Svar: Amning/søvn
18. august 2016
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, og måden du gør det hele på:)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i 4 måneders alderen og mange børn lader sig forstyrre, når de spiser i løbet af dagen. Det betyder, at din dreng måske har tendens til at "slatspise" lidt i dagtimerne, fordi det er mere spændende at følge med i verden og smile og pludre til dig, end det er at spise... Og så vil han naturligt søge brystet hyppigere om natten, for at blive fyldt tilstrækkeligt op:)
Det er også sådan, at din dreng med den alder han har nu, sandsynligvis er så fysisk stor, at han kan have behov for at få sat mælkemængden lidt op. Derfor kan han også finde på at melde sig hyppigere ved brystet - det er hyppigheden af amning, der øger mælkemængden, så det giver mere amning at amme hver anden time end hver fjerde time. Og samtidig øger det også mælkeproduktionen at amme om natten, fordi du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Så når han pludselig søger brystet ekstra meget, så kan det godt være en naturlig måde at vise din krop, at han har behov for lidt mere mælk/mad.
Hvis dette så ikke er tilstrækkeligt, så vil du fornemme, at han begynder at melde sig endnu hyppigere eller begynder at virke lidt utilfreds ved brystet - og det kan så være begyndende tegn på, at han har behov for mere mad, at du skal begynde at tilbyde han lidt skemad. Signaler på dette vil f.eks. også være, at han begynder at følge din mad med øjnene, når han sidder hos dig og du spiser. Han åbner munden bevidst for en ske, holder hovedet fint, savler ekstra meget... Du skal regne med, at han vil være parat til skemad, når han er mellem 4-6 måneder gammel.
Det er naturligvis også sådan, at når I sover sammen, så vil han kunne dufte din mælk og hans lyst til at die vil derfor naturligt ofte også øges. Selvom han i princippet skal have fri adgang til brystet, så kan du dog godt arbejde på, at han ikke ligger og dier hos dig hele natten igennem - det er godt for jer begge med nogle sammenhængende nattetimer :)
Du må gerne ligge ned og amme ham i dobbeltsengen, som du gør nu. Det fungerer rigtig godt for jer begge og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer :) Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at han ligger der :)
Jeg vil anbefale dig, at du ammer ham sen aften, før du selv går i seng. Giv ham brystet og lad ham spise mere eller mindre i søvne, så han er fyldt godt op, og put ham så derefter over i egen seng, så han sover videre der - på den måde kan du lære ham at sove lidt på afstand af dig, og han kan måske sove et lidt længere søvnstræk, før han så har brug for din mælk igen. Det vil være meget passende for tiden fremover, at han netop ammes sen aften. I 6 måneders alderen vil han ofte begynde at kunne sove igennem, det vil sige sove fra kl ca. 23.30 til 05 - altså 5-6 timer uden mælk. Og ved at du nu ammer ham sen aften og putter ham i egen seng, så hjælper du ham netop til denne rytme:)
Du må gerne amme ham af to omgange - enten ved at du ammer ham, lader ham sove og han så vågner efter 20-40 minutter, ammes igen og derefter sover videre. Eller du kan gøre det, at du ammer ham, skifter ham så han vågner lidt op til dåd igen, og derefter så ammer du så igen, hvorefter du så putter ham. På den måde kan du nogle gange være heldig at undgå den opvågning, som du beskriver, at han nogle gange har.
Ofte vil han falde i søvn ved brystet, når han ammes lige før lur - men hvis han ikke gør det, så kan du naturligvis ikke tvinge ham til at sove. Så må du pludre lidt med ham, aktivere ham lidt og så vente med at putte ham til han virker parat. Nogle gange kan du også prøve at putte ham vågen og se om han falder til ro. Han må gerne ligge og kikke, du kan trille ham i barnevognen og på den måde lulle ham til søvn, uden at han behøver bryst, sut eller andet - det vigtigste er at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart :) Måske vil han have glæde af en putteklud, der dufter lidt af dig og din mælk. Du kan sove med en stofble eller lignende en nat og så give ham den...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske