Svar: Fortsat mange opvågninger om natten

3. december 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og tilbagemelding, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og svare på dine spørgsmål :)

De fleste forældre regner med - og mange forældre får også at vide - at når barnet først har fået lagt dræn, så vil søvnen ændrer sig positivt. Det sker også nogle gange, men ofte sker det ikke - i hvert fald ikke med det samme..

Det er nemlig sådan, at kroppen husker. Så når jeres dreng gennem flere måneder har oplevet, at det at skulle sove er forbundet med ubehag og smertejag fra ørerne, så sidder denne erfaring i ham. Så selvom han nu har fået dræn og måske ikke længere har ondt så husker kroppen, at det kan gøre ondt at sove, og det kan faktisk gøre, at han fortsat vågner - ikke fordi det gør ondt, men fordi det er blevet lidt en vane for ham at vågne op...

Og det tager tid - det kan faktisk sagtens tage et par måneder... Og det bedste du kan gøre er at berolige og betrygge, så han oplever, at det er okay at sove videre om natten. Netop med dine hænder, nærhed osv. Det skal være med så lidt aktivitet som muligt fra din side - det er f.eks. ikke nogen god idé, hvis du begynder at give ham sutten i munden hver gang han vågner, eller du begynder at tage ham op og gå rundt med ham, for at få ham videre i søvnen - så lærer han at vågne fordi han behøver dette... Derfor skal du hjælpe ham, give hans krop en ny erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med noget trygt og rart.

Det er rigtig godt, at du putter ham i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. og det er også rigtig godt, at du nogle gange prioriterer at tage ham ind til jer om natten, når du fornemmer at alle sover langt bedre på denne måde. Måske ville det være en hjælp for jer, hvis du i en periode koblede hans seng til dobbeltsengen. Fjernede tremmerne fra den ene side og satte hans seng sammen med din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt....

At koble hans seng til din, vil gøre det muligt fortsat at putte ham i egen seng, men du vil samtidig kunne ligge ved siden af ham, berolige ham med dine hænder, så han hele tiden kan mærke, at du er der. At han ikke er alene og du kan hjælpe ham videre i søvnen med det samme, så han ikke når at vågne for ...

Annonce

... meget op - og du får lov til at blive i din seng, sove videre om natten ude at skulle gå til børneværelset.. ligesom han lærer, at han ikke skal flyttes om natten. Han kan dog kravle ud og putte sig ind til dig, hvis han har behov for det og brug for din nærhed...

At han motorisk er godt igang med at øve sig i at kravle og derfor lægger sig op i kravlestilling om natten, giver naturligt også uro - og her skal du naturligvis være ekstra opmærksom, hvis du vælger, at I skal sove sammen.. han må som sagt ikke kunne falde ud af din seng... Det er dog helt normalt, at han stadig ikke mestrer at finde en stilling som er god at ligge i og derfor har han brug for din hjælp til stillingsskift om natten. Og du må meget gerne hjælpe ham med netop stillingsskift. Det er netop vigtigt og godt at du gør dette - og igen uden at du behøver tage ham op, gå rundt med ham eller give ham mælk eller lignende. Det er stillingsskift han har brug for hjælp til og ikke nye vaner, som bliver problematiske for jer på sigt - i takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen, vil han naturligt også kunne skifte stilling selv om natten :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så ja, delvis samsovning kunne gode lyde som en god idé hos jer - og det er aldrig en dårlig vane, at give børn den tryghed og nærhed, som de viser behov for. Og hvis det kan give dig mere ro, at han sover i soveværelset og du med det samme kan berolige ham med en hånd, et "ssy-ssy" eller lignende, så er det en god prioritering. Den uro i fornemmer hænger naturligt sammen med hans alder, udvikling, refluks og øreproblemer og intet af det kan I eller han jo gøre for. Det bedste I kan gøre er derfor at komme igennem denne periode på en måde, som giver jer alle tre den bedste nattesøvn og bedst sammehængende nætter...

Da jeres drengs søvnproblemer let kan tilskrives netop ovenstående - alder, udvikling, sygdom - så lyder det ikke som en søvnforstyrrelse der kræver særlig lægelig behandling, hvis det er det du tænker på.. Der skal naturligvis være styr på hans ørerproblemer, og han må ikke have smerter, ligesom der også skal være styr på hans refluks osv. Som det lyder som om, at du er helt opmærksom på...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren