnet kan vikle sig ind i under søvnen. Læg gerne dit barn tættest på fodenden af barnets seng". (Citat: Forebyg vuggedød, til forældre, sst. 2011)
Jeg tænker, at en sengerand af den type, som bindes fast til tremmerne, så jeres datter ikke kan trække den over sig, vil være en god idé at bruge hos jer:)
Det kan være en god idé at sætte bunden af sengen ned, så hun ikke på sigt kan kravle op og falde ud af sengen, ligesom den seng I har købt naturligvis skal være godkendt (tremmeafstand osv.)
Hun lyder til at være rigtig fint med motorisk, og det er godt, at hun har mulighed for at skifte stilling undervejs i søvnen. I kan dog ikke regne med, at hun selv vil kunne fjerne f.eks. kaninen eller andet hvis hun får den over hovedet om natten, så når hun sover godt og når I ikke kan have hende under opsyn, så vil jeg foreslå, at I fjerner kaninen...
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske