Svar: Fortsat putteproblemer

30. januar 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er rigtig dejligt, at du stadig har jeres datter hjemme og at hun ikke skal i institution endnu, det er dejligt at have denne tid sammen og dejligt, at I kan være lidt fleksible i forholde til hendes behov og de signaler, som hun sender :)

Jeg tænker at især to ting kan spille ind hos jer nu. Det ene er, at nogle børn har brug for tid til at koble fra, før de kan falde i søvn og at nogle børn derfor nyder at ligge i deres seng om aftenen. Hun lyder ikke umiddelbart til at være ked af det, men lyder til at have brug for at tumle lidt rundt, rejse sig ved tremmerne, sparke dynen af osv. Og hun har på den måde måske brug for at lukke lidt "overskudsenergi ud", før hun er parat til at overgive sig til søvnen. Og det er her rigtig fint, at I ikke altid sidder der, men vælger at gå til og fra og så være der hos hende, når hun viser sig parat og lige har brug for en beroligende hånd for at kunne sove :)

Det andet er, at man naturligvis ikke kan udelukke, at hun har lært at putningen skal tage en time. At det er sådan hun tror det er, fordi det nu har været sådan længe. At hun således har en erfaring med sig om, at det at skulle sove indebærer et ritual, hvor hun puttes og I enten sidder der eller går frem og tilbage, hvor hun tumler rundt, kalder, I kommer tilbage osv.

I skal prøve at vurdere, hvorvidt I synes det fungerer, som det er nu. Nogle gange sover hun jo i løbet af 10 minutter og andre gange har hun brug for at være vågen og lidt aktiv, før hun kan overgive sig til søvnen ...

Annonce

... - men så længe hun virker til at trives med det, kan det faktisk være helt okay...

Hvis I ikke synes, at det fungerer, så kan det være en god idé at I begynder at putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne falde i søvn i løbet af ca. 15 minutter. Det betyder, at hvis hun lige nu ikke sover før klokken måske er 21, så skal hun faktisk ikke puttes før. Her skal I så indføre det ritual, som I tænker hun vil kunne falde i søvn med både nu og fremover. Det kan f.eks. være med mælk, putteklud, kærtegn og godnatsang...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at I putter hende senere, så skal I holde fast i dagsrytmen. Sikre hende, at hun kommer op til samme tid hver morgen, sover til samme tid hver dag osv. Så rytmen er den samme og gradvist rykker I så puttetidspunktet om aftenen frem. Så i stedet for at hun puttes kl 21, så puttes hun kl 20.45, derefter 20.30, så 20.15 og til sidst kl 20... I kan ikke putte hende tidligere aften efter aften, men er nødt til at gøre det over flere uger. Nogle aftener vil I godt kunne putte hende tidligere, men næste aften er I så lidt tilbage igen - det vil ofte tage 5-6 uger, og det kræver, at der ikke sker andre ændringer undervejs som sygdom, institutionsstart eller lignende.

Det hun skal lære er, at putningen tager ca 15 minutter samtidig med at hun begynder at føle sig parat til at sove, når I putter hende. Og rutinerne er de samme aften efter aften, så hun får en ny erfaring med sig om, hvordan det foregår, når hun skal sove.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder