Svar: Søvn et år

9. februar 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse, - når jeg læser om jeres datter og hendes rytme og jeres rutiner, så tænker jeg umiddelbart, at der er flere ting, som spiller ind hos jer.

Nu hvor hun er et år (stort tillykke med 1 årsfødselsdagen:)), så vil hendes gennemsnitlige søvnbehov ligge på ca. 13.5 times søvn i døgnet. I fortæller, at jeres datter sover 2.5 x 2 timer om dagen, at jeres dag starter kl 06.20 og at hun ofte puttes kl 19.30-20... Det betyder altså at hun sover 5 timer om dagen og ca 11 timer om natten - ialt 16 timers søvn, og det kan hun naturligvis ikke. Der er således en logisk forklaring på, hvorfor hun vågner kl 02 og har rigtig svært ved at sove og nogle gange kan være vågen et par timer...

Hun må godt sove to lange lure om dagen, men så skal hun sandsynligvis puttes senere i seng til natten. Alternativet er at afkorte hendes dagssøvn, men som I beskriver det, så lyder det som om, at hun lige nu har behov for at sove det ekstra om dagen - i har forsøgt at afkorte hendes lur uden at det har haft nogen effekt, hun er også startet i vuggestue, hun er godt igang motorisk og øver sig i at gå osv. og lyder derfor til at have brug for det afbræk, som dagssøvnen giver hende - men nattesøvnen er så nødt til at være kortere.

Noget andet er de uhensigtsmæssige vaner, som det lyder som om, at I har fået skabt, fordi I naturligt forsøger alt, for at få hende til at sove om natten - her tænker jeg på afhængigheden af flaske og afhængigheden af jeres favn og af at blive vugget i søvn i jeres arme, hver gang hun har sine små opvågninger. Det lyder som om, at hun har et søvnassociationsproblem.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor hun skal falde i søvn. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de giver jeres datter en afhængighed af jer.

Vi har alle sammen rigtig mange opvågninger om natten - vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger, så registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Hvis jeres datter falder i søvn med sin flaske i munden, eller falder i søvn i jeres favn eller tæt med jer, så vil hun naturligt mangle dette, når hun har sine naturlige natlige opvågninger. Så vil hun klynke, vågne mere og mere op og blive mere og mere urolig og vil ikke kunne sove videre, før du/I kommer og giver hende flaske i munden igen eller tager hende op i favnen, vugger hende eller lignende.

Hos jer lyder det som om, at hun får sin flaske, og derefter puttes i sin seng og falder i søvn i sengen og ikke i jeres favn - og hvis det er tilfældet, så er det rigtig fint. Det er vigtigt, at hun forbinder sin ...

Annonce

... seng med stedet, hvor hun skal sove. MEN det samme gælder, når hun så har sine opvågninger efter 40 minutter og efter en time. Her er det vigtigt, at I ikke per automatik tager hende op, vugger hende i jeres arme, giver hende flaske osv. Det er vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen, der hvor hun allerede sover - nemlig i sengen og så vidt muligt med så lidt kontakt fra jeres side som muligt.

Det vil være rigtig godt, at I tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual, ligesom hun meget gerne må få et bad om aftenen. En god aftenrutine kunne se således ud:

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klart til natten. Frotteres rigtig godt i håndklædet, smøres med creme osv. som hun har behov for - det er med til at give hende en bedre fysisk ro, så hun bedre kan slappe af i kroppe, når hun skal sove.

Tilbydes en godnatgrød, det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand eller mælk af kop. Grøden sikrer ekstra mæthed og sikrer, at hun stille og roligt ikke længere behøver mælk om natten. Får børstet tænder efter grøden.

Flaske og puttes til natten - og måske først kl 21-21.30 - afhængigt af hvor lang dagssøvnen er.. I må prøve at regne jer lidt frem til, hvad puttetidspunkt der passer til jeres datter lige nu... På sigt vil det naturligvis være rigtig dejligt, hvis hun kan gå i seng tidligere og sove en længere nattesøvn og stille og roligt så afkorte dagssøvnen, men lige nu lyder det som om, at I er nødt til at følge hendes behov...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at have glæde af en putteklud, puttebamse og lignende og det vil derfor være rigtig godt at introducere dette nu. Tanken er at kluden eller bamsen stille og roligt skal fungere som substitut for jer, så hun kan finde roen med dette og ikke længere behøver jeres favn.

Hvis I går meget rundt med hende i armene om natten, så kan det være nødvendigt, at I først lærer hende at sove uden at hun skal gås rundt med - det kan derfor være nødvendigt, at I starter med at skiftes til at sove med hende, putte hende i dobbeltsengen og på den måde give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men uden at hun løftes op og bæres rundt, så hun lærer at hun godt kan ligge ned og blive beroliget og hjulpet videre ind i søvnen med jeres hænder og nærhed, men stadig tæt med jer.

Og når hun så kan dette, så kan I flytte hende over i egen seng, men her så bibholde jeres kærtegn, putteklud, måden I indtil da har hjulpet hende videre i søvnen på, så hun hjælpes som hun plejer, men ikke længere ligger i jeres seng, ligger i egen seng...

Det kan også være, at I kan hjælpe hende videre i egen seng, hvis hun umiddelbart er god til at sove i den - og hun så samtidig ikke puttes for tidligt. At afkorte nattesøvnen, kan faktisk godt være løsningen på jeres udfordringer :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.