Svar: Hvordan får jeg ham til at sove om aftenen?
4. juli 2016
Alder:
6 mdr.
Kære J.
Tak for dit brev og tak for dine søde ord om brevkassen og mine svar til andre - dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Når jeg ser din dagsplan, så er der især én ting, der springer mig i øjnene, og det er, at din dreng ikke konsekvent får mælk, før han skal sove. Med den alder han har, så anbefaler jeg, at mælk udgør en fast del af hans putteritual. Og jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at lave en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes flaske før han skal sove. Det vil sige, at der kommer til at gå måske 1.5 time imellem skemaden og flasken - og netop flasken vil kunne hjælpe ham til større ro.
Samtidig sikrer du ham på den måde både mad og mælk nok hele dagen igennem, hvilket er en forudsætning for ikke at behøve mælk om natten - og lige nu ammer du ham ofte 1-3 gange om natten. Han må gerne, med den alder han har nu, begynde at sove igennem om natten. Det vil sige sove 5-6 timer uden mælk - og det vil være rigtig dejligt for jer begge. En forudsætning for at kunne undvære mælk om natten er, at han er fyldt tilstrækkeligt op hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til klokken ca. er 7 som nu.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Frisk frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Tilbydes også gerne stadig lille flaske her eller ammes. Powernapper måske eller det er fint, hvis den springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes og derefter sover lidt videre igen.
Derudover så skriver du, at du at han ofte vågner igen efter 30-60 minutter og her prøver du i 1-2 timer, før du tager ham ud... Det synes jeg ikke, at du skal gøre.
Hvis han vågner, tydeligt er frisk og ikke har brug for at sove, så er der ingen idé i at kæmpe med ham i soveværelset. Det bliver både han og du naturligt frustrerede over. Så er det meget bedre, at du tager ham ud af soveværelset, går ind i stuen, lader ham være aktiv, bruge sig selv motorisk og mentalt, og så putter ham igen, når han atter virker parat.
Jeg kan se ud af din dagsplan, at han ofte sover 2 længere lure dagligt - og det er super fint. Mange børn trives godt med netop to lure i 6 månedersalderen... men nogle børn har stadig brug for en 3. lur - og det kunne godt se ud som om, at jeres dreng nogle gange sover den tredje lur om aftenen, hvilket er naturligt, når hans middagslur ofte varer til ca 16... Så lige nu skal du måske se hans søvn mellem kl 20-21, som en ekstra lur, tage ham op og så give ham mælk sen aften, når du selv går i seng, hvorefter han så kan sove resten af natten til næste morgen tidlig. Jeg har en stor formodning om, at det vil ændre sig i løbet af den næste månedstid, fordi han søvn om dagen naturligt kan ændre sig, hans aktive perioder bliver længere osv.
Han er motorisk godt igang, og det giver ham naturligt også en fysisk uro, når han skal sove. Det er svært for ham at slappe af i kroppen, og derfor har han brug for dine hænder på kroppen, brug for at du hjælper ham med rent fysisk at slappe af, så han ikke triller for meget omkring... men netop hjælpes til at overgive sig til søvnen med din nærhed og kontakt.
Han må gerne få flasken i sin seng eller imens han ligger ved siden af dig. Du skal blot sørge for, at han ligger en lille smule eleveret. Det kan hjælpe ham til bedre at overgive sig til søvnen om aftenen, hvis han får mælken der, hvor du ønsker at han skal falde i søvn og ved at han mærker dig tæt på.
Når han får flaske, som en fast del af sit putteritual, så hjælper den ham til at falde til ro både motorisk og mentalt. Det at sutte/drikke sig i søvn giver god ro. Det er dog vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken (eller brystet) i munden, men lige når at registrere, at flasken fjernes. Du skal meget gerne nå dertil, hvor du tilbyder ham flaske, han drikker, slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Og så lige en lille info, som ikke har noget med søvnen at gøre - men du skriver at I "går med ham i hænderne". Det er vigtigt, at han ikke går, før han er parat til det og det vil være meget bedre for ham, hvis I kan hjælpe ham med at komme op i kravlestilling og ligge og rokke frem og tilbage. Det er vigtigt, at han ikke springer kravlestadiet over - også selvom han synes, det er sjovere at gå end at være på maven....:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat - og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske