Svar: Skabe god søvnrytme
22. oktober 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Hectors mor og far
Tak for jeres brev, og hvor dejligt at høre, at det går så fint både motorisk og sprogligt. Det lyder dog som om, at I har haft en voldsom sygdomsperiode med både feberkrampe og mistanke om meningitis - det har været svært at stå i, men rigtig godt, at I nu er igennem det og rigtig dejligt, at I har prioriteret at give ham den ekstra nærhed og tætte kontakt, som han naturligt har haft behov for :)
De fleste børn vil i jeres drengs alder trives med ca. 13.5 times søvn i døgnet. Mange begynder at trives godt med en lidt længere lur midt på dagen og sover så en god lang nattesøvn. Det vil sige f.eks. 11 timer om natten og 2.5 times middagslur. Sover han mere om dagen, vil hans nattesøvn naturligt ofte være lidt kortere - og modsat, sover han en kortere dagslur, vil nattesøvnen ofte være det længere. Det er et gennemsnit, så nogle børn sover naturligt lidt mere og andre lidt mindre...
For at få skabt lidt mere rytme i hverdagen og få påvirket hans indre ur til en rytme, som kan fungere for jer alle, når I skal på arbejde, og han skal passes osv. så vil jeg anbefale, at I nu begynder at vække ham om morgenen. Det vil f.eks. være rigtig fint, hvis han vækkes omkring kl 07, for at sikre, at han altid kan spise morgenmad kl 7.30. Det tidspunkt dagen starter på har betydning for resten af dagens forløb. Hvis han sover til klokken er 8.30, så vil tidspunktet for hans middagslur naturligt rykke sig - og der er en risiko for at luren midt på dagen kommer til at ligge så sent, at den begynder at påvirke til vågenhed midt om natten. For at sikre, at han ikke vågner om natten som nu, vil op og tydeligt ikke har lyst til at sove - så er det vigtigt, at han ikke sover for sent i løbet af dagen. Og jo senere han står op, jo senere sover han. Derfor bør han have et fast stå op tidspunkt hver morgen uanset om det er hverdag eller weekend :)
Når I vækker ham om morgenen, vil det være rigtig godt, hvis I kan gå ind, trække gardinerne fra, få dagslyset ind gerne ca. 15 minutter før det er tid til at stå op. Og hvis det er for mørkt udenfor, så kan I tænde lys på værelset eller i gangen lige uden for døren. Lyset trænger igennem øjenlågene og sender signaler til hjernen om at det er dag og dermed tid til at vågne. Lyset skal naturligvis ikke være så kraftigt, at han gemmer hovedet under dynen, men dog lyst nok til at appellere til vågenhed.
Tal stille og roligt til ham, tag ham gerne op på skødet, sid med ham, hold om ham osv. så han mærker jer og fornemmer, at det nu er tid til at stå op, og så det stadig er rigtig dejligt at blive vækket. Kærtegn ham, syng lidt for ham, fortæl ham en historie om ham selv - om drengen der var så træt, at han næsten ikke kunne vågne, men mor ville så gerne se hans "blå titter" (eller hvad farve øjne han nu har)...
Og så må I prøve at vurdere, om han skal have ren ble, tøj på osv. før han skal have morgenmad, eller om han skal spise først og så klædes i tøjet bagefter... hvordan han nu virker til at få den bedste morgen :)
Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis han fortsat kan nå at få et bad nogle aftener. Badet er med til at stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det hjælper ham til at sove godt efterfølgende. Badet er en måde at sikre, at han ikke falder alt for tidligt i søvn om aftenen, så nattesøvnen bliver alt for lang i forhold til dagssøvnen og han vågner midt nat - samtidig med, at badet også giver god ro i kroppen, når han så skal sove. Badet afsluttes med frottering med håndklædet, lidt massage og lignende og han må gerne efterfølgende tilbydes en godnatgrød, som en del af putteritualet, få børstet tænder og så blive puttet.
Det vil passe rigtig fint med putning omkring kl 20, hvis han starter dagen omkring kl 07. Det giver ham netop de ca. 11 timers nattesøvn og så kan han sove en god lang middagslur f.eks. mellem 12.30-15...
Når urene skal sættes tilbage, så klokken er 19 i stedet for 20, så må I prøve at ændre lidt på tiden med små skridt. Det vil sige, at I kan være nødt til at bibeholde den normale tid i et par dage og så aften efter aften rykke puttetidspunktet med ca 15 minutter.
Hos børn taler man om lærker og ugler - det vi kalder for A og B mennesker hos voksne:
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig - det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen - de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske - de elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte kl. 05.
Ugler (B): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, det er der, de er mest årvågne, aktive, effektive - der tænker de bedst, der udfordrer de sig selv, de lærer, de undersøger osv.
Når vi skifter til vintertid, så er det ofte bedst for uglerne. Fordi der er forskel på lærkernes og uglernes rytme, er der også forskel på, hvordan skiftet til vintertid påvirker barnet. Når vi skifter til vintertid, hvor uret sættes en time tilbage, så vil børn ofte reagere forskelligt. Uglerne vil ofte trives rigtig godt med at kunne sove en time ekstra om morgenen, og vil derfor nyde at blive vækket lidt senere. Nogle af dem plejer måske at blive vækket, hvilket kan være med stort besvær, men nu vil de kunne vågne af sig selv og have det rigtig godt. Derfor vil de ofte komme hurtigt ind i den hverdag og rytme, som de plejer at have.. og hos jer kan det godt være, at netop det at han kan sove længere, gør det lettere at vække ham og dermed få startet dagen bedre :)
Men hvor lærkerne, der i forvejen vågner meget tidligt, så kan de have sværere ved at skift til vintertid. Der er naturligvis en risiko for, at de pludselig vågner endnu tidligere. Jeres dreng lyder dog ikke til at have tendens til at vågne meget tidligt og lyder mere til at være en ugle - selvom han generelt lyder til også at falde fint i søvn om aftenen - så umiddelbart tænker jeg, at I nok ikke får de store problemer med at skifte til vintertid.. krydser fingre:)
Hans opvågning om natten kan altså hænge sammen med hele dagens rytme og derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at I nu indfører et fast stå op tidspunkt og forsøger at skabe så ens en dagsrytme som muligt. Det tager naturligt lidt tid før det fungerer og rytmen er kørt ind - så hvis han fortsat har tendens til at vågne om natten, så må I forsøge at berolige som nu, putte med ham, vise ham at det er sovetid osv. Som udgangspunkt holde fast i, at det er sovetid og ikke legetid :) Og stadig holde fast i at starte dagen til samme tid hver morgen - ikke begynde at lade ham sove til kl 09, fordi han ikke har sovet så meget om natten.... Det handler ikke om at fjerne søvn fra ham, men derimod om at hjælpe ham til at få den søvn, som han har behov for, på tidspunkter som er mere hensigtsmæssige for både ham og jer - og det er uhensigtsmæssig for jer alle tre at være vågne om natten :)
Det er super fint, at I holder fast i jeres ritual med godnathistorie, snak om dagens oplevelser, godnatsang osv. Det er også rigtig fint, at I lader far forsøge at putte nogle gange. Far kan dog også med fordel gøre alt det, som leder op til putning - give ham bad, frottere med håndklæde, tilbyde ham godnatgrød osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far naturligt også have ved at putte. Det skal dog ikke være en kamp, det er vigtigt, at det stadig er dejligt at skulle sove :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at I er over den værste sygdomsperiode :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske