Svar: Amning/søvn

18. august 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, og måden du gør det hele på:)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i 4 måneders alderen og mange børn lader sig forstyrre, når de spiser i løbet af dagen. Det betyder, at din dreng måske har tendens til at "slatspise" lidt i dagtimerne, fordi det er mere spændende at følge med i verden og smile og pludre til dig, end det er at spise... Og så vil han naturligt søge brystet hyppigere om natten, for at blive fyldt tilstrækkeligt op:)

Det er også sådan, at din dreng med den alder han har nu, sandsynligvis er så fysisk stor, at han kan have behov for at få sat mælkemængden lidt op. Derfor kan han også finde på at melde sig hyppigere ved brystet - det er hyppigheden af amning, der øger mælkemængden, så det giver mere amning at amme hver anden time end hver fjerde time. Og samtidig øger det også mælkeproduktionen at amme om natten, fordi du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Så når han pludselig søger brystet ekstra meget, så kan det godt være en naturlig måde at vise din krop, at han har behov for lidt mere mælk/mad.

Hvis dette så ikke er tilstrækkeligt, så vil du fornemme, at han begynder at melde sig endnu hyppigere eller begynder at virke lidt utilfreds ved brystet - og det kan så være begyndende tegn på, at han har behov for mere mad, at du skal begynde at tilbyde han lidt skemad. Signaler på dette vil f.eks. også være, at han begynder at følge din mad med øjnene, når han sidder hos dig og du spiser. Han åbner munden bevidst for en ske, holder hovedet fint, savler ekstra meget... Du skal regne med, at han vil være parat til skemad, når han er mellem 4-6 måneder gammel.

Det er naturligvis også sådan, at når I sover sammen, så vil han kunne dufte din mælk og hans lyst til at die vil derfor naturligt ofte også øges. Selvom han i princippet skal have fri adgang til brystet, så kan du dog godt arbejde på, at han ikke ligger og dier hos dig hele natten igennem - det er godt for jer begge med nogle sammenhængende nattetimer :)

Du må gerne ligge ned og amme ham i dobbeltsengen, som du ...

Annonce

... gør nu. Det fungerer rigtig godt for jer begge og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer :) Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at han ligger der :)

Jeg vil anbefale dig, at du ammer ham sen aften, før du selv går i seng. Giv ham brystet og lad ham spise mere eller mindre i søvne, så han er fyldt godt op, og put ham så derefter over i egen seng, så han sover videre der - på den måde kan du lære ham at sove lidt på afstand af dig, og han kan måske sove et lidt længere søvnstræk, før han så har brug for din mælk igen. Det vil være meget passende for tiden fremover, at han netop ammes sen aften. I 6 måneders alderen vil han ofte begynde at kunne sove igennem, det vil sige sove fra kl ca. 23.30 til 05 - altså 5-6 timer uden mælk. Og ved at du nu ammer ham sen aften og putter ham i egen seng, så hjælper du ham netop til denne rytme:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må gerne amme ham af to omgange - enten ved at du ammer ham, lader ham sove og han så vågner efter 20-40 minutter, ammes igen og derefter sover videre. Eller du kan gøre det, at du ammer ham, skifter ham så han vågner lidt op til dåd igen, og derefter så ammer du så igen, hvorefter du så putter ham. På den måde kan du nogle gange være heldig at undgå den opvågning, som du beskriver, at han nogle gange har.

Ofte vil han falde i søvn ved brystet, når han ammes lige før lur - men hvis han ikke gør det, så kan du naturligvis ikke tvinge ham til at sove. Så må du pludre lidt med ham, aktivere ham lidt og så vente med at putte ham til han virker parat. Nogle gange kan du også prøve at putte ham vågen og se om han falder til ro. Han må gerne ligge og kikke, du kan trille ham i barnevognen og på den måde lulle ham til søvn, uden at han behøver bryst, sut eller andet - det vigtigste er at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart :) Måske vil han have glæde af en putteklud, der dufter lidt af dig og din mælk. Du kan sove med en stofble eller lignende en nat og så give ham den...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder