Svar: Manglende dagssøvn - kun korte lure

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Solomor

Tak for dit brev, og velkommen til :) Og stort tillykke med den lille datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter i denne alder, og det er helt naturligt, at hun har svært ved at falde i søvn, og at hun sover meget korte lure... Det handler blandt andet om, at hendes søvn rent fysiologisk ændrer sig nu, og det handler også om hendes større bevidsthed mod verden.

Søvnen begynder i sammensætning at minde mere om den søvn, som vi voksne sover, og det betyder, at den begynder at indeholde flere stadier. Og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de derfor op...

Hun er også langt mere opmærksom nu og langt mere bevidst. Hun skelner tydeligt imellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i mors favn eller i favn hos en fremmede. Og det er naturligt svært for hende at koncentrere sig, når hun skal spise. De fleste børn vil i denne alder derfor ofte også begynde at slatspise lidt i løbet af dagen - hun dier, slipper, smiler tidlig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer til dig, dier lidt og slipper så igen. Det er sjovere at pludre, lege og følge med, end det er at spise...

Derfor kan man i denne alder let komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatsover og slatspiser lidt hele dagen igennem - og det lyder som om, at det netop er dette, som sker hos jer :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på, at hun sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen (nogle børn har brug for 4 lure). Det vil ofte være sådan, at den sidste lur ligger meget sent, og at hun derfor går sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, at hun først sover kl 22 i denne alder. Det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme hende som en fast del af hendes putteritual. Jeg kan læse ud af dit brev, at du er lidt bange for at give hende dårlige vaner - du vil helst at hun falder i søvn af sig selv, falder i søvn i barnevognen og uden at behøve din favn eller dit bryst - og jeg tænker, at du skal prøve at lægge denne frygt lidt til side og i stedet gøre det, som naturligt virker.

Det betyder, at det f.eks. vil være rigtig godt, at du lægger dig og ammer hende i din seng og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Så du netop - som du også selv har beskrevet - kan tilbyde hende brystet, når hun så vågner op efter 30-45 minutter og på den måde få hende lullet videre ind i søvnen igen. Du har gjort det i en uge, men du er bange for at blive ved.. og det skal du ikke være lige nu. Det vigtigste er, at hjælpe hende til at få en lidt længere søvn midt på dagen, så eftermiddagen ikke bliver for lang for jer og så hun ikke bliver så overtræt og ked af det. Når du ...

Annonce

... har ammet hende 2. gang efter de ca. 45 minutter, så må du gerne forsøge at gå ud af soveværelset. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng.

At hun basker med armene er også helt naturligt i denne alder og hvis du ligger ved siden af hende, kan du berolige hende med dine hænder og nærhed, så du på den måde hjælper hende til fysisk ro :)

Det er normalt at små børn skifter søvnstadie med 30-60 minutters mellemrum og her vågner de ofte lidt op, smasker, småklynker lidt osv. og skal lulles lidt til ro igen. Det kan være at få en sut, eller bare at få en beroligende hånd og et stille "sshh". Til børn der sover meget let, kan det derfor være en god idé lidt at holde sig i nærheden og lulle barnet videre ind i søvnen, når man ved at tiden, hvor hun vågner lidt op, er ved at nærme sig ...

Det er helt naturligt, at din datter har behov for meget tryghed og nærhed, hjælp til at finde fysisk ro, når hun skal sove. Derfor vil det være rigtig godt at svøbe hende og du kunne overveje ,om hun ville have glæde af en voksipose, slee-bee, duni-duo eller lignende. Det at blive puttet i en sovepose, kan være med til at give fysisk ro. Samtidig bliver soveposen genkendelig og tryg, og hun kan puttes i den hjemme og ude, og hvis hun skal passes af andre.... Hun har naturligt brug for at føle sig omsluttet, når hun skal sove, så en sovepose kan være en måde at hjælpe hende på...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner, at hun har haft lidt problemer med refluks i starten og hvis det stadig er tilfældet, så kan dette naturligt også spille ind. Måske har hun det der kaldes silent refluks? Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, når du putter hende i seng eller i barnevogn. Du kan lægge en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op...

Du nævner, at hun sover 11-12 timer om natten og normalt sover godt her - det er rigtig dejligt. Dette spiller dog normalt også ind på dagssøvnen og samlet set, har hun brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Så hvis hun mange dage sover 12 timer om natten, så vil hendes dagssøvn naturligt ikke vare mere end 3 timer - og fordelt på 3 lure, måske nogle gange 4 lure, så bliver det naturligt til meget korte lure... Derfor er du nødt til at se på, hvor meget hun samlet sover, og forsøge at sætte et realistisk mål for dagssøvnen.... Hvis hun sover så lang en nattesøvn kan hun naturligt ikke sove mere end hun gør om dagen, så nogle gange skal du måske blot tage hende op, lege med og aktivere hende - og så amme hende og derefter putte hende igen...

Amning, mælkeindtag osv. spiller naturligt også ind, men jeg kan se, at du har sendt et brev mere omkring dette, så det vil jeg komme mere ind på der :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder