Svar: Vække, når mor skal på arbejde - 7 mdr.
12. marts 2017
Alder:
7 mdr.
Kære LS
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring hvorvidt du skal vække din datter om morgenen, så hun ser, at du går :)
Nej, det synes jeg ikke, at du skal. Det er rigtig dejligt for hende, hvis hun kan få lov til at sove længere og måske vågne af sig selv - og hun har jo sin far hos sig, som hun kender rigtig godt, er tryg ved og som elsker hende højt. Når hun vågner er hun ikke alene eller et fremmested, hun er i trygge rammer og sammen med sin far :)
Det lyder så fint med jeres planer om en gradvis overgang og at du f.eks. starter med at stå tidligere op nogle dage, hvor hun så naturligt vågner sammen med far. Så du er der, men ikke lige ved siden af hende. Det er dejligt at far også har mulighed for at holde lidt barsel, det er guld værd for de to og samtidig kan du koncentrere dig lidt mere om dit arbejde.
Det er fint med de 5 amninger lige nu, men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis du trapper ned til 4 amninger og dermed fjerner brystet før formiddagsluren. På den måde vænnes hun til at skulle sove uden at få brystet og det vil gøre det betydeligt lettere for far at putte hende, når han holder barsel, hvis hun ikke er afhængig af brystet for at skulle sove.
Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig fint med 3 amninger i døgnet og da hun her skal passes i dagtimerne betyder det, at det vil være amningen før middagsluren, som så fjernes. De 3 amninger må således ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Alternativt måske eftermiddag (når hun hentes), aften og sen aften. Det kan være en rar måde for hende at mødes på og det kan være bedre at hun ammes eftermiddag end tidlig morgen, fordi mælken tidlig morgen godt kan påvirke hendes indtag af morgenmad...
Det anbefales, at I bruger modermælkserstatning eller udmalket modermælk i hendes grød og mos - og IKKE giver hende sesam/mandelmælk. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Sojadrik, risdrik, havredrik og mandeldrik har intet med mælk at gøre og kan hverken anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk".
Hvis jeres datter har mælkeallergi, så kan du godt bruge lidt mandelmælk i madlavningen i f.eks. sammenkogte retter eller du kan bruge det til at lave sovs, så I på den måde kan spise det samme. Men det har ikke noget naturligt indhold af de vitaminer og mineraler, som hun har behov for og derfor anbefales modermælkserstatning. Har hun mælkeallergi, kan du bruge specielerstatning eller du kan malke ud og give hende udmalket modermælk i grød og mos.
Derudover skal du være opmærksom på hendes jernindtag og sikre dig, at hun får en varieret og jernholdig kost. Bruger du modermælkserstatning i hendes grød og mos, så får hun naturligt en vis mængde jern derigennem. Det er vigtigt, at hendes frokost og aftensmad indeholder f.eks. kød eller fisk, for at hun får nok jern derigennem. Jernholdig mad er bl.a. kød og fisk, grøntsager, grød og groft brød. Og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du f.eks. variere med de færdiglavede grødprodukter, som er tilsat jern...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske