Svar: Krav ved puttetid

9. april 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til B

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres knap 4 årige datter :)

Der er altid lidt forskellige ting at overveje, når ens barn protesterer mod at sove, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at I har fået en lillebror. I skal naturligvis være opmærksomme på, om jeres datter higen efter jer om aftenen, er en måde at sikre sig opmærksomhed og føle sig prioriteret på. Det er jo det tidspunkt på dagen, hvor hun kan have jer for sig selv - resten af dagen, skal hun dele jer med lillebror...:)

I skal også være opmærksomme på, at hun jo godt ved, at når hun skal sove, så sidder I og hygger inde i stuen og det vil hun naturligvis gerne være en del af.. Og hvis lillebror hygger med, fordi han puttes senere, så vil det naturligt øge hendes behov ekstra meget for at I er hos hende. Det er derfor en balance mellem at være der for hende og give hende følelsen af, at hun betyder alt, samtidig med at I også meget gerne må signalerer, at når hun sover, så har I andet at tage jer til. Og meget gerne praktiske ting som at ordne vasketøj, tømme opvasker, smøre madpakker, arbejde på computeren osv. Og I må gerne forklare hende dette.

Det skal også altid medtænkes, hvordan hun trives i børnehaven. Nogle børn er faktisk rigtig gode til at sætte ord på - de siger f.eks. "jeg kan ikke sove, fordi natten går så hurtigt" - det er ofte udtryk for, at de ikke bryder sig om det, der møder dem dagen efter. Hvis de f.eks. bliver drillet eller oplever hverdagen på anden måde er svær. Når man skal sove, så skal man kunne slippe dagen, man har været igennem, men man skal også være parat til den nye dag, som kommer hurtigt - fordi søvnen gør, at tiden går meget hurtigt.. Og hvis man ikke er glad for det, som dagen bringer, så er det svært at sove...

Puttetidspunktet skal også altid overvejes, og du fortæller, at I har rykket puttetidspunktet, fordi I kunne fornemme at hun blev puttet for tidligt. Det er fint. De fleste børn vil, når de er 4 år gamle, have brug for 11.5 times søvn i døgnet:)

Sover hun nogle gange en lille powernap i bilen om eftermiddagen, når hun hentes fra børnehave? Hvis hun lige når at lukke øjnene i autostolen, så skal I være meget opmærksomme - det kan være en årsag til, at hun ikke er parat til at sove før sent på aftenen...

Nogle gange fungerer det rigtigt godt at putteritualet starter i stuen og derefter børstes tænder, og man går på værelset og putter. Men andre gange kan det faktisk komplicere tingene mere, end det gavner ...

Det ...

Annonce

... at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for mange børn. Derfor kan det være en god idé at lade putteritualet foregå i det værelse hvor barnet forventes at skulle sove. Når I starter ritualet i stuen og derefter går til værelset, så er der en risiko for at hun oplever det at skulle i seng som noget der ikke er så rart. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation....

Med den alder hun har, så ved hun dog godt, at I ikke er forsvundet og hun har ikke separationsangst som sådan. Det er også en god idé, at hun fortsat tilbydes en banan, en godnatgrød eller lignende - så ved I at hun er mæt og har fået noget at drikke og er parat til at sove, når hun puttes. Men måske skal hun tilbydes dette ved spisebordet, så det er lige knap så hyggeligt, som at være i stuen - så det bliver lidt lettere at komme på badeværelset, tisse, få børstet tænder og komme videre ind i seng... bare en tanke.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så tænker jeg faktisk, at I måske er nødt til at gå. Hun er ikke vant til det, og hun vil protestere kraftigt mod det, og det er heller ikke meningen, at I skal gå og hun skal græde sig i søvn - det handler mere om at vise hende, at I rent faktisk mener, at hun skal sove, når hun er puttet. I sidder der ikke for at lege, tage sokker af og på, hente vand eller andet - I sidder der for at hun trygt kan sove og for at vise hende, at I passer på hende og I forventer, at hun derfor lægger sig ned og sover. Og igen med fokus på, at I har nogle praktiske ting, som skal ordnes, når hun sover.

Hun kan naturligvis kalde, og I vil også kikke ind til hende jævnligt. Der skal i starten gå meget kort tid, før I kikker ind ti hende, hun skal ikke nå at blive ked af det eller utryg - og I kikker ind, også selvom hun ikke siger noget :) Hun kan også stige ud af sin seng og komme ind til jer - og her vil hun så forhåbentlig se, at I faktisk er i gang med nogle praktiske og temmelig kedelige ting (i hvert fald i begyndelsen), så hun ser og hører, at det I siger passer. Hun kan regne med jer. Hun vil højst sandsynligt sige, at hun ikke kan sove, og så kan I svare, at det behøver hun heller ikke, det er fint, hvis hun lige nu bare ligger i sin seng. Rejser hun sig og kommer ind til jer, så tager I hende i hånden og følger hende tilbage igen. På samme rolige og faste måde, som I allerede forsøger, når hun f.eks. har fået vand.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder