Svar: Søvn om dagen - opfølgning
7. juli 2016
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Hvis jeres datter sover en længere lur, så vil hun naturligt have brug for at få sin flaske, når hun vågner. Hun vil naturligt være sulten/tørstig efter at have sovet og så skal hun have flasken, når hun vågner.
Hvis hun sover kortvarigt, så vil hun ikke nødvendigvis behøve flaske, når hun vågner, men kan i stedet have lyst til at pludre med dig, være sammen med dig og herefter trænger hun måske til en skiftning og så vil det være fint at give hende flaske, før hun så skal sove igen.
Som udgangspunkt er det en god idé at tilbyde hende flaske, før hun skal sove. Når hun er fyldt op med mælk i maven, er der større sandsynlighed for at luren kommer til at vare lidt længere - ellers vil hun naturligt vågne op og netop søge mælken, fordi det jo er længere tid siden, at hun sidst har spist.
Da hun ikke er ældre end hun er, vil det være svært at lave en helt fast rytme, så nogle gange må hun få flaske, når hun vågner, andre gange før hun skal sove og atter andre gange midt i hendes vågenperiode. Men i takt med at hun bliver ældre, vil det blive lettere for dig at skabe en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Hun kan også blive tilbudt lidt vand, når hun vågner og hvis hun virker tørstig og så få flasken, før hun skal sove. Det er dog vigtigt, at du ikke tilbyder så meget vand, at det går ud over hendes indtag af mælk.
Du skal regne med, at hun har brug for flaske ca. hver 3. til max hver 4. time - det vil sige fra en flaske gives til den næste tilbydes. Uanset hvor lang tid hun er om at drikke en flaske.
Nogle gange kan det også være nødvendigt at tilbyde to flasker mellem hver lur, - ligesom du ofte ville gøre, hvis du ammede - så ville hun få brystet, når hun vågnede og ville blive tilbudt brystet igen, når hun skulle sove.. Og selvom du skal være fleksibel og forsøge at følge hendes behov, så vil du, når du giver flaske, dog være nødt til at forsøge at holde tidsintervallet på ca. 3 timer - ellers vænnes hun også til at "slatspise" lidt hele tiden og det er der ingen idé i :)
Så... mit råd vil være, at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun får flaske så tæt på hendes puttetidspunkt som muligt. Og de gange, hvor hun så sover så længe, at hun er nødt til at få flaske, når hun vågner, så skal hun naturligvis have dette, og så er det fint at putte hende med sut næste gang.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god sommer til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske