Svar: Vække, når mor skal på arbejde - 7 mdr.

12. marts 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære LS

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring hvorvidt du skal vække din datter om morgenen, så hun ser, at du går :)

Nej, det synes jeg ikke, at du skal. Det er rigtig dejligt for hende, hvis hun kan få lov til at sove længere og måske vågne af sig selv - og hun har jo sin far hos sig, som hun kender rigtig godt, er tryg ved og som elsker hende højt. Når hun vågner er hun ikke alene eller et fremmested, hun er i trygge rammer og sammen med sin far :)

Det lyder så fint med jeres planer om en gradvis overgang og at du f.eks. starter med at stå tidligere op nogle dage, hvor hun så naturligt vågner sammen med far. Så du er der, men ikke lige ved siden af hende. Det er dejligt at far også har mulighed for at holde lidt barsel, det er guld værd for de to og samtidig kan du koncentrere dig lidt mere om dit arbejde.

Det er fint med de 5 amninger lige nu, men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis du trapper ned til 4 amninger og dermed fjerner brystet før formiddagsluren. På den måde vænnes hun til at skulle sove uden at få brystet og det vil gøre det betydeligt lettere for far at putte hende, når han holder barsel, hvis hun ikke er afhængig af brystet for at skulle sove.

Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig fint med 3 amninger i døgnet og da hun her skal passes i dagtimerne betyder det, at det vil være amningen før middagsluren, som så fjernes. De 3 amninger må således ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Alternativt måske eftermiddag (når hun hentes), aften og sen aften. Det kan være en ...

Annonce

... rar måde for hende at mødes på og det kan være bedre at hun ammes eftermiddag end tidlig morgen, fordi mælken tidlig morgen godt kan påvirke hendes indtag af morgenmad...

Det anbefales, at I bruger modermælkserstatning eller udmalket modermælk i hendes grød og mos - og IKKE giver hende sesam/mandelmælk. Sundhedsstyrelsen skriver:

"Sojadrik, risdrik, havredrik og mandeldrik har intet med mælk at gøre og kan hverken anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis jeres datter har mælkeallergi, så kan du godt bruge lidt mandelmælk i madlavningen i f.eks. sammenkogte retter eller du kan bruge det til at lave sovs, så I på den måde kan spise det samme. Men det har ikke noget naturligt indhold af de vitaminer og mineraler, som hun har behov for og derfor anbefales modermælkserstatning. Har hun mælkeallergi, kan du bruge specielerstatning eller du kan malke ud og give hende udmalket modermælk i grød og mos.

Derudover skal du være opmærksom på hendes jernindtag og sikre dig, at hun får en varieret og jernholdig kost. Bruger du modermælkserstatning i hendes grød og mos, så får hun naturligt en vis mængde jern derigennem. Det er vigtigt, at hendes frokost og aftensmad indeholder f.eks. kød eller fisk, for at hun får nok jern derigennem. Jernholdig mad er bl.a. kød og fisk, grøntsager, grød og groft brød. Og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du f.eks. variere med de færdiglavede grødprodukter, som er tilsat jern...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre