Svar: Stadig urolige perioder om natten

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har fået tjekket jeres datters ører og sikret jer, at hun ikke vågner, fordi hun har smerter eller andet fysiologisk, der generer hende...

Det lyder som om, at jeres datter drømmer rigtig meget. Du fortæller, at hun græder og ikke virker helt vågen, I har svært ved at få øjenkontakt med hende. Det lyder også som om, at hendes anfald af gråd kommer først på natten. Det vil sige omkring kl 24, og jeg tænker, at hun måske godt kan have en mild grad af natteskræk. Natteskræk er drømmeaktivitet, der opstår i den dybeste søvn, og børn med natteskræk kan reagere meget voldsomt og ofte vil de ikke lade sig trøste, de skubber forældrene væk, og det er meget hårdt at opleve...

De fleste børn har ikke anfald af natteskræk før de er ca. 18 måneder, men nogle børn får det tidligere, og det kan ikke udelukkes, at noget sådan spiller ind hos jer...

Nogle gange kan det hjælpe at forsøge at skubbe lidt til hendes rytme. Det betyder, at I hos jer med fordel kan forsøge at tilbyde hende flaske sen aften f.eks. kl 23.30 - så hun her får flasken før hun normalt vågner og græder utrøsteligt. Hun skal ikke vækkes og være fuldt vågen, når I giver hende flasken, men I må godt forsøge at "hive hende lidt op i søvnstadie", netop ved at tilbyde mælken her, hvorefter hun så kan sove videre. Det kan nemlig være med til at gøre, at hun så efterfølgende ikke ryger så langt ned i den dybe søvn, hvor hendes anfald af natteskræk opstår. Så i stedet for at give hende ...

Annonce

... flaske, når hun vågner af sig selv, så skal I altså prøve at give hende den lidt tidligere i håb om at få rykket hendes rytme lidt.

Det spiller naturligt også ind, at hun nu er startet i vuggestue og er adskilt fra dig om dagen. Det er meget svært for hende at forholde sig til alt det nye, nye børn, nye voksne, nye rutiner osv. Og hun skal bearbejde det hele, når hun sover. Det betyder ekstra stor drømmeaktivitet netop nu. Samtidig er hun stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er, når du går og hun kan ikke forstå en forklaring om, at du er på arbejde og kommer tilbage igen - når du går, så følger hun sig naturligt forladt og alene. Derfor reagerer hun naturligt med at søge ekstra fysisk kontakt og nærhed om natten. Hun har ekstra meget brug for at mærke dig helt tæt på, for at fornemme, at du ikke er forsvundet og også for at kunne klare afstanden mellem jer om dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er derfor vigtigt, at I lige nu forsøger at finde balancen mellem at hjælpe hende igennem søvnen bedst muligt om natten og afkorte hende vågenperiode med gråd - men samtidig også lade hende mærke jer, få jeres nærhed og tætte fysiske kontakt. Og et eller andet sted tænker jeg, at I er nødt til at gøre det, som I fornemmer vil virke bedst. Hvis det betyder, at det lige nu hjælper at putte hende i slyngevuggen, så er det at foretrække fremfor at hun er vågen og grædende i 2 timer, - det er simpelthen for hårdt og for uhensigtsmæssigt for jer alle tre.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige