Svar: Svær start - vil ikke sove om dagen og er ulykkelig når hun skal sove
25. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vurdere, hvad du tænker kan bruges hos jer :)
Der er ingen tvivl om, at I ikke har haft den bedste start - morfinpåvirkning, abstinenser, indlæggelse, sondegivning, underudviklet nervesystem, sensivitet, kolik, refluks behandlet med nexium... Det er blot nogle af de ting du nævner og derudover tænker jeg, at du sandsynligvis selv har døjet med en del smerter, problemer med mobilitet og naturligt selv manglet overskud... Det har været nogle meget hårde måneder for jeres lille familie, ingen tvivl om det!
Derfor tænker jeg også - hvor er din sundhedsplejerske og hvor er din læge i hele dette forløb. Det er naturligvis vigtigt, at der bliver fulgt op på hele situationen, og at I løbende taler med dem om, hvordan det går og hvordan jeres lille pige og I selv trives. Der er naturligt grænser for, hvad jeres lille familie kan holde til...
Jeg vil tage udgangspunkt i den alder hun har nu, og hvad I kan forvente i denne alder - og dermed også arbejde hen imod. Det er nemlig sådan, at netop i 3-4 måneders alderen, vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og en længere nattesøvn. Nogle børn sover 4 kortere lure og det kan også være helt okay. Og så vil det ofte være sådan, at børn i denne alder går sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, hvis jeres datter først er parat til at sove kl ca 22 om aftenen...
Gennemsnitligt vil hun have brug for ca 15 timers søvn i døgnet, og det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover ca 5 timer i løbet af dagen (fordelt på de 3 evt. 4 lure) og så sover ca 10 timer om natten.
Du fortæller, at I den sidste uges tid har forsøgt at putte hende kl 19-20, men bruger rigtig lang tid på putningen og hun sover ofte først kl 21-22 - jeg tænker, at I nok putter hende for tidligt... Derudover så skriver du:
"Oftest sover hun fra ca. 22-23 tiden til ca. kl. 4-5 om morgenen, hvor hun vågner og er godt sulten. Jeg giver hende mad og kan så, som det eneste tidspunkt på dagen, nemt ligge hende fra mig og over i hendes slyngevugge, hvor jeg gynger hende i søvn på ca. 10-15 minutter. Herefter sover hun så fra kl. ca. 05-06 til ca. 12., hvor hun igen vågner og er godt sulten"...
Du fortæller altså, at hun faktisk sover fra kl 05/06 til kl 12 - altså hele formiddagen? Svarende til 6-7 timer... Og samtidig har hun sovet om natten fra kl 22-23 til 04/05, altså ofte ca. 6 timer - så samlet sover hun i alt de 15 timer hun har behov for - men faktisk fra kl 22 til 12.. og så kan hun naturligt ikke sove resten af dagen og det hele bliver noget rod...
I er derfor nødt til at hjælpe hende til en rytme - altså sove 3, evt. 4 lure dagligt i alt af en varighed af ca 5 timer og så en nattesøvn på ca. 10 timer. Og derudover hører det med til rytmen, at hun altid skal tilbydes mælk før hun bliver puttet. Når og hvis hun har sovet en lang lur, så vil hun naturilgt være sulten, når hun vågner - og så skal du naturligvis amme hende, men før du putter hende, så bør du tilbyde hende brystet igen og lade hende få en "tørstlukker".
Om natten er det fint, at I sover sammen med hende og giver hende fysisk ro på denne måde - måske kan I koble hendes tremmeseng til dobbeltsengen, så hun kan puttes i egen seng, men du (eller far) stadig kan lægge en hånd på hende, berolige hende osv. som I gør lige nu. Og så hun sover lidt på afstand af jer. Altså fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og sætte sengen sammen med jeres, men naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Om dagen er det fint at du bruger slyngevuggen om formiddagen og går en tur med hende i barnevognen, når hun skal sove middagslur - og så kan du også bruge slyngevuggen om eftermiddagen og/eller tidlig aften eller her evt. lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der - så du efterligner jeres natterytme.
Det kan være en overvejelse værd at give flaske en gang imellem - simpelthen for at få aflastet dig lidt, men også fordi du derved kan udnytte, at hun kan få flasken, hvor I ønsker, at hun skal sove - og dermed ikke i jeres favn. I kan derfor starte med at putte hende i f.eks. barnevognen og så stå ved hende og give hende flasken imens hun ligger i sin vogn og lade hende falde i søvn der - så I undgår det skift, der er fra favn og ned i vognen, som hun meget tydeligt protesterer over.
Derudover så er det sådan, at når du ammer hende og flytter hende fra dig, så bør du gøre det ret hurtigt efter amning - hvis du bliver siddende med hende i din favn, så falder hun for dybt i søvn og vågner derfor, når hun flyttes. Derfor skal hun enten flyttes med det samme eller også skal du blive siddende med hende i rigtig lang tid - måske en time, før du kan lægge hende fra dig....
En dagsplan, lavet ud fra de tider, som du har givet mig, kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes rigtig godt og hjælpes derefter til at sove igen i slyngevuggen.
Morgen 8: Hvis hun ikke vågner af sig selv, så synes jeg, at I skal forsøge at vække hende her. Naturligvis kærligt og nænsomt og på en tryg og rar måde. Hun har sandsynligvis brug for en lille amning, når hun vågner op og dagen begynder - og det vil passe fint med tiden, hvis hun er ammet tidlig morgen.
Formiddag 10-10.30: Ammes og puttes til formiddagslur, - hun må gerne blive puttet i slyngevuggen, men du kan også putte hende i barnevognen eller vælge at lægge dig med hende - som du nu synes, det passer bedst.
Når hun vågner, kan du give hende et bad. Det vil være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt og samtidig aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt, at hendes vågne perioder er aktive perioder, så hun også bedre kan sove, når det så bliver sovetid. Frottér hende godt med håndklædet, smør med lidt creme osv. efter behov, give hende lidt babymassage osv. Det vil også være godt for hende nervesystem, at du laver nogle små rutiner på denne måde og har hud kontakt med hende :)
Frokost 12: Når I begynder med skemad, så kan dette introduceres her - ganske små smagsprøver i starten og hun bør være mindst 17 uger, før I går igang. Det lyder dog som om, at det er noget I har talt med sundhedsplejersken om....
Ammes og puttes til middagslur - måske ca. 13.30-14. Det kan naturligvis variere lidt efter, hvor lang formiddagsluren har været. Denne lur vil ofte være dagens længste lur og du må her meget gerne putte hende i barnevognen og trille hende en tur.
Sen eftermiddag/tidlig aften 17-18: Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur, måske bare en powernap. Her kan du måske med fordel lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der - naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade :) Og I forældre kan måske endelig få lov til at spise aftensmad samtidig, fordi hun tager sin 3. lur imens:)
Aften: Vi ofte være vågen i løbet af aftenen - denne periode skal ses som familietid :) Og hun vil ofte have brug for at die hyppigt ved brystet Om aftenen er din mælk mere koncentreret og det betyder, at når hun spiser meget hyppigt hos dig, så får hun mange små mængder koncentreret mælk i maven og det giver ekstra mæthed til natten. Derfor skal du være forberedt på, at hun måske vil have brug for at ligge ved brystet en stor del af aftenen - men uden at hun sover :)
Sen aften 22: Ammes og puttes til natten - det er som sagt helt naturligt, at børn i denne alder går sent i seng og et puttetidspunkt kan meget fint være kl 22, hvis hun f.eks. har sovet sin 3 lur mellem 18-19...
Nat 01/02: Evt. amning - det lyder dog som om, at jeres datter sover uden at behøve denne og det er naturligvis også helt okay....
Sååå... jeg tænker altså, at det er rigtig godt, at du forsøger med de 3 lure dagligt, men at I er nødt til at starte dagen tidligere, for at få hjulpet jeres datter med en rytme, hvor hun sover de timer, som hun naturligt har behov for - men på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Og ja - normalt skal man ikke vække børn, der sover, men det kan være nødvendigt og det er nødendigt hos jer - og jeg synes godt, man kan forsvare at vække hende om morgenen, hvor hun jo har sovet en god nattesøvn og så hjælpe hende med en rytme der er bedre for både hende og jer - netop ved dette. Det er jo ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at give hende søvn på tidspunkter, som er bedre for jer alle tre :)
Jeg er med på at hendes umodne nervesystem osv. naturligt spiller ind og jeres situation er ikke let... men rytmen er vigtig for at hun også er i tand til at falde i søvn, når hun rent faktisk puttes. Hvis hun er parat til at sove, så vil hun naturligt ikke blive så ulykkelig og så vil I ikke skulle bruge flere timer på at lulle hende i søvn - eller holde hende sovende...
Og ja - alderen spiller naturligt ind - også med aktiviteter, behov for stimulation osv. Men det er her, hvor jeg lige nu vil anbefale dig at lægge et bad ind før middagsluren og aktivere hende på denne måde, samtidig med at det også hjælper til mere rytme - og i takt med at hun forhåbentlig får mere rytme, så kan I begynde at gå ture ud i byen og lave andre ting, få lidt andre oplevelser - tiden arbejder for jer her - og det gør det gode vejr heldigvis også :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske