Svar: Antal lure 16 måneder
12. oktober 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder gamle, begynde at kunne nøjes med en lidt længere middagslur midt på dagen. Da din datter er 16 måneder, er hun måske ved at være parat, og måske har hun brug for lidt mere tid, før hun kun sover en gang dagligt :) Ofte vil det også være sådan, at der er tale om en overgangsperiode, hvor hun nogle dage stadig vil have brug for to lure og andre dage fint klarer sig med kun en lur, - og det er vigtigt at give hende denne fleksibilitet :)
Din datter vil ofte kunne nøjes med en lur dagligt, hvis:
- Hun er mere end 18 måneder gammel
- Hun leger i 30 minutter eller mere, når hun puttes til sin formiddagslur og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt
- Hendes humør er godt, hun leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Hun sover fint og falder fint i søvn, når hun puttes til middagslur
- Hun sover ikke, når I kører hjem fra vuggestuen
Hun har stadig brug for to lure dagligt, hvis:
- Hun leger måske lidt, når hun puttes, men falder derefter til ro og sover måske ca 1 time.
- Hendes humør og overskud er større, når hun sover to lure i forhold til kun at sove én.
- Hun falder konsekvent i søvn, når I kører hjem fra vuggestuen sidst på dagen.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. sover 3 timer i løbet af dagen, enten fordelt sådan at hun sover 1 time om formiddagen og to timer til middag eller sover 3 timers middagslur, så vil hendes nattesøvn skulle vare ca 11.5 time. Det betyder, at hun så f.eks. vil skulle sove 19.30-20 og starte dagen kl ca. 07... Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt skulle være lidt kortere, sover hun en længere nattesøvn, så vil dagssøvnen være kortere:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske