Svar: 7 måneder og tidlig rytme
1. marts 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsrytme :)
Det lyder som om, at jeres dreng har en tidlig søvnfase - det betyder egentlig bare, at han står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng - og det må han gerne have.
Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker og hos børn om Lærker og Ugler. Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte kl 05 ...
Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der leger de bedst.
Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives med begge ting - det bliver først rigtigt en udfordring, hvis man er B-mennesker og får en lille Lærke - for så vil det naturligvis være rigtig svært at skulle tidligt op...
Det er for tidligt at sige, hvorvidt jeres dreng er det ene eller det andet, men lige nu har han en tidlig søvnfase og han trives rigtig godt med det. Det passer ham fint at starte dagen tidligt, han nyder at komme op og han er rigtig træt om aftenen og sover så kl 19 - og som udgangspunkt skal I ikke ændre noget, som fungerer... Så hvis du kan holde ud, at han starter dagen tidligt, så fortsæt som du gør lige nu - giv ham flasken tidlig morgen, se om han på den måde kan blive liggende lidt længere i sengen og nyd så i stedet, at I har aftenerne for jer selv, fordi han går tidligt til ro...
Hvis du gerne vil forsøge at rykke lidt på hans tider, så han måske kan gå lidt senere i seng og dermed måske også starte dagen en lille smule senere, så kan det være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde aktiveres han rigtig godt både motorisk og mentalt og kan puttes lidt senere til sin middagslur. Når han stå senere op fra den, vil han ofte også gå lidt senere i seng.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske i sengen, så dagen ikke starter alt for tidligt og måske kan han sove lidt længere...
Morgen 7.30: Havregrød med frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop..
Puttes til første lur kl ca. 8 som nu
Formiddag 10: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Du kan også begynde at tilbyde ham små bitter bidder af en blød bolle med smør, hvis du skønner, at han kan kapere dette.
Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende efter behov.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden ligesom nu. vand af kop. Giv gerne en variation mellem hjemmelavet og færdiglavet babymos til frokost, så han får en stor variation af forskellige grøntsager, kød og fisk :)
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13, måske endda lidt senere nogle dage
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad med mere og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne.
Det kan være en fordel at give ham flaske sen aften, fordi den også kan være med til at sikre, at han ikke vågner kl 05, fordi han reelt er meget sulten.. En flaske kan ofte gives mere eller mindre i søvne, uden at du således behøver vække ham, men blot prøver at komme den i munden på ham og ser om han så drikker, tager imod. Du bør elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Du kan give den før du selv går i seng.
Hvis han tager imod den, så er det fint. Hvis han afviser, så må du undvære den og så kan det godt være, at du skal forsøge med en ekstra flaske i løbet af dagen som nu (eftermiddag er at foretrække) ... Og du bør bruge mme hans grød og mos til han er 12 måneder - i alt det mad, som kun er til ham.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske