Svar: Råd til meget mor-afhængig dreng

4. februar 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og alle dine tanker, - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Jeg kan godt høre, at amningen fylder meget hos jer, og at I begge nyder denne hyggestund. Du skriver dog også, at du nu gerne vil trappe ud af amningen før putning, fordi du ikke altid er hjemme om aftenen, og far gerne skulle kunne putte, men du fortæller også, at du gerne vil amme, til han selv siger fra...

Du kan ikke regne med, at jeres dreng selv siger fra, med den alder han har. Han lyder meget brystglad og ammes rigtig meget. Ofte ammer du ham, før han puttes, kl 04 og igen kl 06, derudover ammes han også om eftermiddagen.. Det vil sige 4 gange i døgnet. Det er for mange gange i forhold til hans alder. Det vil ofte være passende med amning en max to gange i døgnet, når du ammer mere end dette, så vil hans mælkeindtag kunne påvirke hans indtag af anden og mere sufficient mad.

Derudover kan det ikke udelukkes, at amningen er med til at holde ham i et afhængighedsbånd til dig. Det kan i princippet være okay - båndet mellem mor og barn må gerne være noget særligt:), men det kan gøre, at f.eks. far naturligt får sværere ved at komme på banen og sværere ved at tage over og putte jeres dreng, ligesom du i hverdagen mærker, at han vil sidde hos dig, være hos dig, det er mor, som skal hjælpe, far bliver skubbet væk...

Med den alder jeres dreng har nu, så fornemmer han godt, at mor og bryst er to forskellige ting. Han oplever det ikke "som et hele", men ved godt, at han f.eks. ved at bide dig, kan få en særlig reaktion fra dig, eller at han kan trække op i din bluse og vise dig, at det er brystet, han har behov for.

Der er ikke noget i vejen for at langtidsamme, hvis man gerne vil det, men du må gerne styre hans behov lidt, så det er dig der bestemmer, hvornår amningen er passende, og så du nu begynder at vise ham, at han godt kan trøstes, hjælpes til ro og finde ud af at sove uden at han behøver brystet - netop fordi du/I gerne vil have far mere på banen.

Det at skulle sove, at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen altid forbundet med adskillelse fra forældrene, - og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor du gerne vil have jeres dreng til at sove. Du fortæller at I praktiserer samsovning - han puttes i egen seng i soveværelset, men kommer over i jeres seng i løbet af aftenen/natten. Det kan godt være en idé at ændre lidt på disse vaner nu.

Det er ikke umiddelbart nogen god idé, at du ammer i stuen og far derefter går i soveværelset, for at putte jeres dreng. Hvis I lader ham blive ammet, falde til ro i stuen og derefter går på værelset med ham, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Han og far forlader jo det hyggelige, det rare ved at komme i seng og ...

Annonce

... signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter den "forfærdelige separation" og hos jer især "separationen fra mor", som han naturligt vil protestere voldsomt imod.

Det er derfor en god idé, hvis du kan amme ham i soveværelset, men det er vigtigt, at du putter ham over i hans egen seng, før han sover helt, så han ikke er afhængig af brystet i munden for at falde i søvn. Det vil samtidig være rigtig godt, hvis du kan introducere noget andet end brystet. Han skal have nogle putterutiner om aftenen, som far naturligt kan overtage, når du ikke er hjemme.

Jeg vil anbefale, at I efter aftensmaden giver ham et aftenbad, frotterer ham godt i håndklædet, smører ham med creme osv. Og det er far som skal gøre dette.

Efter badet vil det være rigtig godt, at han tilbydes en godnatgrød i køkkenet/ved middagsbordet. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Sammen med denne grød, kan han blive tilbudt en tår letmælk af en kop (erstatter amningen på sigt). Herefter skal han have børstet tænder - og alt sammen gøres af far.

Så går I ind i soveværelset, og mor ammer og putter ham i seng. du må gerne indføre en putteklud, en godnatsang, bestemte kærtegn, evt. en godnathistorie eller lignende. Alt sammen noget, som far naturligt kan gøre, når du ikke er der. Og jo mere far har deltaget i alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far have ved at putte, når mor ikke er hjemme, og jo lettere vil det være for jeres dreng at kunne undvære amningen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om natten skal du forsøge at undvære amningen. Det er helt okay, at du tager jeres dreng over, så han sover ved siden af dig, men han bør ikke have fri adgang til brystet. Det kan derfor være en god idé, at du tager ham over, giver ham nærheden og den fysiske kontakt når han netop vågner og søger dette omkring midnat, men når han sover godt, bør du lægge ham tilbage i egen seng, så han ikke ligger hos dig kl 04 og 06, hvor han igen søger brystet.

Hvis han er helt ulykkelig om natten og kun kan finde ro med brystet, så må du lægge ham til, men det vil være rigtig godt, at du afkorter amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun får en trøstetår. Samtidig med at du trækker brystet til dig, skal du kærtegne, berolige, putte med puttekluden osv. og altså bruge samme ritual, som du også bruger om aftenen, når han skal sove - og samme ritual, som de faktisk også kan bruge i vuggestuen, når de putter ham der.

Det er naturligt, at han søger dig ekstra meget, når I nu er adskilt om dagen, men det er her vigtigt, at du medtænker, at han som sagt godt kan skelne imellem mor og bryst. Det er ikke dig, det er ikke mor, som han skal være foruden, det er brystet, som han ikke længere skal have for at kunne sove.

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor