Svar: Søvn om dagen - opfølgning

7. juli 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Hvis jeres datter sover en længere lur, så vil hun naturligt have brug for at få sin flaske, når hun vågner. Hun vil naturligt være sulten/tørstig efter at have sovet og så skal hun have flasken, når hun vågner.

Hvis hun sover kortvarigt, så vil hun ikke nødvendigvis behøve flaske, når hun vågner, men kan i stedet have lyst til at pludre med dig, være sammen med dig og herefter trænger hun måske til en skiftning og så vil det være fint at give hende flaske, før hun så skal sove igen.

Som udgangspunkt er det en god idé at tilbyde hende flaske, før hun skal sove. Når hun er fyldt op med mælk i maven, er der større sandsynlighed for at luren kommer til at vare lidt længere - ellers vil hun naturligt vågne op og netop søge mælken, fordi det jo er længere tid siden, at hun sidst har spist.

Da hun ikke er ældre end hun er, vil det være svært at lave en helt fast rytme, så nogle gange må hun få flaske, når hun vågner, andre gange før hun skal sove og atter andre gange midt i hendes vågenperiode. Men i takt med at hun bliver ældre, vil det blive lettere for dig at skabe en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Hun kan også blive tilbudt lidt vand, når hun vågner og hvis hun ...

Annonce

... virker tørstig og så få flasken, før hun skal sove. Det er dog vigtigt, at du ikke tilbyder så meget vand, at det går ud over hendes indtag af mælk.

Du skal regne med, at hun har brug for flaske ca. hver 3. til max hver 4. time - det vil sige fra en flaske gives til den næste tilbydes. Uanset hvor lang tid hun er om at drikke en flaske.

Nogle gange kan det også være nødvendigt at tilbyde to flasker mellem hver lur, - ligesom du ofte ville gøre, hvis du ammede - så ville hun få brystet, når hun vågnede og ville blive tilbudt brystet igen, når hun skulle sove.. Og selvom du skal være fleksibel og forsøge at følge hendes behov, så vil du, når du giver flaske, dog være nødt til at forsøge at holde tidsintervallet på ca. 3 timer - ellers vænnes hun også til at "slatspise" lidt hele tiden og det er der ingen idé i :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så... mit råd vil være, at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun får flaske så tæt på hendes puttetidspunkt som muligt. Og de gange, hvor hun så sover så længe, at hun er nødt til at få flaske, når hun vågner, så skal hun naturligvis have dette, og så er det fint at putte hende med sut næste gang.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god sommer til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor